«ستاره‌ای درخشنده‌تر از الیزابت تیلور در مقابل دوربین وجود نداشت»

تیلور برخوردی متضاد با تصویرش به عنوان یک «چهره مشهور و محبوب» داشت

الیزابت تیلور ستاره سینما - عکس از صفحه توییتر الیزابت تیلور 

از همان نخستین نقشی که الیزابت تیلور در سال ۱۹۴۴ بازی کرد، مشخص بود که به دلیل مهارتش در بازیگری، جذابیت، و چشمان بنفش‌رنگ معروفش، ستاره هالیوود است. اما تلاطم‌های زندگی خصوصی او در سال‌های بعد و نحوه زندگی پر زرق و برق او بود که مردم را چنین شیفته او کرد و او را از یک ستاره کوچک و زیبا به زنی افسونگر و جسور تبدیل کرد. گری برنستین (عکاس) می‌گوید: «ستاره‌ای درخشنده‌تر از الیزابت تیلور در مقابل دوربین وجود نداشت.» 

اما تیلور این تصویر قدرتمند را همواره تحت کنترل خود نداشت. او نخستین چهره مشهور و محبوبی  بود که در سال ۱۹۶۲، با عکسی که توسط یک عکاس «پاپاراتزی» برداشته شد، رسوایی به‌پا کرد. آن عکس الیزابت تیلور را با ریچارد برتون، همبازی و همسرش، در یک بعدازظهر عاشقانه در یک کشتی تفریحی نشان می‌داد. اما حتی پس از آن که آن ها به روابطشان رسمیت بخشیدند، ازدواج پرتلاطم تیلور با برتون و گزارش‌های مربوط به استفاده آن‌ها از مواد مخدر، به آتش توجه و شیفتگی رسانه‌های عوام‌پسند دامن می‌زد.

این دو تا حدی با این موج همراهی می‌کردند و در مقابل دوربین عکاسی چنان رسانه‌هایی، در حالت‌های صمیمانه ژست می‌گرفتند. تیلور بیشتر در تصویر یک نماد قدرتمند هالیوود جای می‌گرفت و سلیقه شخصی‌اش بیش از پیش به سوی جاه و جلال و زرق و برق متمایل می‌شد.  در حالی که امروز بسیاری از افراد مشهور سخت می‌کوشند که که قابل دستیابی تلقی شوند، الیزابت تیلور – که هشت بار ازدواج کرده بود – قاطعانه فردی دور از دسترس درهمان سبک و سیاق جلال و شکوه رویایی و دست‌نیافتنی هالیوود سنتی به‌شمار می‌رفت.

عکسبرداری از ستاره‌ای با شخصیتی چنین نیرومند و پیچیده چگونه بود؟ در یک کتاب جدید با عنوان « الیزابت جاودانه»، تصاویر آرشیو شده عکاسانی چون نورمن پارکینسون، میلتون اچ گرین، داگلاس کِرکلَند، گِرِد مانکوُویتز، ایوا سِرِنی، تری اوُنیل، گری برنستین، و گرگ برِنَن، همراه با نوع رابطه آن‌ها با این ستاره سینما و نقش‌شان در خلق تصاویر ماندنی او، بار دیگر در یک مجموعه گردآوری شده است.

زمانی تری اونیل که در سال ۲۰۱۹ درگذشت، نوشت: «همیشه الیزابت بود، نه لیز. و چه پنجاه نفر در اتاق بودند یا فقط دو نفر، همیشه مرکز توجهات بود.» اما تیلور جنبه‌ای آسیب‌پذیر هم داشت. اونیل به یاد می‌آورد که تیلور در مراسم عکسبرداری هفتاد و پنجمین سالگرد استودیوی فیلمبرداری پارامونت در اتاق رختکن خود پنهان شده بود. اونیل مینویسد: «او گفت، آخر ستارگان زیادی آنجا هستند»، و می‌افزاید: «نتوانستم جلو خنده‌ام را بگیرم. جلو من الیزابت تیلور، یکی از بزرگترین ستارگان سینما، چنین مضطرب و عصبی ایستاده بود. به او نگاه کردم و گفتم: اما الیزابت، تو بزرگترین ستاره‌ای.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گِرِد مانکوویتز(عکاس) درسال ۱۹۶۷ با تیلور و برتون ملاقات کرد تا برای فیلم آن دو به نام «رونق!» (Boom) که پس از اکران، باجه‌های بلیط سینماها را منفجر کرد، از آن‌ها عکس بگیرد.  مانکوویتز به یاد می‌آورد که «ریچارد برتون تا حدی از من استقبال کرد و حضورش دلپذیر بود. به دور از دوربین فیلمبرداری، فرد دلپذیری بود که همیشه قدری مست به نظر می‌رسید. الیزابت تیلور کم‌حرف بود و فاصله‌اش را با من حفظ کرد.»

