حمله نیروهای امنیتی به کشاورزان اصفهان، چادرها به آتش کشیده شدند

رسانه‌های نزدیک به سپاه اعتراضات مردم اصفهان را به «عناصر فرصت‌طلب و ضد انقلاب» نسبت دادند

در پی تجمع روزهای اخیر کشاورزان و مردم اصفهان در اعتراض به قطع آب زاینده‌رود، برخی از آنها شب گذشته در بستر خشک زاینده‌رود تحصن کرده و در چادر خوابیدند. در واکنش به این اعتراض، نیروهای یگان ویژه به‌سوی مردم یورش بردند و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که چادرهای آنها به آتش کشیده شده است.

در ویدئوهای منتشر شده از این تجمع یکی از مسئولان حکومتی با بلندگو از معترضان می‌خواهد که محل را ترک کنند.

اعتراضات اخیر در اصفهان از روز جمعه، ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۰، در اعتراض به بحران بی‌آبی و در حمایت از کشاورزان اصفهانی، در بستر خشک زاینده‌رود کلید خورد. برخی از رسانه‌ها حتی این تظاهرات را میلیونی توصیف کردند.

در گردهمایی زاینده‌رود که روز جمعه و هم‌زمان با نماز جمعه در اصفهان برگزار شد، شعارهایی نیز داده شد که همه سیاست‌های محیط زیستی حکومت را به چالش می‌کشیدند: «حقابه‌مونو بردند، ۲۰ ساله رودخونه رو، آبشو غارت بردند»، «فرونشست زمین، مشکل این سرزمین»، «به اصفهان نفس بده، زاینده‌رود رو پس بده». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرکنندگان در اعتراض به مدیریت ضعیف محیط زیست با شعارهایی نظیر «زاینده‌رود من کو»، «حق‌آبه را می‌گیریم، حتی اگر بمیریم»، «تا آب نیاد تو رودخونه، برنمی‌گردیم تو خونه»، «برابری، عدالت، این است خواست ملت»، «زاینده‌رود جاری حق مسلم ماست» و «زاینده‌رود را پس بدین، به اصفهان نفس بدین» خواهان بازگشایی زاینده‌رود شدند. گفته می‌شود زندگی بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم و کشاورزان اصفهانی وابسته به آب زاینده‌رود است.

بلافاصله رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، اعتراضات مردم اصفهان را به عناصر فرصت‌طلب و ضدانقلاب نسبت دادند.

محمدرضا جان نثاری، معاون سیاسی‌ امنیتی استاندار اصفهان در این رابطه گفت: «اراذل و اوباش وارد این فضا شده و سعی می‌کنند فضا را دست بگیرند.» او در ادامه مدعی شد: «مطالبات کشاورزان حتما توسط مسئولان پیگیری می‌شود و حتما جریانی که نیز بخواهد التهاب آفرینی کند اول خود کشاورزان به این جریان پاسخ داده و می‌دهند و نهایتا مردم جواب آن‌ها را می‌دهند.»

در حالی که مردم از بی‌کفایتی مسئولان در مدیریت آب و منابع طبیعی خشمگین هستند، حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، روز ۱۵ مهرماه امسال گفت: «راه‌حل کوتاه‌مدت رفع معضل آب زاینده‌رود توسل به معصومین، به‌ویژه امام موسی بن جعفر و نماز باران است.»

ائمه جمعه شهرهای مختلف ایران که چند سالی است به دلیل نوع مدیریت آب (مثل انتقال به دیگر استان‌ها و سدسازی‌های بی‌رویه و نادرست) با تنش آبی و کمبود آب مواجه هستند، هر از چند گاهی مردم را به نماز باران دعوت می‌کنند و برخی از این مراسم نیز به اجرا درآمده است. با این حال هنوز این اقدامات نتیجه در رفع مشکلات آبی نداشته است.

در روزهای آغازین مرداد امسال، بار دیگر تصاویر زیادی از زاینده‌رود در حال خشک شدن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد. رودخانه‌ای که نامش برگرفته از «زایش» است و در رونق صنعت گردشگری اصفهان تأثیر بسیار زیادی دارد، از حدود دو دهه پیش تاکنون بارها پیش چشم مردم اصفهان، گردشگران و کشاورزان خشک شده است.