فرانسه: بریتانیا پول ندهد، نمی‌توانیم جلو مهاجران را بگیریم

دولت بریتانیا وعده پرداخت میلیون‌ها پوند برای جلوگیری از عبور مهاجران از کانال مانش را داده بود

در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۷ هزار نفر موفق شدند سوار بر قایق‌های کوچک از تنگه دوور عبور کنند-Ben STANSALL / AFP

فرانسه ادعا کرده است که بریتانیا« یک یورو» هم برای مقابله با عبور مهاجران از کانال مانش پرداخت نکرده است.

ژرالد دارمانن، وزیر کشور فرانسه، روز شنبه ۱۷ مهر هنگام بازدید از دانکرک، از بریتانیا خواست به وعده‌اش عمل کند و ۵۴ میلیون پوندی را که پیش‌تر برای پشتیبانی از اقدامات فرانسه در مقابله با عبور غیرقانونی  مهاجران از کانال مانش وعده داده بود، بپردازد.

او گفت: «از بریتانیا می‌خواهیم به قول‌های حمایت مالی خود عمل کند، زیرا عملیات حفاظت از این مرز را برای آن‌ها انجام می‌دهیم.»

آقای دارمانن همچنین بدون آن که توضیح روشنی بدهد، از بریتانیا خواست کارهایی بکند تا «جذابیت» آن کشور برای مهاجران بدون اوراق اقامت کاهش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «صحبت از انسان‌ها است، کودکان و نوزادانی که سوار این قایق‌ها می‌کنند و جان‌شان به خطر می‌افتد. کسانی هنگام عبور از این کانال جان  می‌سپارند و من نمی‌خواهم جان‌شان در گرو مشاجرات سیاسی باشد.»

دولت بریتانیا پیش‌تر در سال جاری میلادی (۲۰۲۱)، وعده داده بود برای مقابله با این معضل میلیون‌ها پوند بپردازد. اما پریتی پتل، وزیر کشور بریتانیا، به تازگی تهدید کرده بود تا وقتی از رسیدن افراد بیش‌تری به بریتانیا جلوگیری نشود، این کمک مالی را انجام نخواهد داد.

طبق آماری که موسسه پرس اسوشیشن منتشر کرده است، در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۷ هزار نفر موفق شدند سوار بر قایق‌های کوچک از تنگه دوور عبور کنند.

سپهبد فرانتس تاوارت، فرمانده گشت ساحلی منطقه کاله در فرانسه، نیز ماه پیش تهدید کرده بود که اگر بریتانیا حمایت مالی را متوقف کند، او هم نگهبانان ساحلی تحت امر خود را از این منطقه خارج کرد.

خانم کیم برایان، از  موسسه نجات کانال مانش، نیز می‌گوید طبق مشاهدات گروه‌شان که  طی دو هفته گذشته از روی صخره‌های ناحیه دوور انجام گرفته است، نیروهای مرزبانی بریتانیا با استفاده از جت‌اسکی در حال انجام عملیات برگرداندن مهاجران بوده‌اند.

خانم برایان در مصاحبه با برنامه صبحانه بی‌بی‌سی در روز یک‌شنبه ۱۸ مهر گفت: «گویا داشتند قایق‌ها را از قسمت پاشنه و سینه یدک‌کشی می‌کردند و حدس می‌زنم داشتند آن‌ها را به آب‌های فرانسه برمی‌گرداندند. این قایق‌ها خیلی بی‌استحکام هستند. ممکن است بر اثر عبور جت‌اسکی از کنارشان و ایجاد تلاطمی در آب هم غرق شوند. اگر آن چه دیدم، آغاز عملیات برگرداندن باشد، فاجعه است و پیامدهای وحشتناکی دارد. به نظر من هیچ گونه ایمنی وجود ندارد و این که پریتی پتل می‌گوید قایق‌ها را درون کانال مانش به عقب بازگردانیم، به کلی غیرعملی است.

ماتیو رایکرافت، دبیر دائمی وزارت کشور، نیز ماه پیش گفته بود که طبق قانون فقط «اندک‌شماری» از قایق‌ها را می‌توان با این سازوکار به عقب برگرداند، ولی در مورد اجرا شدن یا نشدن این راهبرد یا زمان اجرای آن توضیحی به کارگروه امور داخلی نداد.

این در حالی است که نیروی مرزبانی بریتانیا روز شنبه ۱۷ مهر ده‌ها نفر را که جان خود را به خطر انداخته بودند و از کانال گذشته بودند، به ساحل آورد. گویا در روز جمعه ۱۶ مهر نیز شمار زیادی از مهاجران توانسته بودند از کانال بگذرند، ولی وزارت کشور بریتانیا هنوز آمار ورودی‌های آن روز‌ها را اعلام نکرده است.

یک سخنگوی وزارت کشور بریتانیا می‌گوید: «مقامات فرانسه و بریتانیا طبق توافقی دوجانبه همچنان در مورد ترتیبات نهایی مالی همکاری می‌کنند. از لحاظ عملیاتی و خط‌مشی در مورد این کار مرتب با فرانسه در تماس هستیم. همکاری مشترک با فرانسه به دستگیری حدود ۳۰۰ نفر، محکومیت ۶۵ نفر، و جلوگیری از عبور بیش از ۱۳ هزار ۵۰۰ نفر منجر شده است. اما با توجه به آن که صدها نفر همچنان زندگی‌شان را به خطر می‌اندازند تا از کانال عبور کنند، تمام طرف‌ها باید اقدامات بیش‌تری انجام دهند.

© The Independent

بیشتر از جهان