پیشنهاد فرانسه برای حل مشکل پناهجویان: بریتانیا مسیر قانونی مهاجرت را باز کند

«در حال حاضر هر کسی که می‌خواهد در بریتانیا درخواست پناهندگی کند چاره دیگری جز عبور از کانال مانش ندارد»

برخی پناهجویان می‌گویند که می‌خواهند به بریتانیا بروند زیرا با زبان انگلیسی آشنایی دارند یا خانواده و دوستانشان در این کشور هستند - AFP

وزیر کشور فرانسه روز دوشنبه بیست و نهم نوامبر (هشتم آذر) از بریتانیا خواست که مسیر قانونی برای پناهجویان را باز کند تا از به خطر انداختن جانشان جلوگیری شود. پناجویان مسیر فرانسه به سمت بریتانیا را عموما با قایق های کوچک طی می کنند که این موضوع خطر غرق شدن را افزایش می دهد.

به گزارش فرانس ۲۴، جرالد دارمانین، با بیان این که «بریتانیا باید مسیر قانونی مهاجرت را باز کند» گفت: «در حال حاضر هر کسی که می‌خواهد در بریتانیا درخواست پناهندگی کند چاره دیگری جز عبور از کانال مانش ندارد.»

دارمانین بریتانیا را مقصر اصلی حضور هزاران مهاجر در شمال فرانسه دانست و مدعی شد که موقعیت‌های وسوسه‌انگیز در آن سوی کانال مانش باعث ایجاد «اثر کششی» برای مهاجران می‌شود.

همچنین، برخی پناهجویان می‌گویند که می‌خواهند به بریتانیا بروند زیرا با زبان انگلیسی آشنایی دارند یا خانواده و دوستانشان در این کشور هستند.

فرانسه قبلاً نیز به مسئولان مهاجرت بریتانیا پیشنهاد کرده بود که درخواست‌های پناهندگی مهاجرانی که اطراف بنادر شمال فرانسه اردو زده‌اند را در همان نقطه بررسی کند و منتظر رسیدن آنها به خاک بریتانیا نباشد.

در مقابل، نخست‌وزیر بریتانیا به فرانسه پیشنهاد داد که پلیس و ماموران مرزی برای گشت‌زنی در سواحل شمال فرانسه بفرستند، اما پاریس آن را به دلیل نقض حاکمیت ملی رد کرد.

پیشنهاد جنجال‌برانگیز دیگر بریتانیا، بازگرداندن همه مهاجرانی بود که به این کشور می‌رسند.

بوریس جانسون ادعا کرد با این اقدام، فعالیت باندهای قاچاقچی بی‌اعتبار می‌شود و جان هزاران نفر نجات پیدا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر کشور فرانسه روز یکشنبه بیست و هشتم نوامبر و چهار روز پس از حادثه بی‌سابقه‌ای که منجر به غرق شدن ۲۷ پناهجو در کانال مانش شد، وزرای مهاجرت  آلمان، هلند و بلژیک را برای گفتگو در مورد بحران مهاجران دعوت کرد.

اما در پی جدال لفظی بین بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، بریتانیا به این جلسه فراخوانده نشد.

در سال جاری حدود ۲۶ هزار نفر خودشان را از فرانسه به بریتانیا رسانده‌اند و این موضوع منجر به فشار شدید بر دولت این کشور شده است که قول داده بود پس از خروج از اتحادیه اروپا، میزان مهاجرت را کاهش دهد.

تحقیقات درباره حادثه اخیر غرق شدن قایق پناهجویان ادامه دارد و پلیس فرانسه به طور رسمی جزئیاتی در مورد شرایط و هویت قربانیان ارائه نکرده است. در این اتفاق  که چهارشنبه ۲۴ نوامبر (سوم آذر) رخ داد، در مجموع ۱۷ مرد، هفت زن و سه خردسال جانشان را از دست دادند که گفته می‌شود بیشتر آنها از کشورهای عراق، ایران و افغانستان بودند.

مقام‌های کشور فرانسه اعلام کردند که در ارتباط با حادثه غرق شدن پناهجویان پنج فرد مظنون به قاچاق انسان را دستگیر کرده‌اند. پس از این اتفاق، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اظهار کرد: «فرانسه اجازه نخواهد داد کانال مانش به قبرستان تبدیل شود.»

بیشتر از جهان