«هر روز در صحنه فیلمبرداری به نوعی یک بحران بروز می‌کرد، گاه جزئی و در مواردی یک دعوای کامل با جیغ و فریاد و پرت کردن اشیاء. در یک مورد برتون خود را در اتاقک متحرک مخصوصش (caravan) حبس کرد و از آن بیرون نیامد، چون متوجه شده بود که مقدار گفتار تیلور (در سناریوی فیلم) بیش از گفتار اوست! تنش میان آن‌ها محسوس بود، اما این همچنین عاملی بود که آن‌ها را چنین هیجان‌انگیز می‌کرد. جذابیت آن‌ها برای یکدیگر از یک سو مخرب بود، و از سوی دیگر، باهدایت کارگردان‌‌های خبره، می‌توانست بر پرده سینما بسیار نیرومند عمل کند.» 

رابطه  مانکوویتز با تیلور پس از یک جلسه عکسبرداری فاجعه‌بار خاتمه یافت. «وقتی زمان رفتن من رسید، نزد الیزابت تیلور رفتم تا ادای ادب کنم. او نگاهی به سراپای من انداخت، آهی کشید و هیچ نگفت.»       

تیلور برخوردی متضاد با تصویرش به عنوان یک «چهره مشهور و محبوب» داشت و ظاهرا مکانیزم شهرت او را گیج کرده بود. او در سال ۱۹۶۴ در گفت‌وگو با مجله «لایف» گفت: «آن الیزابت تیلوری که مشهور است، آن که در فیلم‌ها ظاهر می‌شود، هیچ عمق و معنایی برای من ندارد. او یک کارگر کاملا سطحی است، یک کالا. راستش واقعا اجزا و ماهیت این تصویر را نمی‌شناسم؛ فقط همین که پولساز است.»

اما او بعدها یاد گرفت بهایی را که بر تصویرش گذاشته شده است، کنترل کند. او در مقام یکی از پیش‌کسوتان پژوهش در مورد بیماری ایدز، تصاویر هشتمین مراسم ازدواجش را در سال ۱۹۹۱ به مبلغ یک میلیون دلار به نشریه «پیپِل»  فروخت و عایدات آن را در زمانی که بیماری ایدز هنوز در هاله‌ای از ننگ پوشیده بود، صرف راه‌اندازی بنیاد ایدز تیلور کرد.

تیلور در سال ۱۹۹۲ در مورد فعالیت‌هایش در زمینه ایدز به نشریه «وَنیتی فِر» گفت: «به این نتیجه رسیدم که با استفاده از نامم می‌توانم برخی درها را بگشایم، و این که من به شخصه یک کالا هستم، و منظورم هنرپیشه بودنم نیست. می‌توانستم از آن شهرتی که سال‌ها رد کرده و از آن دوری جسته بودم (اما آدم هرگز نمی‌تواند از آن بگریزد، برای کاری مفید استفاده کنم. می‌خواستم بازنشسته شوم، اما نشریات عوام‌پسند نمی‌گذاشتند. بنابراین فکر کردم اگر قرار است مرا تحت فشار بگذارند، من هم ازشان استفاده خواهم کرد.» 

او همچنین از تصویرش برای عرضه یک تجارت جدید و موفق جواهر و چند نوع عطر استفاده کرد و در جایگاه یکی از نخستین شخصیت‌های بانفوذی که نامش را روی یک نشان تجاری گذاشت، تا پیش از مرگ در سال ۲۰۱۱ ، صدها میلیون دلار سود برد. گری برنستینِ عکاس در موارد بسیاری با تیلور در این کارزارها کار کرد. یکی از تصاویر چشمگیرتر او از تیلور، یک عکس پرجلال و جبروت  است که در سال ۱۹۸۹ برای تبلیغ سری عطر «پَشِن بادی ریچِز»  (Passion Body Riches line) از تیلور گرفت. در آن تصویر، تیلور در یک استخر آب غوطه‌ور است، در حالی که یک پلنگ زنده دارد نگاهش می‌‌کند. (برنستین این عکس را «احتمالا گران‌ترین تصویری» توصیف کرده «که تا کنون از فردی گرفته شده است»)

       

«صحنه در یک سالن بسیار بزرگ ضدصدا بنا شد که ساخت آن یک ماه طول کشیده بود. ما روز پیش از آن از پلنگ عکسبرداری کردیم. دلیلی نداشت که مجبور باشیم همزمان هم با الیزابت تیلور و هم پلنگ کنار بیاییم. شوخی می‌کنم. شوخی می‌کنم...»

او می‌گوید: «قرار و نوبتی نبود که در یک روز، برای چندین مشتری یا روی جلد مجله‌های متعدد عکسبرداری نکنیم. زیر فشار سنگینی بودیم، اما زندگی یک اسطوره بی‌همتا همین است. من عاشق کارکردن با او بودم. او فردی خاص و دوستی خاص بود: سخت و در عین‌حال ملایم، گستاخ اما موزون، و همواره الیزابت جاودانه.»

کتاب «الیزابت جاودانه» را می‌توانید از «اِی سی سی آرت بوکس» خریداری کنید.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر