چرا سروکله زدن با گربه این قدر سخت است؟

مطالعه‌ای جدید می‌گوید همه گربه‌ها درجاتی روان‌پریشی دارند

صاحبان گربه‌ها، با گربه‌هایی که احساساتشان را بروز می‌دهند، رابطه باکیفیت‌تری دارند - Pexels

آیا گربه شما روان‌پریش است؟ بسته به عادات رفتاری گربه‌سانتان، شاید این سوالی باشد که قبلا چندین بار از خود پرسیده باشید.

ممکن است قبلا این موضوع را رد کرده باشید، چرا که شاید فکر کنید قطعا ممکن نیست که موجود کرکی ستایش‌برانگیزتان تمایلات روان‌پریشانه داشته باشد.

خُب، اینک معلوم شده است که اینگونه است. لااقل، این فرضیه‌ای است که گروهی از دانشمندان دانشگاه لیورپول و دانشگاه جان مورز لیورپول در آخرین تحقیقات خود مطرح کرده‌اند.

این مطالعه که در «ژورنال آو ریسرچ این پرسونالیتی» (Journal of Research in Personality) منتشر شد و دو هزار و ۴۲ صاحب گربه در آن شرکت کردند، توسعه اولین ابزار موجود برای اندازه‌گیری روان‌پریشی در گربه‌ها را توصیف می‌کند.

این آزمون که «کت-تری‌پلاس» (+CAT-Tri) نام دارد، در قالب ۴۶ شرح‌حال ارائه می‌شود و از صاحبان گربه‌ها می‌خواهد تا میزان توصیف‌کنندگی آن عبارات از حیوان خانگی خود را ارزیابی کنند.

عبارات این مواردند: گربه من طعمه خود به جای اینکه آن را فورا بکشد، عذاب می‌دهد، گربه من بدون دلیل مشخصی صدای بلند از خود درمی‌آورد (مثلا میومیو، و زوزه) و گربه به‌سرعت هیجان‌زده می‌شود (مثلا می‌جهد و ناهماهنگ رفتار می‌کند).

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایر شرح‌حال‌ها به این مشاهده می‌پردازد که آیا گربه شما در مکان‌های بلند می‌نشیند؟ آیا به گربه‌های محله «اعمال سلطه می‌کند» و آیا هنگام حمله به افراد یا حیوانات خرخر می‌کند؟

تمامی پاسخ‌ها در مقیاسی پنج درجه‌ای نمره‌گذاری می‌شوند. محققان این مطالعه را با هدف بهبود روابط بین گربه‌ها و صاحبانشان انجام دادند.

ربکا ایوانز، محقق اصلی، گفت: «در مطالعه خود، پرسش‌نامه‌ای برای سنجش روان‌پریشی در گربه‌های خانگی خلق کردیم.»

«این پرسش‌نامه با استفاده از نمونه‌هایی که صاحبان گربه‌ها ارائه کرده بودند و با نگاهی به مدل سه‌گانه روان‌پریشی (جسارت، موذی‌گری و بروزدهنده احساسات) تهیه شد.»

«پرسش‌نامه نهایی پنج عامل روان‌پریشی گربه‌ها را اندازه‌گیری می‌کند: جسارت، موذی‌گری، بروزدهندگی احساسات، بی‌علاقگی به حیوانات خانگی و بی‌علاقگی به انسان‌‌‌ها.»

درباره رابطه صاحبان گربه‌ها با آن‌ها، ایوانز توضیح داد که صاحبان گزارش کردند که با گربه‌های موذی و جسور رابطه ضعیفی دارند، اما با گربه‌های بروزدهنده احساسات و گربه‌های بی‌علاقه به حیوانات خانگی رابطه باکیفیت‌تری دارند.

او افزود: «ما معتقدیم که مانند هر ویژگی شخصیتی دیگری، روان‌پریشی دارای طیف است و برخی از گربه‌ها نسبت به برخی دیگر امتیاز بالاتری کسب می‌کنند.»

«این احتمال وجود دارد که همه گربه‌ها یک عنصر روان‌پریشی داشته باشند، همان‌طور که زمانی برای اجدادشان از نظر کسب منابع (مانند غذا، قلمرو، فرصت‌های جفت‌گیری) [از نظر تکاملی] سازگار بوده است.»

ایوانز توضیح داد که برای کمک به هر گربه‌ای با امتیاز بالا در مقیاس کت-تری-پلاس راه‌هایی وجود دارد، مانند سرمایه‌گذاری در خرید لانه‌های درخت‌مانند بزرگ گربه‌ها و سکوهای بلند برای خاراندن.

© The Independent

بیشتر از زندگی