گروه طالبان پاکستان آتش‌بس ۲۰ روزه اعلام کرد

گفتگو میان اسلام‌آباد و «جناح‌‌هایی» از طالبان پاکستان در جریان است

نخست وزیر پاکستان می‌گوید به نتیجه مذاکرات خوش‌بین است-HO / TTP / AFP

روز جمعه، ۹ مهرماه، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان گفت که مذاکره‌ای با طالبان پاکستان را آغاز کرده که به نتیجه‌بخش بودن آن خوش‌بین است.

همزمان، گروه طالبان پاکستان نیز اعلام کرد که از روز ۱ تا ۲۰ اکتبر آتش‌بس با اسلام‌آباد را پذیرفته است. این گروه اعلام کرد که برقراری اتش‌بس برای آن است که مذاکرات در فضای آرامی دنبال شود.

عمران‌خان در گفتگو با شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی ترکیه گفت که او تلاش می‌کند از طریق مذاکره با «جناح‌هایی» از طالبان پاکستان، آن‌ها را متقاعد کند که اسلحه را کنار بگذارند و به شهروندان عادی این کشور تبدییل شوند.

طالیان پاکستان در مناطق قبیله‌ای وزیرستان در شمال این کشور و در مرز با افغانستان فعال هستند. آن‌ها مانند طالبان افغانستان به دنبال تشکیل امارت اسلامی منطبق بر شریعت هستند.

رهبر کنونی این گروه، نورولی محسود از سال ۲۰۱۸ و پس از کشته‌شدن ملا فضل‌الله رهبر پیشین در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به قدرت رسیده است. این گروه ارتباط نزدیکی با القاعده دارد و بسیاری از اقدامات نظامی‌شان با استفاده از امکانات این گروه انجام می‌شود.

در حالی که طالبان پاکستان خود را همچنان متعهد به پیوند با القاعده می‌دانند، طالبان افغانستان پس از اشغال کابل در ماه اوت، اعلام کرده‌اند که کشورشان پناهگاه گروه‌های تروریستی نخواهد شد. مهم‌ترین گروه تروریستی که در صدر خواسته‌های جامعه جهانی برای قطع ارتباط قرار دارد، القاعده است.

آمریکا و جامعه جهانی نگرانند که تسلط طالبان افغانستان بر این کشور سبب احیای مجدد القاعده شود و ارتش آمریکا اعلام کرده است که تحرکات این گروه را به دقت زیرنظر دارد.

عمران خان در مصاحبه روز گذشته گفت که جناح‌هایی از طالبان پاکستان به دنبال صلح و آشتی هستند و گفتگوها با این جناح‌ها ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که طالبان افغانستان به انجام این گفتگوها کمک کرده‌اند. در سخنان عمران خان به مکان برگزاری این گفتگوها اشاره نشد ولی به نظر می‌رسد هیئت اطلاعاتی پاکستان این مذاکرات را با میانجیگری گروه حقانی در افغانستان پیش می‌برد.

عمران خان گفت که او برای حل مناقشه با طالبان پاکستان به دنبال راه‌حل نظامی نیست و امیدوار است گفتگوها نتیجه‌بخش باشد. در ماه سپتامبر، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفته بود که اگر تحریک طالبان پاکستان دست از اقدام تروریستی بردارد، مشمول عفو می‌شود.

پاکستان مدتهاست که مدعی است، طالبان پاکستان در «ارتباط» با سازمان‌های اطلاعاتی هند و دولت سابق افغانستان اقداماتشان را برنامه ریزی و اجرا می‌کنند.

دولت سابق افغانستان این اتهامات را رد می‌کرد و اسلام‌آباد را به عنوان حامی و ایجادکننده طالبان معرفی می‌کرد.

طالبان پاکستان پس از حمله گسترده ارتش به وزیرستان شمالی در سال ۲۰۱۴ عمده نیروهای خود را به افغانستان منتقل کردند.

در ماه اوت، پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تصرف کابل توسط طالبان، هیئتی به سرپرستی فیض حمید، رئیس آژانس اطلاعاتی پاکستان به کابل رفت و با رهبری طالبان افغانستان دیدار کرد.

گفته شده است پاکستان به دنبال به قدرت رساندن جناح حقانی در امارت اسلامی افغانستان است. گروه حقانی ارتباط نزدیکی با سازمان اطلاعاتی پاکستان دارد.