اروپایی‌های مخالف واکسن، با شعار «بدن من، انتخاب من» به خیابان‌ها آمدند

اعتراض‌ها به مقرارات جدید کرونایی در هلند، اتریش، ایتالیا و کرواسی شدت گرفت و به خشونت کشیده شد

روز شنبه، ۲۰ نوامبر، هزاران نفر در اتریش، به خیابان‌ها آمدند تا نسبت به سیاست‌های جدید دولت اعتراض کنند - GEORG HOCHMUTH /AFP

همزمان با شیوع مجدد ویروس کرونا در کشورهای اروپایی، مقررات و دستورالعمل‌های مراقبتی شدیدتری در برخی کشورها از سر گرفته شده است. بیشتر این مقررات به افراد واکسینه‌نشده مرتبط می‌شود. به عنوان مثال، کشور اتریش به عنوان اولین نمونه، قرنطینه افراد واکسینه‌نشده و محدود کردن فعالیت آنها به امور ضروری را اعلام کرد و همین امر خشم مخالفان این موضوع را برانگیخت.

به گزارش آسوشیتدپرس، قرنطینه مجدد ۲۰ روزه در اتریش در شرایطی انجام می‌شود که میانگین مرگ و میر روزانه در هفته‌های اخیر در این کشور سه برابر شده است و بیمارستان‌ها در برخی شهرها هشدار داده‌اند که ظرفیت واحدهای مراقبت‌های ویژه در حال تکمیل است.

مسئولان این کشور اعلام کرده‌اند که از اول فوریه واکسیناسیون را اجباری خواهند کرد. ۶۶ درصد از جمعیت ۸.۹ میلیون نفری اتریش کاملاً واکسینه نشده‌اند. این یکی از پایین‌ترین آمار واکسیناسیون در اروپای غربی است.

اما مقررات جدید در آستانه فرا رسیدن سال نو میلادی با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد. روز شنبه، ۲۰ نوامبر، هزاران نفر در اتریش، که اغلب از گروه‌های راست افراطی بودند، به خیابان‌ها آمدند تا نسبت به سیاست‌های جدید دولت اعتراض کنند. آنها با پلاکاردهای «بدن من، انتخاب من» و «ما برای بچه‌هایمان مقاومت می‌کنیم!» مخالفتشان را با اجباری شدن واکسیناسیون کرونا نشان دادند. 

پلیس اتریش اعلام کرد که ۳۵هزار معترض در راهپیمایی‌های مختلف در سراسر شهر شرکت کردند و حدود ۱۳۰۰ مامور برای کنترل اعتراض‌های خیابانی اعزام شدند. پلیس همچنین خبر داد که چند معترض را بازداشت کرده است، اما به تعداد دقیق آنها اشاره نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرات علیه مقررات جدید وضع شده توسط دولت‌های اروپایی در ایتالیا، سوییس، کرواسی، ایرلند شمالی و هلند نیز برگزار شد. در ایتالیا حدود سه هزار نفر در اعتراض به قوانین ضد کرونایی این کشور در یکی از میدان‌های اصلی شهر تجمع کردند و شعار دادند. در این کشور، برای ورود به اماکن عمومی مانند سینما، سالن‌های ورزشی، رستوران و حتی محل کار، داشتن گواهینامه واکسن یا جواب منفی آزمایش کووید – ۱۹ ضروری است. 

اعتراض‌ها در ایرلند شمالی هم رخ داد و مخالفان گواهینامه واکسن دست به تظاهرات زدند. ایرلند شمالی لزوم ارائه گواهی واکسن برای ورود به باشگاه‌های شبانه و رستوران‌ها از ۱۳ دسامبر را اجباری کرده است. برخی از معترضان به این اجبار، پلاکاردهایی را در دست داشتند که محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا را با اقدامات آلمان نازی مقایسه می‌کرد. 

همچنین روزشنبه، ۲۰ نوامبر، هزاران نفر در زاگرب پایتخت کرواسی تجمع کردند و پرچم‌ها، نمادهای ملی و مذهبی را همراه با بنرهایی علیه واکسیناسیون و آنچه آن را محدودیت آزادی مردم خواندند، حمل کردند. 

اعتراض‌ها البته در برخی کشورها مانند هلند با خشونت بیشتری همراه بود و به تیراندازی پلیس به معترضان و به آتش کشیدن ماشین‌های پلیس و کشیده شد.

هلند از هفته گذشته که برای مقابله با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا محدودیت‌هایی را به اجرا گذاشته، با اعتراض‌های گسترده‌ای مواجه بوده است. 

پلیس هلند اعلام کرد که هفت نفر را در لاهه به اتهام آتش زدن اموال عمومی در خیابان‌ها و خشونت علیه ماموران دستگیر کرده است. در پی ناآرامی‌ها در روتردام نیز ۵۱ نفر بازداشت شدند. گزارش‌ها از مصدوم شدن چند نفر از معترضان و همچنین نیروهای پلیس خبر می‌دهند و تصاویری از سوختن خودرو پلیس این کشور در شعله‌های آتش، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. 

خشونت روزهای گذشته در هلند، از شدیدترین خشونت‌ها در این کشور از زمان اعمال محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا بوده است. وزیر دادگستری هلند با محکوم کردن این اتفاق‌ها در بیانیه‌ای گفت: «شورش و خشونت شدید علیه افسران پلیس و آتش‌نشان‌ها در روتردام مشمئزکننده است. اعتراض به رسمیت شناخته می‌شود، اما آنچه دیدیم صرفاً رفتار جنایتکارانه بود که ربطی به تظاهرات ندارد.»

اعتراض‌ها نسبت به واکسیناسیون کووید – ۱۹ و مقررات مربوط به کرونا در کشورهای اروپایی در شرایطی انجام می‌شود که سازمان ملل اعلام کرده است آمار کرونا در همه جا، به جز اروپا، روند نزولی دارد.

بیشتر از جهان