ده نکته کاربردی برای «گربه‌اولی‌ها»

هرگز گربه خود را مجبور به معاشرت با انسان‌ها، سگ‌ها یا سایر گربه‌ها نکنید

آیا می‌دانید چگونه می‌توانید خانه خود را قبل از ورود گربه به محل مناسب برای او تبدیل کنید؟-canva

اگر با دیدن هزاران تصویر بامزه از گربه ها برای اولین بار می خواهید یک همدم پشمالوی کوچک به خانه بیاورید، به خاطر داشته باشید که دیدن ویدئوهای خنده دار و احساسی با موضوع گربه در اینترنت اگر چه مایه سرگرمی است اما به شما یاد نمی‌دهد چطور گربه داری کنید، مخصوصاً اگر «گربه اولی» هستید.

ده نکته مفید را برای شما آماده کرده‌ایم تا بدانید قبل از گرفتن گربه چه نکاتی را باید در نظر گرفت و چگونه به بهترین شکل باید برای حضور گربه‌ها در خانه آماده شد.

این نکات به شما کمک می‌کند تا یک صاحب تازه‌کار شاد برای گربه خود باشید! آیا می‌دانید چگونه می‌توانید خانه خود را قبل از ورود گربه به محلی مناسب برای او تبدیل کنید؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از انتخاب غذای مناسب گربه گرفته تا آموزش استفاده از ظرف خاک، موارد زیادی وجود دارد که یک صاحب تازه‌کار گربه باید به آن‌ها توجه کند.

سؤالات زیادی هم برای جواب دادن وجود دارد. چقدر باید به گربه خود غذا بدهم؟ آیا می‌توانم وقتی به سرکار می‌روم گربه‌ام را در خانه تنها بگذارم؟

اول سراغ چهار نکته که قبل از گربه گرفتن باید در نظر گرفت می‌رویم:

هنگامی‌که زندگی با یک گربه را شروع می‌کنید، ممکن است مجبور شوید تغییراتی در زندگی روزمره خود ایجاد کنید. مثل مهم است که خانه خود را مناسب حضور گربه کنید.

غذا:

تصور نکنید که گربه شما می‌داند چه چیزهایی را نباید بخورد. شکلات، انگور و کشمش یا محصولات لبنی می‌تواند باعث خونریزی معده و حتی مرگ آن‌ها شود.

گیاهان:

اجازه ندهید گربه‌تان گیاهان آپارتمانی را بخورد، چون ممکن است برای سلامتی‌اش خطرناک باشند؛ اما کمی گیاهخواری برای گربه لازم است. می‌توانید گندم یا دانه چمن در گلدان بکارید تا گربه نیاز گیاهی‌اش را رفع کند.

داروها و محصولات پاک‌کننده:

هیچ‌کدام از این‌ها هرگز نباید در دسترس باشند و یا در گوشه و کنار خانه رها شوند. این شامل مکمل‌های غذایی و محصولات تمیزکننده غیر شیمیایی هم می‌شود.

لوازم الکترونیکی:

همان‌طور که می‌دانیم دوستان گربه‌سان ما از جاهای گرم بیش از همه خوششان می‌آید. به همین دلیل باید مراقب هر وسیله‌ی الکترونیکی که به‌راحتی گرم می‌شود، مانند لپ‌تاپ، باشید.

حالا برویم سراغ ۶ نکته‌ای که برای گرفتن گربه باید به آن‌ها توجه کنیم:

۱. انتخاب گربه

به یکی از پناهگاه‌های محل زندگی خود نگاهی بیندازید. آن‌ها همیشه گربه‌های آماده واگذاری دارند. توجه کنید که گربه‌ها مخصوصاً آن‌ها که از پناهگاه می‌آیند ممکن است به‌راحتی بترسند، به همین دلیل هنگام انتقال به محیط‌های ناآشنا، حتماً نکات ایمنی را رعایت کنید و برای چند روز تمام در و پنجره‌ها را بسته نگه‌دارید.

