استفاده از سوخت مازوت امسال زودتر آغاز شد

سوخت مازوت به دلیل مقادیر بالای گوگرد، آلودگی شهرها را به همراه دارد

امسال استفاده از سوخت مازوت نه از آغاز فصل سرد بلکه از شهریور آغاز شده است-عکس از ایرنا

محسن موسوی، مدیرعامل شرکت تولید برق آذربایجان، گفت که طبق دستورالعمل وزارت نیرو استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز امسال از شهریورماه آغاز شده است.
یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوای کلان‌شهرها استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های شهری است. مازوت یا نفت کوره یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام به دست می‌آید و نسبت به دیگر سوخت‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود.
در سال‌های اخیر استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های کشور افزایش یافت. علاوه بر ارزان‌ بودن یکی دیگر از دلایل استفاده از مازوت این بود که وزارت نفت به دلیل تحریم‌ها نتوانست مازوت تولیدی خود را صادر کند و در نتیجه مقدار زیادی سوخت مازوت روی دست پالایشگاه‌ها ماند. راهکار دولت نیز این بود که به استفاده از سوخت مازوت در فصل‌های سرد روی بیاورد. در نتیجه این اقدام هوای اغلب کلان‌شهرهای کشور در اغلب روزهای زمستان و پاییز با میزان زیادی از آلایندگی همراه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


با وجود خطرهایی که آلودگی شهرها برای سلامت جان شهروندان دارد، جمهوری اسلامی نه تنها راه‌حلی برای پایان دادن به استفاده از سوخت مازوت پیدا نکرده است، بلکه بر اساس گفته محسن موسوی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی، امسال استفاده از سوخت مازوت نه از آغاز فصل سرد بلکه از شهریور آغاز شده است.
این موضوع را جواد رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، در نشستی که با هدف کاهش آلودگی هوای تبریز برگزار شد نیز تایید کرد. او علت اصلی آلودگی هوای تبریز را استفاده از سوخت مازوت دانست و گفت: «تصمیم‌گیری در این خصوص برعهده مدیریت کشوری است.»
به گزارش ایرنا رحمتی با بیان اینکه سلامت شهروندان نباید قربانی سهل‌انگاری شود، افزود: «فرصت‌های زیادی در این زمینه از دست رفته است که باید جبران شود و اگر نیروگاه تبریز قادر به اتخاذ تمهیدات لازم نیست دولت با ارائه تسهیلات این فرصت را ایجاد کند.»
پیش‌تر انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار وقت تهران نیز اعلام کرده بود که بخش زیادی از آلودگی هوا و بوی نامطبوعی که گاهی اوقات در شهر تهران می‌پیچد، ناشی از فعالیت کارخانه سیمان واقع در شهر ری است. او گفته بود که سوخت مورد استفاده این کارخانه مازوت و حاوی مقادیر متنابهی دی‌اکسید گوگرد است که افزایش غلظتش در هوا بوی نامطبوع را به دنبال دارد و حجم زیادی از آلاینده‌ها را روانه آسمان تهران می‌کند.