اعلام آمادگی ایران برای «آموزش امنیت سایبری» به اعضای اکو

ایران بارها هدف حمله سایبری قرار گرفته و به اجرای حملات فراوان اینترنتی نیز متهم شده است

اینترنت در ایران، جزو فیلترشده‌ترین اینترنت‌ها در جهان است-ISNA(Combo)

ابراهیم رئیسی در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با اشاره به آمادگی ایران برای «آموزش امنیت سایبری» و توسعه برنامه‌های آموزشی حوزه نفت و گاز از اعضای اکو خواست به برنامه‌های انتقال آب در ایران توجه نشان دهند.

رئیسی در سخنان خود به مناسبت ۲۸ نوامبر، «روز اکو» با تشکر از قربانقلی بردی محمداف برای میزبانی این اجلاس در ترکمنستان گفت: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در زمینه‌هایی همچون اتصال فیبر نوریِ کشورهای عضو، ایجاد پِلَتفُرم‌های دیجیتالی مشترک، تبادلات فناورانه، علمی و دانشگاهی، ایجاد بازارهای مشترک منطقه‌ای فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین در حوزه تجربه آموزش شاد، هوش مصنوعی و آموزش مجازی با اعضا همکاری کند.»

رئیسی همچنین به تمایل ایران برای «گسترش تعاملات فرهنگی بخصوص همکاری‌های بین دانشگاهی، در راستای بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان و توسعه دیپلماسی علمی» اشاره کرد و گفت «این آمادگی وجود دارد تا جمهوری اسلامی ایران نقطه کانونیِ این همکاری‌ها در سازمان اکو باشد و به این سازمان کمک کند تا اجلاس سالانه‌ای را در خصوص امنیت سایبری و آموزش مجازی در سطح حرفه‌ای میان کشورهای عضو برگزار نماید.»

ابراز آمادگی رئیس‌جمهوری ایران درباره «آموزش امنیت سایبری» به اعضای اکو در حالی صورت می‌گیرد که در چند سال اخیر، ایران بارها هدف حمله سایبری قرار گرفته و بارها به برنامه‌ریزی و اجرای حملات اینترنتی علیه افراد، سازمان‌ها و دولت‌ها متهم شده است.

۲۴ آبان، رئیس سازمان بسیج مستضعفین از راه‌اندازی نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ گردان سایبری در این سازمان خبر داد که وظیفه آن‌ها «روشنگری» اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین معاون سیاسی امنیتی استانداری قم نیز روز پنجم آذر از استفاده از دانش آموزان در نبرد سایبری خبر داد. احمد حاجی‌زاده با اشاره به نگرانی رهبر انقلاب مبنی بر «رها شدن فضای مجازی» در ایران گفت: «مربیان و متخصصان فضای مجازی، دانش آموزان جوان و نوجوان قمی را به خوبی آموزش می‌دهند تا بتوانند به تبلیغ آموزه‌های دینی و انقلابی پرداخته و با توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان در جنگ نرم مقابله کنند.»

شرکت امنیت سایبری «سایبریزنِ» اسرائيل در گزارشی که اخیراً منتشر کرد مدعی شد «ایران در سه سال گذشته از شرکت‌های هوا‌فضا و مخابراتی جهان سرقت کرده است».

ایران نیز متقابلاً اسرائیل را به خرابکاری سایبری متهم کرده است. در روز ۱۹ تیر، وزارت راه و شهرسازی تائید کرد که به سامانه‌های آن حمله سایبری شده است. سایت وزارت راه هک شد و از دسترس بیرون رفت. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات ایران، شباهت زیاد این اقدامات به «حملات باج افزاری اردیبهشت ۹۷» را تائید کرده بود.

همچنین در ماه‌های گذشته تصاویر و ویدئوهایی از داخل زندان‌های ایران به بیرون نشت کرده است.

اعلام آمادگی رئیس‌جمهور ایران برای «اتصال فیبر نوریِ کشورهای عضو» بدون در نظر گرفتن مشکلات زمینه‌ای اینترنت در ایران از جمله پوشش مخابراتی، قیمت گران و قطعی گاه و بی گاه عامدانه از سوی دولت بیان شده است. به نظر می‌رسد این اعلام آمادگی بر اساس ادعای وزیر ارتباطات باشد که مهرماه امسال «قول فیبر نوری در منزل برای تک‌تک خانه‌های مردم تا پایان دوره وزارت» را داد.

بر اساس آخرین گزارش اجلاس توسعه و تجارت سازمان ملل، ایران در «فناوری اطلاعات» رتبه ۸۲ جهانی و در «صنعت» رتبه ۱۳۰ جهانی را دارد. این در حالی است ضریب نفوذ اینترنت در ترکیه، دیگر عضو اکو طبق آمار سال ۲۰۱۹ حدود ۸۲ درصد و مردم ترکیه رتبه نهم میزان حضور در شبکه‌های اجتماعی در جهان را دارند.