شبکه حقانی، میانجی مذاکرات میان دولت و «تحریک طالبان» پاکستان

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، فعالیت «تحریک طالبان پاکستان» در بخش‌هایی از پاکستان افزایش یافته است

چندی از اعظای گروه «تحریک طالبان پاکستان»-  HO / TTP / AFP

از دو هفته پیش به این سو، مذاکرات صلح میان دولت پاکستان و «تحریک طالبان پاکستان» ( TTP) در شهر خوست در شرق افغانستان آغاز شده است. برخی منابع در دولت پاکستان گفته‌اند که دور اول این مذاکرات آغاز شده است و هیئتی از سوی دولت پاکستان برای گفت‌و‌گوی مستقیم با طالبان پاکستان به افغانستان رفته است. روزنامه «داون» پاکستان در گزارش تازه‌ای که روز جمعه منتشر کرد، گفته است که در دو هفته گذشته، این مذاکرات با میانجی‌گری سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان، و رهبر شبکه حقانی در شهر خوست پیش برده می‌شود.

با آن که رسانه‌های داخلی پاکستان و نیز‌ رسانه‌های بین‌المللی از این گفت‌و‌گوها گزارش داده‌اند، اما تا کنون نه دولت پاکستان و نه تحریک طالبان پاکستان، به صورت رسمی اظهار نظری در این باره نکرده‌اند.

یک مقام طالبان پاکستانی اما به صورت ناشناس به بی‌بی‌سی گفته است که این مذاکرات از ماه مارس سال جاری آغاز شده است و قرار است با میانجی‌گری سراج الدین حقانی در افغانستان ادامه یابد.

دولت پاکستان گفته است، اگر اعضای تحریک طالبان پاکستانی سلاح‌های خود را به زمین بگذارند، آنان را مورد عفو قرار خواهد داد. عمران خان، نخست وزیر پاکستان، پیش از این گفته بود که مذاکرات با بعضی از گروه‌های طالبان پاکستانی آغاز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال تحریک طالبان پاکستان مانند سلف افغان‌شان، نخستین شرط ادامه مذاکرات را آزادی زندانی‌های آن گروه عنوان کرده است؛ هرچند شمار زندانیان این گروه در پاکستان زیاد نیست ندارد.

به نظر می‌رسد که دولت پاکستان نگران موج تازه‌ای از فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستان است. این گروه پس از سلطه طالبان بر افغانستان، به این باور رسیده‌اند  که آنان هم می‌توانند دولت پاکستان را سرنگون کنند. گزارش‌هایی هست مبنی بر آن که گروه تحریک طالبان پاکستان در حال سربازگیری و بازسازی جبهه‌های خود در مقابل دولت پاکستان است.

دولت پاکستان اما در تلاش است تا به وسیله گروه‌های جهادی همسو با دولت، طالبان پاکستانی را مجبور به دست کشیدن از جنگ کند. طالبان پاکستانی شرط‌هایی برای ختم جنگ به دولت پاکستان ارائه داده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها آزادی اسیران این گروه و برقراری احکام شرع در پاکستان است. هرچند دولت پاکستان در مورد این شرط‌ها هیچ اظهار نظری نکرده است، اما عمران خان گفته است در روند مذاکرات حاضر نیست هیچ امتیازی به طالبان پاکستانی بدهد.

تحریک طالبان پاکستان (TTP) به اندازه طالبان افغانستان گسترده نیست. این گروه در سال ۲۰۰۷ با متحد شدن ۱۳ گروه جهادی در پاکستان ایجاد شد، اما این گروه‌ها همچنان استقلال خود را تا حدی حفظ کرده‌اند. برخی از این گروه‌ها عملا با ارتش و استخبارات پاکستان ارتباط دارند و از سوی آن نهادها حمایت نیز می‌شوند، و در وضعیت کنونی می‌توانند برای دولت آن کشور دردسر ایجاد کنند. یک سخنگوی این گروه به رسانه‌ها گفته است که آنان همین حالا هم روزانه حملاتی علیه بر سربازان دولت پاکستان انجام می‌دهند، آما به دلیل سلطه «استخبارات» (نهاد اطلاعاتی و امنیتی دولت پاکستان) بر رسانه‌ها، این گزارش‌ها به نشر نمی‌رسند.

شبکه حقانی و شخص خود سراج‌الدین حقانی، رابطه نزدیکی با رهبری طالبان پاکستان دارد. حقانی در ماه مارس نیز میانجی‌گری گفت‌وگو ها میان طالبان پاکستان و دولت آن کشور را بر عهده داشت، اما ظاهراً تاکنون نتیجه‌ ملموسی از آن گفت‌وگوها به دست نیامده است.

«تحریک طالبان پاکستان» پیش از این در داخل خاک افغانستان نیز پایگاه نظامی داشت. گفته می‌شود که در زمان حکومت حامد کرزی، طالبان پاکستانی از سوی شورای امنیت افغانستان حمایت مالی می‌شد. دولت پاکستان باور دارد که تحریک طالبان این کشور از سوی هندوستان حمایت می‌شود، اما آن ادعا همواره از سوی هند انکار شده است.