پنجمین روز اعتراض کشاورزان اصفهانی در بستر خشک زاینده‌رود

این کشاورزان در اعتراض به تامین نشدن حقابه برای کشت پاییزه تجمع کرده‌اند

تجمعی اعتراضی کشاورزان در اصفهان روز جمعه و برای پنجمین روز پیاپی، در بستر خشک‌ زاینده‌رود و حاشیه آن ادامه یافت و شماری از مردم هم به معترضان پیوستند.

در یکی از تصاویر ویدیویی از تجمع امروز که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، معترضان شعار می‌دهند: «زاینده‌رود جاری حق مسلم ما است.»

این کشاورزان در اعتراض به تامین نشدن حقابه برای کشت پاییزه تجمع کرده‌اند و «حقابه رو می‌گیریم، حتی اگر بمیریم» از دیگر شعارهایی بود که امروز سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنجمین روز اعتراض‌ها در حالی سپری می‌شود که وزیر نیرو به اصفهان سفر کرده و در سخنانی میان معترضان گفته است که توزیع عادلانه آب هم خواست مردم و هم دولت است. به گزارش تسنیم، علی‌اکبر محرابیان سدهای خالی، سوءمدیریت و پروژه‌های تعطیل‌شده را ارثی دانسته که به این دولت رسیده و گفته است: «اگر پروژه‌های حوضه زاینده‌رود در زمان خود اجرا می‌شد، امروز این همه رنج را شاهد نبودیم.»

او با بیان اینکه ایران در حال پشت سر گذاشتن خشک‌ترین سال در ۵۲ سال گذشته است، ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح‌ها بتوان آب موردنیاز را به کشاورزان اصفهانی رساند.

به گزارش ایسنا، امام جمعه موقت اصفهان نیز اقدام‌های جدی برای جبران خسارت‌های کشاورزان شرق اصفهان را خواستار شده و گفته است: «می‌خواهیم آبی که بی‌جهت در خلیج فارس ریخته می‌شود، با رعایت قانون به مصرف همه برسد.»

زاینده‌رود بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول دارد و از آن با عنوان قلب اصفهان یاد می‌شود. با این حال این رود در سال‌های گذشته بارها خشک شده که یکی از دلایل آن خشکسالی بوده است؛ برداشت بی‌رویه آب در بالادست هم یک دلیل مهم دیگر این مسئله است. احداث واحدهای صنعتی در حاشیه این رود مانند کارخانه‌های فولاد و کاشی و استفاده این صنایع از آب زاینده‌رود هم از دلایل دیگر کم شدن آب این رودخانه حیاتی به شمار می‌رود که کشاورزان اصفهانی به آن اعتراض دارند.