۲. عقیم‌سازی و واکسن

در حال حاضر گربه‌های زیادی به دنبال یافتن خانه هستند. بهتر است به‌جای افزودن به تعداد گربه‌های بی‌خانمان، به‌موقع آن‌ها را عقیم کنید. این کار جلوی تجارت بی‌رحمانه حیوانات خانگی و بهره‌کشی تجاری از آن‌ها را خواهد گرفت.

دامپزشک زمان واکسن‌های ضروری را به شما اطلاع می‌دهد. واکسن‌ها را می‌توان در دو گروه واکسن‌های اصلی و غیر اصلی طبقه‌بندی کرد. واکسن‌های اصلی برای سلامتی گربه شما حیاتی هستند و از آن‌ها در برابر ویروس‌های تنفسی، بیماری تب گربه‌سانان و هاری محافظت می‌کند. سایر واکسن‌ها بر اساس بیماری‌های رایج در محل زندگی به شما توصیه می‌شود.

۳. کنترل انگل

درحالی‌که کک‌ها، کنه‌ها و کرم‌ها معمولاً شناخته‌شده‌تر هستند، انگل‌های بیشتری وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید. چیزهایی مانند کنه‌ی گوش یا انگل‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد توکسوپلاسموز شوند.

۴. ظرف خاک

ظرف خاک را در مکانی آرام و بدون فعالیت و رفت‌وآمد مکرر قرار دهید و یک خاک گربه خوب و غیر عطری بگیرید. اگر گربه شما بعد از آموزش خارج از ظرف خاکش ادرار می‌کند، این امر معمولاً یا نشانه‌ی ظرف خاک کثیف است و یا عفونت مجاری ادراری. اگر ظرف خاک تازه است و ادرار کردن روی زمین همچنان ادامه دارد، فوراً گربه خود را نزد دامپزشک ببرید.

۵. اسباب‌بازی

اکثر گربه‌ها بازیگوش و کنجکاو هستند و نیاز به تحرک دارند. یک جعبه کفش معمولی و یک‌بند کفش قدیمی هم اغلب برای برآوردن نیاز آن‌ها به سرگرمی کافی است. بهتر است خودتان اسباب‌بازی گربه نخرید. تجربه نشان داده دوستان و آشنایان برای دوست شدن با گربه شما هر بار با اسباب‌بازی جدید سراغش خواهند آمد.

بااین‌وجود تخته‌های مخصوص ناخن کشیدن را حتماً تهیه کنید. گربه‌ها نیاز دارند طریقی ناخن‌های خود را «کوتاه» کنند و اگر وسیله مناسب در اختیارشان نگذارید از خراب کردن اثاثیه شما دریغ نخواهند کرد.

۶. غذا

گربه‌ها گوشت‌خواران اجباری هستند و پروتئین خود را از گوشت‌های مختلف دریافت می‌کنند. گندم و ذرت معمولاً پرکننده‌هایی هستند که گربه‌ها به آن‌ها احتیاج ندارند و هضم آن‌ها برایشان مشکل خواهد بود. یک نوع غذا که توان خریدش را دارید انتخاب کنید. غذای خوب می‌تواند کمک کند که در مراجعه به دامپزشک صرفه‌جویی کنید. البته رفتن تحت پوشش بیمه حیوانات خانگی را هم در نظر بگیرید. اگر اتفاق بدی رخ دهد، از این کار پشیمان نخواهید شد.

 در نظر داشته باشید گربه‌ها حیوانات باهوشی هستند و توانایی یادگیری چندین فرمان ساده را دارند؛ اما روحیات و خلق‌وخوی آن‌ها باهم تفاوت دارد. بسته به سن، نژاد و شخصیت، ممکن است اجتماعی یا مهمان گریز باشند. هرگز گربه خود را مجبور به معاشرت با انسان‌ها، سگ‌ها یا سایر گربه‌ها نکنید.

تصاویر گربه‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی با ما همخوان کنید و اگر گربه اولی هستید تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر از زندگی