دفاع قالیباف از عنابستانی؛ مامور پلیس خلاف قانون عمل کرد

نماینده مجلس به جرم «سیلی زدن» به‌صورت سرباز راهور به حبس محکوم شده است

نزدیک به یک سال پس از جنجال سیلی زدن نماینده مجلس شورای اسلامی به‌ صورت یک سرباز نیروی انتظامی، محمدباقر قالیباف در دفاعی همه‌جانبه از علی‌اصغر عنابستانی، مدعی شد که او سرباز نیروی انتظامی را به دلیل عملکرد «خلاف قانون» هل داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان اخیر خود ضمن دفاع از عنابستانی او را «عزیز دل» خواند و مدعی شد که در برخورد مامور نیروی انتظامی «اشکال‌هایی» بوده است. او در یک سخنرانی رسمی وقتی ادعا کرد که «مامور نیروی انتظامی در اجرای قانون نباید خلاف قانون عمل کند»، با واکنش یکی از حضار مواجه شد که از او پرسید: «آیا نماینده مجلس می‌تواند سیلی بزند؟» قالیباف در پاسخ به این فرد گفت: «نه! سیلی نزد. همین دیگه! هرآنچه در فضای مجازی رفت و دیدیم را نگوییم.»

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه دفاع خود از عنابستانی گفت: «اگر هم می‌زد، حتما خطا کرده است. حتما باید تنبیه شود. ولی بدون شک سیلی نزد؛ هلش داد». او در ادامه گفت که نماینده مجلس هم حق نداشت سرباز را هل بدهد اما سرباز هم حق نداشت به نماینده مجلس توهین کند.

بهمن‌ماه ۱۳۹۹، ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. در این ویدیو، عابد اکبری، سرباز وظیفه نیروی انتظامی، اعلام می‌کند که وقتی مانع عبور علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مجلس، از خط ویژه دروازه دولت تهران شده، او از خودرو خود پیاده شده و به‌ صورت این سرباز سیلی زده است. شاهدان حاضر در صحنه نیز روایت او را تایید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌اصغر عنابستانی که ابتدا اصل خبر را تکذیب کرده بود، وقتی مستندات صحنه و روایت‎‌ شاهدان عینی را دید، درگیری با سرباز وظیفه را پذیرفت اما سیلی زدن به‌ صورت او را انکار کرد. با این‌ حال حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ، در خرداد سال ۱۴۰۰، اعلام کرد که برای عنابستانی به دلیل سیلی زدن به‌ مامور نیروی انتظامی قرار مجرمیت صادر شده است. مرداد ۱۴۰۰ هم اعلام شد که عنابستانی در دادگاه به اتهام «ضربه سیلی» به‌ صورت سرباز راهور به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده است.

در یک سال گذشته، این موضوع بارها در رسانه‌ها مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت تا اینکه در شهریور ۱۴۰۰، اعلام شد که پرونده عنابستانی و سرباز راهور با رضایت عابد اکبری و عذرخواهی عنابستانی از او مختومه شده است.

حالا چند ماه پس از اینکه سرباز نیروی انتظامی رضایت داده و پرونده نیز مختومه اعلام شده، رئیس مجلس شورای اسلامی که تاکنون درباره این موضوع سکوت کرده بود، در دفاعی همه‌جانبه از نماینده مجلس، عملکرد مجلس شورای اسلامی و علی اصغر عنابستانی را تایید کرده است. آن هم در حالی‌ که بر اساس حکم دادگاه، نماینده مجلس به حبس محکوم شده بود و عابد اکبری، سرباز نیروی انتظامی، از حق خود گذشته و رضایت داده است.

اکبری پیش‌تر گفته بود که حقوق خود را پیگیری خواهد کرد و مرعوب جایگاه نماینده مجلس نمی‌شود اما خبر رضایت او از نماینده مجلس در شهریور ۱۴۰۰، تردیدها را درباره اینکه او با فشار یا به اجبار از حق خود گذشت کرده و رضایت داده است، تقویت کرد.