کاشف اومیکرون: علائم کرونای جدید در بیشتر موارد «خفیف» است

متخصصان می‌گویند علائم بیماری در سویه جدید با سویه دلتا متفاوت است

شرکت‌های فایزر و بیونتک خود را ازنظر مالی برای مبارزه با اومیکرون آماده می‌کنند - Christof STACHE / AFP

پزشکی در آفریقای جنوبی، یکی از نخستین کسانی که شک کرد مبادا سویه جدیدی از ویروس کرونا پدید آمده باشد، در بحبوحه نگرانی‌ها از این گونه جدید، به مردم اطمینان داده که علائم اومیکرون «خفیف» است.

دکتر آنژلیک کوتسی، رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی، گفت که او متوجه شد هفت نفر از بیماران درمانگاهش علائمی متفاوت از مبتلایان به سویه دلتا دارند.

او در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «این افراد به دلیل خستگی مفرط به مطب مراجعه کردند.» او افزود که این بیماران دردهای عضلانی خفیف، «خارش گلو» و سرفه‌های خشک داشتند.

دکتر کوتسی گفت که او در  روز ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) که هفت بیمار با علائم متفاوت مراجعه کرده‌اند، به مقام‌های بهداشتی و درمانی در مورد «نمودی بالینی که با دلتا همخوانی ندارد» هشدار داده است.

او در مصاحبه با رویتر گفت: «علائم در آن مرحله بسیار شبیه عفونت ویروسی معمولی بود و از آنجا که در هشت تا ۱۰ هفته گذشته کووید-۱۹ مشاهده نکرده بودیم، تصمیم گرفتیم آزمایش کنیم»

او گفت: «طی موج سوم، بیماران مبتلا به دلتای زیادی دیده بودیم ولی دریافتیم که این نمود بالینی شباهتی با آن‌ها ندارد. بیشتر این افراد علائم بسیار بسیار خفیفی دارند و هیچ‌کدام تاکنون بستری نشده‌اند.»

دکتر کوتسی تاکید کرد که آن‌ها توانسته‌اند این بیماران را تا حد زیادی در منزل درمان کنند.

به گفته این پزشک، این سویه افراد ۴۰ سال به پایین را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. او می‌گوید حدود ۵۰ درصد از بیماران دارای علائم اومیکرون که معاینه کرده است، واکسن نزده بودند.

بعد از آنکه دو مورد ابتلا به این سویه جدید در انگلستان شناسایی شد، این پزشک روز یکشنبه در مصاحبه با اندرو مار، خبرنگار بی‌بی‌سی، گفت مردم بریتانیا «بیهوده هراسان» شده‌اند.

او گفت: «به نظر من این سویه پیش از این به کشور شما وارد شده بود ولی خبر نداشتید. بله نظر من این است و هم‌اکنون می‌توانم بگویم قطعا این طور است.»

در پی سخنان این پزشک، سازمان بهداشت جهانی نیز که این سویه جدید را «سویه نگران‌کننده» اعلام کرده بود، اجرای تدابیری احتیاطی را خواستار شد.

در بیانیه روز یکشنبه این سازمان آمده است: «بر اساس گزارش‌ها، نخستین موارد ابتلا در میان دانشجویان بوده است. این بیماری در جوانان خفیف‌تر است اما به هر حال پی بردن به میزان شدت سویه اومیکرون چند روز تا چند هفته طول می‌کشد.»

این نهاد بهداشتی افزود: « در حال حاضر هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد علائم اومیکرون با سایر سویه‌ها فرق دارد.»

سویه بی.۱.۱.۵۲۹معروف به اومیکرون را موسسه ملی بیماری‌های سرایتی آفریقای جنوبی«ان‌آی‌سی‌دی» (NICD) در تاریخ ۲۵ نوامبر کشف و خبر آن را اعلام کرد.

در پی کشف این سویه جدید، ایالات متحده، استرالیا و کشورهایی در اروپا و آسیا محدودیت‌های مرزی را افزایش دادند و سفر هوایی از مبدا آفریقای جنوبی را ممنوع کردند.

© The Independent