کاهش محدودیت‌های مربوط به کرونا در ایران همزمان با گسترش اومیکرون

قرار بود به اتباع کشورهای هند، پاکستان و آفریقای جنوبی اجازه ورود داده نشود، اما برایشان روادید صادر شد

کارشناسان در باره بروز پیک ششم در صورت بی‌توجهی مردم و مسئولان هشدار می‌دهند - ATTA KENARE / AFP

ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا امروز یکشنبه ۱۴ آذر، اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن به «طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید» اشاره و مطرح شده که قرار است امکان «همزیستی با کرونا» به وجود بیاید.

در این اطلاعیه به جزییات بیشتری پرداخته نشده، اما اشاره شده که برای کاهش محدودیت‌های مربوط به کرونا اقدامات جدی انجام می‌شود «به نحوی که امکان فعالیت و تردد اقشار مختلف مردم و صنوف در بستر ایمن‌تر میسر باشد و هرگونه محدودیت صرفاً برای مبتلایان عملیاتی شود تا سلامت اکثریت مردم به خاطر اقلیت در مخاطره قرار نگیرد.»

اطلاعیه کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا در شرایطی صادر شده که برخی معتقدند کاهش محدودیت‌ها لازم است اما نه در زمانی که نگرانی‌ها از ورود سویه اومیکرون وجود دارد و هنوز برخی از جمعیت واکسن نزده‌اند. در ایران تاکنون میزان واکسیناسیون علیه کرونا به ۶۷ درصد رسیده است.

روز شنبه ۱۳ آذر، علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با انتقاد از بازگشایی‌های همزمان مدارس و سایر مراکز آموزشی و تفریحی گفت: «در شرایطی که واریانت نگران‌کننده جدیدی به نام اومیکرون شناسایی شده، بازگشایی‌های همزمان خطرناک است و می‌تواند منجر به گسترش بیماری شود.»

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از شناسایی موارد ابتلا به سویه اومیکرون در ۳۸ کشور خبر داد و گفت که «این ویروس در کشورهای اطراف خوزستان یعنی عربستان و امارات نیز شناسایی شده است بنابراین باید به خوبی از مرزها مراقبت کنیم.» 

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان از رعایت نکردن دستورالعمل‌ها درباره سویه جدید کرونا انتقاد کرد و گفت: «با این که مقرر بود به اتباع کشورهای هند، پاکستان و آفریقای جنوبی اجازه ورود ندهیم، پلیس گذرنامه بندر امام برای این اتباع روادید صادر کرده و به این افراد اجازه دادند از کشتی خارج و وارد شهر شوند؛ این در حالی است که تبعه این کشورها حتی اگر تست منفی داشته باشند نباید اجازه ورود به کشور داشته باشند.»

هشدار سفیر ایران در آفریقای جنوبی

با این که به نظر می‌رسد سویه اومیکرون در نظر مسئولان جمهوری اسلامی چندان جدی نیست و راهکار خاصی برای آن در نظر گرفته نشده، سفیر ایران در آفریقای جنوبی نسبت به این موضوع هشدار داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی آقا جعفری در صفحه اینستاگرامش نسبت به این که «اومیکرون بیشتر بچه‌ها را هدف قرار داده است که واکسن دریافت نکرده‌اند» هشدار داد و نوشت: «تعداد مبتلایان به کرونا در آفریقای جنوبی در این مدت از  کمتر از۵۰۰ نفر در روز، به بیش از ۱۶ هزار نفر در روز رسید.»

او با خبر دادن از این که سه نفر از فرزندان اعضای سفارت به این بیماری مبتلا شده‌اند، ادامه داد: «اومیکرون فعلا در بیشتر از ۴۰ کشور جهان چرخیده و در همسایگی ایران هم مشاهده شده است. سازمان جهانی بهداشت  گفته همه کشورها باید آماده باشند پس لطفا رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی‌تر بگیریم.»

سفیر ایران در آفریقای جنوبی تاکید کرد: «اومیکرون این بار از رگ‌ گردن به بچه‌ها نزدیکتره.»

آمار پایین رعایت پروتکل‌های بهداشتی

در ایران همزمان با هفته ۹۳ اپیدمی کووید ۱۹، روند ابتلا در اغلب استان‌ها نزولی گزارش شده است با این حال میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی رضایتبخش نیست و همین موضوع، وضعیت را شکننده می‌کند. 

مجموع بیماران کووید-۱۹ تا کنون به ۶ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۴۶۵ نفر رسیده و این در حالی است که کارشناسان درباره بروز پیک ششم در صورت بی‌توجهی مردم و مسئولان هشدار می‌دهند. 

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نزدیک به ۴۶.۴۶ درصد گزارش شده است. بالاترین میزان رعایت پروتکل‌ها در استان آذربایجان غربی با میزان رعایت ۵۰ تا ۶۱ درصد و کمترین میزان رعایت نیز در ۱۶ استان با میزان رعایت ۳۹ تا  ۴۵ درصدی بوده است.

عدم رعایت بهداشت دست و پوشش ماسک در نانوایی‌ها و رعایت نکردن فاصله‌گذاری و نبود تهویه مناسب در کلاس‌های درس مدارس، بیشترین شکایت‌های بهداشتی را طی سوم تا دهم آذر ماه ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده‌اند.

در این بازه زمانی، شکایت از نانوایی‌ها ۳۱ درصد، شکایت از اماکن مسکونی ۲۲ درصد، شکایت از مدارس ۲۲ درصد، شکایت از سلف سرویس و رستوران‌ها ۱۳ درصد و شکایت از بقالی و سوپرمارکت‌ها ۱۲ درصد بوده است.