ادعای رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست: استفاده از سوخت مازوت ممنوع است

نیروگاه‌ها و صنایع با مجوز وزارت نیرو، استفاده از سوخت مازوت را از شهریور آغاز کرده‌اند

ماه آبان با ثبت ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، آلوده‌ترین ماه سال تاکنون بوده است‌ـ ATTA KENARE / AFP

 در حالی‌ که آلودگی هوای کلان‌شهرهای ایران و مصوبه وزارت نیرو نشان می‌دهد که استفاده از سوخت مازوت از شهریورماه آغاز شده است، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، مدعی شد که استفاده از سوخت مازوت ممنوع است. 

علی سلاجقه با بیان اینکه هیچ‌یک از نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی حق استفاده از سوخت مازوت را ندارند، به خبرگزاری تسنیم گفت: «با توجه به نزدیکی فصل سرد سال و احتمال قطع شدن گاز نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی، برای سوخت جایگزین آن‌ها باید فکر شود.»

به ادعای رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، فقط واحدهایی می‌توانند از سوخت‌های فسیلی استفاده کنند که فاصله آن‌ها از شهرها «بر اساس دستورالعمل‌های سازمان محیط‌زیست» رعایت شده باشد.

سلاجقه در حالی مدعی ممنوعیت استفاده از سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها و صنایع شد که عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان، به‌تازگی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا از قطع گاز ۶۰ کارخانه سیمان خبر داد و گفت از زمان قطعی گاز، هر فازی که گاز آن قطع شد، مازوت‌سوزی را شروع کرده است. بر اساس اعلام دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان، کارخانه‌های سیمان امکان و مجوز ذخیره‌سازی حدود ۶۵۰ میلیون لیتر مازوت را دارند که جوابگوی ۳۰ تا ۳۵ روز این صنعت است. 

پیش‌تر انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار سابق تهران، نیز اعلام کرده بود بخش زیادی از آلودگی هوا و بوی نامطبوعی که گاهی اوقات در شهر تهران می‌پیچد، ناشی از فعالیت کارخانه سیمان واقع در شهر ری است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که ماه آبان با ثبت ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، آلوده‌ترین ماه سال تاکنون بوده است. بر اساس این گزارش، آلاینده‌ها در تهران به‌دلیل استفاده برخی صنایع از «سوخت با کیفیت پایین و حاوی سولفور» افزایش یافته‌اند. با این‌ حال، اداره کل محیط‌ زیست استان تهران ادعا کرده‌ است که آلاینده‌ها در پی افزایش ۱۸ درصدی ترافیک، بیشتر شده‌اند. 

استفاده از سوخت مازوت در تبریز هم‌ نفس شهروندان را به شماره انداخته است. در روزهای آخر مهرماه، هم‌زمان با تشدید آلودگی هوای تبریز، محسن موسوی، مدیرعامل شرکت تولید برق آذربایجان، گفته بود که طبق دستورالعمل وزارت نیرو، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز امسال از شهریور آغاز شده است. این موضوع را جواد رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، نیز تایید کرد. او نیز علت اصلی آلودگی هوای تبریز را استفاده از سوخت مازوت دانست و گفت: «تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده مدیریت کشوری است.»

پیش‌ از این، جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، نیز گفته بود که در صورت کمبود گاز، نیروگاه‌ها و صنایع به مصرف سوخت مایع شامل گازوئیل و مازوت روی می‌آورند.

استفاده از سوخت مازوت به دو علت است. دلیل اول که وزارت نفت نیز آن را تایید کرد، این است که در ماه‌های سرد سال مصرف گاز افزایش پیدا می‌کند و نیروگاه‌ها برای تامین گاز موردنیاز با مشکل مواجه می‌شوند. علت دوم و اصلی مصرف مازوت این است که انبار نیروگاه‌ها از سوخت مازوت انباشته شده است و چون به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند مازوت تولیدی خود را بفروشند، به مصرف آن روی می‌آورند.