دبیرکل ناتو: دستاورد ۲۰ ساله ناتو در افغانستان تضعیف سازمان‌های تروریستی است

در نشست دو روزه وزرای خارجه ناتو در ریگا درباره مسئله افغانستان هم گفت‌وگو خواهد شد

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به همراه اشرف غنی و عبدالله عبدالله فوریه ۲۰۲۰-WAKIL KOHSAR / AFP

دبیر کل ناتو می‌گوید که حضور ۲۰ ساله این سازمان در افغانستان با دستاوردها و درس‌های مهمی همراه بوده است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، که روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست وزرای خارجه ناتو شرکت کرده بود، مهم‌ترین دستاورد این سازمان در افغانستان را تضعیف سازمان‌های تروریستی دانست که قبل از حضور ناتو در این کشور فعالیت داشته‌اند. 

دبیر کل ناتو در این نشست خبری که در شهر ریگا، پایتخت لتونی، برگزار شده بود، گفت: «در ۲۰ سال گذشته ناتو اجازه نداد که هیچ‌ حمله تروریستی به کشورهای عضو این سازمان از منشا افغانستان صورت بگیرد. ما نگذاشتیم که افغانستان دوباره به مرکز فعالیت‌های تروریستی تبدیل شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال استولتنبرگ می‌گوید که حضور ۲۰ ساله ناتو در افغانستان برای این سازمان درس‌هایی هم داشته است که باید در آینده از آن‌ها استفاده شود: «من مشتاقانه منتظرم که روز چهارشنبه در بحث درباره وضعیت افغانستان، درس‌هایی را که از حضور ۲۰ ساله ناتو در افغانستان آموخته‌ایم، با هم به اشتراک بگذاریم.»

نشست دو روزه وزرای خارجه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از روز سه‌شنبه آغاز شده است و در کنار مسائل دیگری که در این نشست مطرح خواهند شد، بررسی وضعیت افغانستان و چالش‌های آینده آن نیز یکی از موضوع های مورد بحث است.

دبیر کل ناتو سقوط جمهوریت و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان را خبری غم‌انگیز برای مردم این کشور و سازمان ناتو توصیف کرد و علی‌رغم اظهارات او در مورد دستاوردهای ۲۰ ساله ناتو در افغانستان، بسیاری از جمله نظامیان عضو ناتو، اعتراف می‌کنند که جنگ ۲۰ ساله در افغانستان با شکست پایان یافته است.

حامدکرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، که با حمایت ناتو قدرت را در این کشور به دست گرفت، هم معتقد است که اگرچه ناتو و آمریکا برای از بین بردن تروریسم و افراطی‌گری و برقراری ثبات به افغانستان آمدند، در هر دو هدف خود شکست خوردند و به نظر می‌رسد دستاوردهایی که آقای استولتنبرگ از آن‌ها دم می‌زند هم مقطعی و شکننده بوده‌اند.

ناتو در حالی از شکست و تضعیف سازمان‌های تروریستی در افغانستان سخن به میان می‌آورد که هم اکنون بزرگ‌ترین سازمان‌های تروریستی جهان یعنی القاعده، طالبان و داعش در خاک افغانستان در حال قدرت گرفتن‌‌اند. پس از آغاز روند خروج ناتو و آمریکا از افغانستان، طالبان طی چند هفته دولت افغانستان را ساقط کردند. آنان در حاضر قدرت را در این کشور در دست دارند و علی‌رغم شعارهایشان مبنی بر اجازه ندادن به سازمان‌های تروریستی برای استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای جهان، تروریست‌ها در حال قدرت گرفتن در این کشورند. بیشتر سازمان‌هایی هم که به قصد ایجاد آشوب در کشورهای همسایه ایجاد شده‌اند، هم در خاک افغانستان‌ در حال سازمان‌دهی دوباره‌اند.

دولت‌های غربی پیش از این هم نگرانی خود از بازسازی دوباره سازمان‌های تروریستی در افغانستان را ابراز کرده‌ بودند. مقام‌های نظامی آمریکا گفته‌اند که تنها تا شش ماه دیگر، شاخه خراسان گروه داعش توان حمله به آمریکا را پیدا خواهد کرد و این سازمان تروریستی در پی چنین اقدامی است.

بیشتر از جهان