موافقت تهران با سفر گروسی در آستانه نشست شورای حکام

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هفته آینده از اول تا پنجم آذرماه در وین برگزار می‌شود

جمهوری اسلامی ایران پس از چندین ماه تعلل در ادامه گفت‌وگوها با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس، با سفر رافائل گروسی، مدیرکل این نهاد بین‌المللی نظارتی به ایران موافقت کرد.   سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از دعوت گروسی برای سفر به ایران  خبر داد.

با گذشت بیش از چهار ماه از آغاز کار دولت ابراهیم رئیسی در ایران و تاکید مکرر گروسی بر ضرورت گفت‌وگو با مقام‌های ایران در رابطه با روند نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و پاسخ‌گویی آن‌ها به ابهام‌های پیشین آژانس، ایران تاکنون در این زمینه گامی برنداشته بود.   

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار است هفته آینده، از ۲۲ تا ۲۶ نوامبر (اول تا پنجم آذرماه) در مقر آژانس در شهر وین اتریش برگزار شود. با توجه به گزارش‌های اخیر آژانس مبنی‌بر ممانعت از نظارت این نهاد و افزایش سطح غنی‌سازی و ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران، درصورت ادامه این روند، احتمال صدور قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در نشست پیش روی شورای حکام آژانس وجود دارد. 

خطیب‌زاده روز دوشنبه، ۲۴ آبان‌ماه، در نشست خبری خود، اعلام کرد که از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای سفر به ایران دعوت شده است و «به‌زودی انشاءالله ایشان عازم ایران خواهند بود». به گفته او، طرف ایرانی تاریخی برای سفر گروسی پیشنهاد کرده و منتظر پاسخ اوست. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: «ایشان در این سفر هم اگر پاسخ تاریخ ما را بدهند، علاوه‌بر رئیس سازمان انرژی اتمی، با وزیر امور خارجه هم دیداری خواهند داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رافائل گروسی روز جمعه، ۲۱ آبان‌ماه، تماس نداشتن مسئولان دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی برای مذاکره درمورد مسائل مهم باقی‌مانده درمورد برنامه هسته‌ای ایران و نظارت بر آن را موضوعی «حیرت‌انگیز» دانست و ابراز امیدواری کرد که تا پیش از نشست شورای حکام بتواند با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دیدار کند. او گفت در مدت پنج ماهی که از انتخاب ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس جمهوری ایران می‌گذرد، به‌جز مذاکرات فنی با مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران، با هیچ‌یک از مقام‌های دیگر دولت جدید جمهوری اسلامی تماسی نداشته است. 

پیش‌تر در شهریورماه نیز مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پس از مدت‌ها انتظار و درخواست گروسی، چند روز پیش از برگزاری نشست قبلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای (۲۲ تا ۲۴ شهریورماه)  با سفر او به ایران موافقت کردند. 

آن زمان درپی انتشار گزارش‌های جدید آژانس درمورد برنامه هسته‌ای ایران، بسیاری از تحلیلگران از احتمال بالای صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست حکام خبر داده‌ بودند. در آن گزارش‌ها به‌جز مطرح شدن مواردی از نقض تعهدهای برجامی، آژانس از ایران به‌علت همکاری نکردن و پاسخگو نبودن به این نهاد و همچنین ایجاد ممانعت جدی در مسیر فعالیت‌های نظارتی آن، انتقاد کرده بود.    

سفر گروسی به ایران برای گفت‌وگو با مقام‌های سازمان انرژی اتمی در ۲۱ شهریورماه امسال انجام شد و او ابراز امیدواری کرده بود که در سفر آتی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، دیدار کند.

موافقت تهران با سفر گروسی درحالی اعلام شده است که دور هفتم مذاکرات احیای برجام نیز قرار است چند روز پس از نشست شورای حکام آژانس، از هشتم آذرماه، در وین آغاز شود.