سازمان‌ بهداشت جهانی: ممنوعیت پروازی راه چاره نیست

ممنوعیت‌های پروازی کورکورانه می‌تواند پیامدهای سنگینی بر معیشت و زندگی بسیاری به جای بگذارد

محدودیت‌های تازه پروازی در بیشتر کشورهای جهان امیدهای شرکت‌های هواپیمایی به بازگشت به دوران پیش از کرونا را کمرنگ می‌کند‌ـ MOHD RASFAN/AFP

سازمان بهداشت جهانی سه‌شنبه ۳۰ نوامبر اعلام کرد ممنوعیت‌های پروازی کورکورانه مانع گسترش سویه اومیکرون نمی‌شود و از کشورهای جهان خواست هنگام برقراری هرگونه محدودیت‌ پروازی در رابطه با سویه اومیکرون، رویکردی اتخاذ کنند که متکی بر شواهد و ارزیابی خطر احتمالی باشد که می‌تواند پایش‌های بیشتر یا قرنطینه مسافران بین‌المللی را شامل شود.

به گزارش رویترز، در بیانیه سازمان بهداشت جهانی تاکید شده است که ممنوعیت‌های پروازی کورکورانه را توصیه نمی‌کند چرا که با این اقدام نمی‌توان از گسترش بین‌المللی سویه جدید کرونا جلوگیری کرد، ضمن اینکه چنین اقدامی می‌تواند پیامدهایی جدی بر معیشت و زندگی بسیاری به جای بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه این سازمان به کشورهای جهان توصیه شده است برای مقابله با شیوع سویه جدید کووید‌ـ‌۱۹، اقدام‌هایی همچون پایش مسافران پیش و پس از سفر، انجام آزمایش سارس-کوو۲، و قرنطینه مسافران در پی‌ ارزیابی میزان خطر را در پیش بگیرند.

در این بیانیه آمده است تا ۲۸ نوامبر، ۵۶ کشور جهان محدودیت‌های تازه‌ای را بر پروازهای بین‌المللی اعمال کردند تا شاید بتوانند ورود سویه اومیکرون را به تاخیر بیندازند.

به گزارش رویترز، پس از اینکه مدیر شرکت داروسازی مدرنا روز سه‌شنبه ۳۰ نوامبر گفت ممکن است واکسن‌های موجود کووید-۱۹ کارایی کمتری در برابر سویه اومیکرون داشته باشند، بازارهای جهانی دچار افت محسوس شدند اما با سخنان مقام‌های اروپایی که لحنی اطمینان‌بخش‌تر داشتند، بازارها دوباره جان گرفتند.

اما محدودیت‌های تازه پروازی در بیشتر کشورهای جهان امیدهای شرکت‌های هواپیمایی به بازگشت به دوران پیش از کرونا را کمرنگ می‌کند. تام کلارک، مدیرعامل شرکت هواپیمایی امارات، سه‌شنبه ۳۰ نوامبر گفت که اگر به‌دلیل شیوع سویه اومیکرون پروازهای ماه دسامبر دچار بحران شوند، چنین ضربه‌ای می‌تواند پیامدهای ناگواری برای صنعت بین‌المللی هوانوردی داشته باشد.