خشکبار و آجیل هم گران است، هم کمیاب 

در حال حاضر هر کیلو آجیل ساده ۱۳۷ هزار تومان، آجیل مغز سفارشی ۴۳۵ هزار تومان و پسته کیلویی ۳۱۷ تا ۳۴۷ هزار تومان است

با نزدیک شدن به شب چله و اعیاد تقاضا برای خرید آن افزایش می‌یابد؛ اما مردم قدرت خریدشان کمتر شده است-عکس از تابناک

رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل، از افزایش قیمت انواع خشکبار و آجیل هم‌زمان با کاهش قدرت خرید مردم و کم شدن تقاضا خبر داد. به گفته مصطفی احمدی، خشکسالی‌های دو سال اخیر کمیاب شدن و رشد صعودی قیمت‌ها را به دنبال داشته است. 
رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل، کیفیت، قیمت و فراوانی را مولفه‌های مهم بازار خشکبار و آجیل خواند و گفت: «در تابستان خرید خشکبار و آجیل کم می‌شود؛ اما با نزدیک شدن به شب چله و اعیاد تقاضا برای خرید آن افزایش می‌یابد؛ اما مردم قدرت خریدشان کمتر شده است و مراجعه مشتریان به واحدهای صنفی خود حاکی از این جریان است.»
 به گفته این فعال صنفی در حال حاضر تولید محصولات خشکبار و آجیل نیز به یک‌سوم کاهش یافته است و کمبود گرانی در سال جاری نیز ادامه دارد. 
احمدی با بیان اینکه صنف خشکبار و آجیل در دوران همه‌گیری کرونا «زیان هنگفت» دیدند، گفت که گران شدن برخی اقلام مورد نیاز برای فراوری نیز بار سنگینی بر این صنف گذاشته است. او استفاده از جوهر لیمو را برای فراوری برخی محصولات مثال زد و افزود: «جوهر لیمو در مدت زمان کمی از کیلویی ۲۸ هزارتومان تا ۳۰ هزار تومان به کیلویی ۱۲۵ هزار تومان رسیده و این در حالی است که تولید داخلی نیز تامین کننده نیاز بازار نیست.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


به گزارش خبرآنلاین، رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل با انتقاد از اینکه تولیدکنندگان از سوی دولت حمایت نمی‌شوند، گفت: «دولت‌ها برای راه‌اندازی شغل جدید میلیاردها خرج می‌کنند؛ اما روز به روز شاهدیم که افراد شغل خود را کنار گذاشته و به مشاغل واسطه‌گری روی می‌آورند. دولت قبل در شرایط حمایت از مشاغل در دوران کرونا قول واگذاری ۱۲ میلیون وام داده بود در حالی که تنها یک کیسه پسته در این صنف بیش از ۲۰ میلیون تومان ارزش دارد. ۱۲ میلیون وام به چه کار این صنف می‌آید؟» 
او با بیان اینکه بارها مشکلات این صنف را به گوش مسئولان رسانده‌اند، ادامه داد: «هزینه‌های مزد کارگر افزایش یافته از سوی دیگر گرانی انواع پسته، فندق و مغز گردو سرسام‌آور و قدرت خرید پایین است، باید فکری عاجل کرد.» 
احمدی با اشاره به اینکه محصولات این صنف می‌تواند به کمک سلامتی و جبران کمبود ویتامین‌های ضروری برای بدن بیاید، تاکید کرد که گرانی باعث شده است مردم امکان استفاده از خشکبار و آجیل را نداشته باشت.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد در حال حاضر قیمت هرکیلو آجیل ساده ۱۳۷ هزار تومان است. هر کیلو آجیل مغز سفارشی هم حدود ۴۳۵ هزار تومان تمام می‌شود. قیمت هر کیلو پسته نیز بسته به کیفیت آن بین ۳۱۷ تا ۳۴۷ هزار تومان است. کنجد خام سفید نیز با نرخ هر کیلو ۵۷ هزار تومان به فروش می‌رود.