آغاز صدور گذرنامه در ده استان دیگر افغانستان

روند صدور گذرنامه از یک هفته پیش در کابل متوقف شده بود

مشکلات فنی در ریاست گذرنامه کابل هنوز حل نشده است-Karim SAHIB / AFP

عالم گل حقانی، از اعضای طالبان و سرپرست اداره گذرنامه افغانستان، امروز چهارشنبه سوم آذر، گفت که صدور گذرنامه از فردا پنجشنبه در ده استان دیگر نیز آغاز می‌شود.

در حالی که روند صدور گذرنامه از یک هفته پیش در کابل متوقف شده بود، عالم گل حقانی گفته است که از فردا پنجشنبه، روند صدور گذرنامه در استان‌های پروان، کاپیسا، لوگر، میدان‌وردک، غزنی، دایکندی، فاریاب، غور، نورستان، و بدخشان از سر گرفته می‌شود.

حقانی افزود که صدور گذرنامه در استان‌های یاد شده فقط برای کسانی است که از قبل تعرفه بانکی‌‌شان را پرداخته‌اند یا کار ثبت‌نام را تکمیل کرده‌اند.

حقانی تاکید کرد که صدور گذرنامه برای کسانی که تازه اقدام به دریافت آن می‌کنند، در حال حاضر ممکن نیست، و متقاضیان جدید باید تا اطلاع بعدی منتظر بمانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند صدور گذرنامه برای متقاضیانی که در حکومت پیشین درخواست کرده بودند، به تاریخ ۱۳ تیر در کابل و  ۲۳ آبان در استان‌های بلخ، ننگرهار، قندهار، کندز، خوست، و پکتیا آغاز شد، اما در کابل بلافاصله در ۲۵ آبان، به‌دلیل آنچه مقام‌های طالبان مشکلات فنی خواندند، متوقف شد.

عالم گل حقانی، سرپرست ریاست عمومی گذرنامه، در کنفرانس خبری امروز اشاره کرد که مشکلات فنی در ریاست گذرنامه کابل هنوز حل نشده است، اما او تلاش دارد تا در آینده نزدیک مشکلات فنی را برطرف سازد.

حقانی همچنین از تلاش برای از سر گیری صدور گذرنامه در استان‌های بیشتر در روزهای پیش رو خبر داد و تاکید کرد که برای افرادی که ساکن استان‌های دوردست‌اند، امکان صدور گذرنامه از کابل وجود ندارد، و هر متقاضی گذرنامه باید در استان خودش درخواست کند.

روند صدور گذرنامه در برخی از شهرهای افغانستان در حالی از سر گرفته می‌شود که شمار انبوهی از شهروندان افغانستان در پی یافتن راهی برای خروج از کشورند. رکود اقتصادی، بسته شدن بیشتر نهادهای متکی بر سازمان‌های خارجی، ورشکستگی و تعطیلی کسب‌وکارهای کوچک مردم به‌ویژه زنان، و ناامیدی از آینده تحصیلی و شغلی جوانان تحصیل‌کرده، از عمده‌ترین دلایل این اقدام به کوچ جمعی دانسته می‌شود.

ریاست عمومی گذرنامه افغانستان به دنبال متوقف شدن روند صدور گذرنامه در ۲۵ آبان در کابل، اعلام کرد که شمار متقاضیان گذرنامه در این اداره روزانه به ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر می‌رسد و این اداره امکان رسیدگی به این شمار از متقاضیان را ندارد، و در نهایت می‌تواند به درخواست‌های ۳۰۰۰ متقاضی در روز رسیدگی کند. مسئولان اداره عمومی گذرنامه مدعی‌اند که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان و در مدت فعالیت این اداره در کابل،  به ۱۰۰ هزار متقاضی، گذرنامه داده‌اند.

عالم گل حقانی، سرپرست ریاست عمومی گذرنامه، در نشست خبری امروز چهارشنبه، همچنین از فعال بودن مدیریت اتباع خارجی این اداره خبر داد و گفت که شهروندان خارجی که در افغانستان به سر می‌برند و موعد گذرنامه‌هایشان به پایان رسیده است، می‌توانند برای تمدید گذرنامه‌هایشان به این اداره مراجعه کنند.