انفجار در کابل، بادغیس و تخار شماری کشته و زخمی بر جای گذاشت

در سه ماه اخیر، به‌رغم ادعای طالبان مبنی بر بازگشت امنیت و ثبات، انفجارهای مرگبار همچنان ادامه دارد

در پی انفجاری که بعدازظهر امروز پنجشنبه ۴ آذر، دو خودرو نظامی طالبان را در شهر کابل هدف قرار داد، انفجارها و ترورهای هدفمند دیگری در سایر نقاط افغانستان نیز رخ داد و تلفاتی بر جا گذاشت.

بعدازظهر امروز، شاهدان در «چهارراهی کارته پروان» شهر کابل، از انفجار دو خودرو نظامی طالبان خبر دادند. یک شاهد عینی به ایندیپندنت فارسی گفت دو خودرو نظامی طالبان هدف انفجار مین مغناطیسی قرار گرفتند.

به گفته این شاهد عینی، دقایقی پس از انفجار، نظامیان طالبان محل حادثه را محاصره کردند و از نزدیک شدن مردم به محل جلوگیری کردند. لحظاتی پس از این انفجار، قاری سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله (کشور) طالبان، به رسانه‌ها گفت انفجار در خودرو غیرنظامی صورت گرفته و تلفاتی در پی نداشته است.

هم‌زمان با وقوع انفجار در کابل، منابع محلی از تخار در شمال افغانستان گزارش دادند که چهار کودک در اثر انفجاری که در شهر تالقان، مرکز تخار، رخ داد، جان باخته‌اند. یک منبع محلی در تخار در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کرد که این کودکان هنگام جمع‌آوری زباله، در اثر انفجار مین کشته شده‌اند.

دیروز چهارشنبه نیز مواردی از تیراندازی و انفجار مین در کابل و شماری دیگر از استان‌های افغانستان رخ دادند که تلفانی نیز در پی داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع محلی در استان بادغیس، دیروز چهارشنبه ۳ آذر، در اثر انفجار مین در شهرستان مقر، دو نوجوان کشته  شدند و یک کودک زخمی شد. این انفجار ناشی از مینی بود که طالبان در جریان جنگ با نیروهای دولت پیشین افغانستان کار گذاشته بودند.

دیروز، ۶ نفر از جمله دو متنفذ قومی، در شهرستان ده سبز، در حومه شهر کابل، نیز در به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس کشته شدند. دو مدرس مدرسه دینی نیز بعدازظهر دیروز چهارشنبه، در استان کاپیسا در جریان تیراندازی افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

جسد بهاءالدین، افسر اداره امنیت ملی دولت پیشین افغانستان، نیز بعدازظهر دیروز چهارشنبه، در شهرستان خان‌آباد در قندوز کشف شد. به گزارش نجیم رحیم، از خبرنگاران محلی قندوز، افراد مسلح چند روز قبل این افسر پیشین اداره امنیت ملی را ربوده بودند و جسد او در حالی کشف شد که به صورت او تیزاب پاشیده بودند. بهاءالدین پس از بازگشت طالبان به قدرت، از فعالیت نظامی دست کشیده بود و در مرکز شهر قندوز مغازه‌ داشت.

گزارش‌ها از فاریاب در شمال افغانستان نیز حاکی از آن است که دیروز چهارشنبه، دو برادر و سه خواهر در حومه شهر میمنه هدف شلیک گلوله قرار گرفته‌اند که وضعیت سه دختر مجروح وخیم و در بیمارستان مرکزی شهر میمنه تحت درمان‌اند.

طالبان در مورد بسیاری از این حوادث، از جمله انفجار در کابل، سوءقصد و شلیک به ۶ نفر در شهرستان ده سبز و دو مدرس دینی در کاپیسا اطلاعات دقیق و موثقی به رسانه‌ها نداده‌اند.

در سه ماه اخیر، به‌رغم اینکه طالبان ادعا می‌کنند امنیت و ثبات به افغانستان برگشته است، وقوع انفجارهای مرگبار در شهرها، مردم را در مورد گسترش این حملات نگران کرده است.