سفیر افغانستان در آمریکا: بایدن به سرنوشت زنان افغانستان اهمیتی نمی‌دهد

عادله راز به اکسیوس گفت: فرار اشرف غنی از قبل تعیین شده بود

عادله راز، سفیر دولت پیشین افغانستان در ایالات متحده آمریکا - Twitter OpenJirga

عادله راز، سفیر دولت پیشین افغانستان در ایالات متحده آمریکا، در مصاحبه با جاناتان سوان از شبکه اکسیوس، جزئیات تازه‌ای از فرار اشرف غنی، رئیس‌جمهوری قبلی افغانستان ارائه داده است. عادله راز که حالا کشور خود را از دست داده است، می‌گوید که برخلاف باور عمومی، فرار اشرف غنی در افغانستان غیرمترقبه نبود و از قبل برنامه‌ریزی شده بود. عادله راز که همسرش، عبدالمتین بیک، رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق بوده است، می‌گوید که به احتمال زیاد در روزهای پایانی حکومت غنی، رئیس‌جمهور سابق طرح خروج از افغانستان را برنامه‌ریزی می‌کرده است. او از زبان همسرش شنیده که غنی در روزهایی که طالبان لحظه به لحظه به سوی کابل در حال پیشروی بودند، بیشتر با دستیاران و مشاوران نزدیکش جلسه داشته است.   

به گفته عادله راز، نیروهای امنیتی افغانستان بیش از حد به تخصص فنی و حمایت هوایی نیروهای آمریکایی وابسته بودند. به همین دلیل، زمانی که حمایت آمریکا از ارتش افغانستان تمام شد، این نیروها متلاشی شدند. او نجنگیدن ارتش در مقابل طالبان را نیز معماگونه می‌بیند.  

سفیر قبلی افغانستان در آمریکا که هنوز خود را سفیر رسمی این کشور می‌داند و پرچم سه‌رنگ دولت را همچنان بر فراز سفارت افغانستان برافراشته نگاه داشته است، می‌گوید که دولت بایدن از هرگونه ملاقات با وی امتناع می‌کند؛ در حالی که او طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و خود را سفیر یک دولت در تبعید بدون رهبر می‌داند. او می‌افزاید که دیگر به دولت آمریکا اعتماد ندارد و احتمالا سایر افغان‌ها هم دیگر به سیاست‌های آمریکا اعتماد نخواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عادله راز از بازبینی نکردن معامله ترامپ با طالبان در دولت بایدن انتقاد دارد و می‌گوید توافق آمریکا با طالبان، از زنان حمایت نمی‌کرد. به باور سفیر دولت ساقط شده افغانستان در آمریکا، مسئله حقوق زنان در افغانستان و از دست رفتن آن برای بایدن هیچ ارزشی ندارد و رئیس‌جمهوری آمریکا به آن اهمیتی نمی‌دهد. با این حال، عادله راز می‌گوید به مردم آمریکا اعتماد دارد و از جانفشانی‌های ارتش و سربازان آمریکا در افغانستان سپاسگزار است.

عادله راز گفته است که گروه طالبان با وی تماس گرفته‌ اما او به تماس‌های آنان جواب نداده و گفته است که هرگز به عنوان نماینده طالبان در آمریکا کار نخواهد کرد.

مصاحبه عادله راز با شبکه اکسیوس در حالی صورت می‌گیرد که طالبان نزدیک به دو ماه است بر سراسر افغانستان مسلط شده‌اند. آنان در واقع دولتی فقیر و درمانده را رهبری می‌کنند که رابطه‌اش با تمام جهان قطع است. مردم افغانستان به‌شدت فقیر شده‌اند و هیچ روزنه روشنی به آینده وجود ندارد. طالبان با حضور خود بخشی از ارزش‌ها و دستاوردهای ۲۰ سال گذشته افغانستان را از بین برده‌اند. آنان زنان را دوباره در چاردیواری خانه‌ها زندانی کرده‌اند و به جز چند عرصه کوچک مانند خدمات بهداشتی و بخش مخابرات، زنان افغان در عرصه‌های اجتماعی دیگر حضور ندارد. بدتر از همه اینکه طالبان درهای مدارس و دانشگاه‌ها را هم به روی دختران بسته‌اند.

سفیر افغانستان در آمریکا نیز از این مسئله بسیار متاثر است و می‌گوید حقوق زنان برای کشورهایی که در افغانستان نفوذ زیادی داشتند، دیگر به عنوان یک ارزش مطرح نیست.

مصاحبه سفیر دولت اشرف غنی در آمریکا تنها مصاحبه یک مقام دولت سابق افغانستان با رسانه‌ها نیست. پیش از این نیز تعدادی از مقام‌های دولت افغانستان حقایقی را در مورد چگونگی سقوط افغانستان به دست طالبان مطرح کرده‌اند. از جمله جزئیات خروج اشرف غنی از افغانستان که به قلم سردبیر ایندیپندنت فارسی و به نقل از ژنرال بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان در حکومت غنی، در وب‌سایت ایندیپندت فارسی منتشر شد، اطلاعات زیادی درباره پشت‌پرده فرار رئیس‌جمهوری سابق افغانستان و واگذاری افغانستان به طالبان را برملا کرد.