روحانی: مردم نباید با همه سرمایه خود وارد بورس شوند

به لطف رانت اطلاعاتی بسیاری توانستند از بورس سودهای کلان کسب کنند

تبلیغات وسیع دولت برای تشویق مردم به سرمایه‌گذاری باعث شد تا سال گذشته بسیاری سرمایه‌های خرد و کلان خود را وارد بورس کنند- عکس از وبسایت ریاست جمهوری

حسن روحانی با اشاره به اینکه پروژه‌های عمرانی را می‌توان با پول کم مردم به ثمر رساند اظهار داشت مردم وقتی می‌خواهند در بورس وارد شوند همه سرمایه خود را نباید در بورس بیاورند، باید در حدی بیاوردند که فراز و نشیب بورس زندگی آن‌ها را به هم نزند.

به گزارش فارس، روحانی، امروز در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت صمت که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم بورس کار عظیمی را در کشور انجام داد برای اینکه بازار سرمایه ما یک بازار فعال باشد البته در بازار سرمایه معمولاً ریسک هم هست، یعنی رشد بازار سرمایه ممکن است در یک سالی خیلی خوب باشد اما چند ماه روند نزولی داشته باشد.

دوران ریاست جمهوری حسن روحانی و عملکرد تیم اقتصادی او در بورس، با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست. تبلیغات وسیع دولت برای تشویق مردم به سرمایه‌گذاری باعث شد تا سال گذشته بسیاری سرمایه‌های خرد و کلان خود را وارد بورس کنند.

هجوم به بازار سهام در خرداد و تیر‌ماه سال ۹۹ چنان گسترده بود که حتی شرکت‌های زیان‌ده نیز با رشد ارزش سهام مواجه بودند. در نمونه‌ای دیگر، عرضه سهام برخی پتروشیمی‌ها که هنوز در حد طرح هستند و کار عملیاتی آن‌ها آغاز نشده، با هجوم خریداران و رشد قیمت مواجه شد.

رسانه‌های وابسته به دولت نیز که در تیرماه و مردادماه اخبار متعددی از صعود شاخص کل به کانال سه میلیون واحدی در میان‌مدت می‌دادند و از مردم می‌خواستند سرمایه خود را وارد این بازار کنند، پس از سقوط بازار بورس سکوت کردند. بسیاری تهییج مردم به سرمایه‌گذاری در بورس را راهکار دولت برای جبران کسری بودجه عنوان کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از ابتدای فروردین و تا پیش از سقوط شاخص کل در سال ۹۹، رشد بازار رقم بی‌سابقه ۲۹۲ درصد بود. این در حالی بود که در سراسر سال ۱۳۹۸، متوسط بازدهی بازار سرمایه کمتر از ۲۵۰ درصد بود.

رشد ۲۹۲ درصدی در ۸۰ روز بسیاری از مردم را به این صرافت انداخت که بازار تا انتهای سال حداقل رشد ۱۰۰۰ درصدی و شاید هم بیشتر خواهد داشت.

در میانه بحران کرونا و سقوط ارزش ریال در برابر دلار، این تنها تکیه‌گاهی بود که مردم برای حفظ دارایی خود به آن متوسل شده بودند. اغواگری این بازار به حدی بود که برخی از افراد از کار اصلی خود دست کشیده و صرفاً بر خریدوفروش سهام در بورس متمرکز بودند.

با این حال پس از ترکیدن حباب بورس، محمود واعظی، رئیس‌دفتر حسن روحانی بدون اشاره به نقش دولت گفت که ریزش بازار سرمایه به دلیل رفتار هیجانی مردم بوده است و رسانه‌ها و صداوسیما باید برای آن‌ها فرهنگ‌سازی کنند.

رانت‌های اطلاعاتی و شفاف نبودن منابع باعث شده تا بورس تهران به‌عنوان یکی از عوامل از دست رفتن سرمایه‌های مردم شناخته شود. اگرچه در همین مدت کوتاه صدها نفر از افرادی که روابط ویژه‌ای داشتند توانستند صدها میلیارد تومان از این بازار سود کنند.

بیشتر از اقتصاد