تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهانی به «برداشت‌ غیرقانونی» از آب زاینده‌رود

هشدار دادستان اصفهان به کشاورزان معترض: با عوامل مخل نظم عمومی برخورد می‌شود

از آخرین نمونه‌های اعتراضات کشاورزان اصفهان، تجمع‌های آنان در اواخر اسفند ۹۶ و اوایل ۹۷ بود- عکس از ایلنا

به دنبال اعتراض دوباره کشاورزان اصفهانی به «برداشت‌ غیرقانونی» از آب زاینده‌رود، دادستان انقلاب اصفهان روز شنبه هشدار داد که هرگونه تجمع بدون مجوز در این ارتباط ممنوع است.

به گزارش رسانه‌های ایران، گروهی از کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان قرار بود با هدف آنچه «جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی» می‌نامند، به سمت سد زاینده‌رود راهپیمایی کنند.

در پی انتشار این خبر، علی اصفهانی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان، در اطلاعیه‌ای گفت که خواسته‌ها و مطالبات کشاورزان «موضوع سوء‌استفاده جریان‌های معاند قرار گرفته» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی ادعا کرد که «عوامل نفوذی مترصد جهت‌دهی اعتراضات در راستای نیل به اهداف سیاسی و خرابکارانه خویش برآمده‌اند و در جلسات نمایندگان کشاورزان، این موضوع گوشزد شده است.»

به گزارش روابط عمومی دادگستری کل اصفهان، آقای دادستان تهدید کرده است که «با عوامل مخل نظم عمومی برخورد می‌شود و شناسایی گروه‌های معاند در دستور کار دستگاه‌های امنیتی قرار دارد.»

پیشتر نیز در چند سال گذشته، کشاورزان استان اصفهان در اعتراض به وضعیت برداشت آب از زاینده‌رود و طرح‌های انتقال آب چند بار تجمع کرده‌اند.

یکی از اعضای فراکسیون مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس، روز شنبه با اشاره به تجمع امروز، گفت که سوء‌مدیریت وزارت نیرو در حوضه آبریز زاینده‌رود، کارد را به استخوان کشاورزان اصفهانی رسانده است.

محمدتقی نقدعلی، به خبرگزاری ایلنا گفت: «امروز استان اصفهان در عرصه آب کشاورزی و شرب بحران‌زده است و متاسفانه مسئولان ندای مظلومیت مردم را نمی‌شوند. نه وزیر نیرو و نه دیگر مسئولان، عزم جدی برای حل مشکل ندارند.»

خبرگزاری ایرنا نیز از قول دبیر صنف کشاورزان اصفهان نوشت که تاکنون مشکلات معیشتی کشاورزان این استان، جاری‌سازی دایم زاینده‌رود و تامین حقابه‌های این رودخانه، جدی گرفته نشده است.

به گفته اسفندیار امینی، بی‌توجهی به بخش قابل ملاحظه‌ای از جمعیت استان که به شغل پرزحمت کشاورزی و باغداری مشغول بوده‌اند، به نارضایتی اجتماعی دامن زده است و همین امر، تجمعات متعدد در سال‌های گذشته تاکنون را در پی داشته است.

از آخرین نمونه‌های اعتراضات کشاورزان اصفهان، تجمع‌های آنان در اواخر اسفند ۹۶ و اوایل ۹۷ بود که طی آن، کشاورزان منطقه وَرزَنه در شرق اصفهان، چند بار در اعتراض به مشکل کم‌آبی و عدم تخصیص حق‌آبه، تظاهرات کردند.