افغان‌های مقیم عربستان سعودی گذرنامه‌دار می‌شوند

طالبان پنج‌هزار جلد گذرنامه سفید به سفارت افغانستان در عربستان سعودی فرستاده‌اند

لوگوی صفحه رسمی سفارت افغانستان در عربستان سعودی- Facebook

بعد از ظهر امروز دوشنبه، هشتم آذر، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، از ارسال پنج هزار جلد گذرنامه سفید به سفارت افغانستان در شهر ریاض عربستان سعودی خبر داد و گفت که در صورت نیاز، به بقیه نمایندگی‌های سیاسی افغانستان نیز گذرنامه ارسال می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان افزوده است که این گذرنامه‌ها به دستور مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، و در هماهنگی با اداره گذرنامه افغانستان، به ریاض فرستاده شده است.

در همین حال، سفارت افغانستان در عربستان سعودی با نشر بیانیه‌ای گفت که گذرنامه‌های مذکور سفیدند و قرار است به‌زودی به کنسولگری افغانستان در شهر جده برسند.

به گفته سفارت افغانستان در ریاض، هزاران شهروند افغانستان در سال‌های اخیر با گذرنامه کشورهای دیگر وارد عربستان سعودی شده بوده‌اند و اقامت‌شان در آن کشور با مشکل قانونی مواجه شده است. این سفارت افزوده است که در ادامه تلاش‌ها برای حل مشکل اقامت شهروندان افغانستان مقیم عربستان سعودی، چند ماه پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، برنامه‌ریزی شده بود تا برای آنان گذرنامه افغانستان توزیع شود، اما با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، آن روند به تعویق افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 بر اساس بیانیه سفارت افغانستان در عربستان سعودی، حدود ۱۰هزار تن از شهروندان افغانستان مقیم عربستان، برای دریافت گذرنامه در آن سفارت ثبت‌نام کرده‌اند.

در بیانیه رسانه‌ای سفارت افغانستان آمده است: «قرار است جهت توزیع گذرنامه برای افغانستانی‌های بدون اسناد شناسایی در عربستان سعودی، حدود پنج‌هزار جلد گذرنامه سفید به کنسولگری عمومی افغانستان مقیم شهر جده انتقال یابد و با توزیع آن، شهروندان افغانستان مقیم عربستان سعودی، می‌توانند به شکل قانون‌مند، به زندگی و کارشان در این کشور ادامه دهند.» سفارت افغانستان در عربستان سعودی، توضیح داده است که این روند قبل از سلطه طالبان بر افغانستان آغاز شده بوده است و فقط انتقال گذرنامه‌های سفید، به دلیل فروپاشی دولت پیشین افغانستان، متوقف شده بود.

پس از مسلط شدن طالبان بر کابل، نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای جهان تعطیل شدند و بسیاری از دیپلمات‌ها و کارکنان اداری سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها، به کشورهای مهاجرپذیر درخواست پناهندگی دادند. 

با آنکه هیچ‌گونه رابطه سیاسی میان دولت عربستان سعودی و طالبان برقرار نشده است، اما سفارت افغانستان و کنسولگری‌های آن در شهرهای عربستان سعودی، در سه ماه گذشته تا حدی در زمینه ارایه خدمات اداری به شهروندان افغانستان مقیم آن کشور فعال بوده‌اند.