با افزایش جمعیت در مناطق ساحلی ایران، اطلاع‌رسانی در مورد سونامی ضروری است

به دلیل تغییرات اقلیمی، مهاجرت درون کشوری به سمت سواحل کشور افزایش یافته است

سیاست های رهبر جمهوری اسلامی برای افزایش جمعیت و فشار روز افزون بر منابع طبیعی ایران باعث شده تا مشکلات جبران ناپذیری برای محیط زیست ایران ایجاد شود - عکس از ایرنا

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با اشاره به تاکید علی خامنه‌ای مبنی بر توسعه مناطق ساحلی، گفت در حال حاضر جمعیت مناطق ساحلی حدود یک میلیون نفر است اما به‌زودی جمعیت این مناطق به پنج میلیون نفر می‌رسد، از این رو آگاهی بخشی در زمینه سونامی بسیار حایز اهمیت است.

به گزارش ایرنا، بهروز ابطحی روز شنبه در نشست آنلاین «ضرورت افزایش آگاهی و آمادگی در برابر سونامی سواحل مکران» ضمن تاکید بر ضرورت «آگاهی بخشی در زمینه سونامی» افزود: «شاید تا چند سال گذشته وقوع سونامی اهمیتی نداشت و شاید اصلاً هم متوجه وقوع آن نمی‌شدیم چون جمعیتی در مناطق ساحلی ما وجود نداشت اما اکنون با این سیاست دولت و تاکید رهبری، شرایط تغییر کرده است.»

سیاست های رهبر جمهوری اسلامی برای افزایش جمعیت و فشار روز افزون بر منابع طبیعی ایران باعث شده تا خطرات و مشکلات جبران ناپذیری برای محیط زیست ایران ایجاد شود.

برای مثال، سواحل دریای خزر به محل انباشت زباله و آبزیان مرده تبدیل شده و سرازیر شدن فاضلاب‌های شهری به منابع آب زیرزمینی و پس از آن دریای خزر، این پهنه آبی را با بحرانی جدی مواجه کرده است. شدت این آلودگی‌ها برخی گونه‌ها همچون «فک خزری» را هم در معرض انقراض قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما جمهوری اسلامی بی‌توجه به چنین شرایطی قصد دارد جمعیت ساکن در این مناطق را افزایش دهد. این موضوع را باید در کنار بحران کم‌آبی بررسی کرد. بحرانی که مهاجرت‌های اقلیمی به‌سوی سواحل و مناطق با آب بیشتر را افزایش داده است. موضوعی که باعث ساخت ساختمان‌های بیشتر و در نتیجه نابودی جنگل‌ها و مناطق طبیعی شده است.

از سوی دیگر مهاجرت به مناطق ساحلی شمال کشور باعث افزایش قیمت زمین و مسکن هم شده است.

به گزارش فرارو، طی یک سال گذشته، قیمت ویلا در بندر انزلی ۱۱۶ درصد افزایش یافته است و در میان شهرهای استان گیلان، آستارا با ۸۸ درصد افزایش، در رتبه دوم قرار دارد. در این شهر، برای خرید یک متر ویلا باید به‌طور متوسط ۱۱ میلیون تومان پرداخت کرد. در تابستان ۱۴۰۰، متوسط قیمت یک ویلا در استان گیلان، متری شش میلیون تومان گزارش شد؛ در حالی که یک سال پیش، قیمت آن متری ۳.۷ میلیون تومان بود.  

همچنین، بسیاری از کارشناسان معتقدند که ایران به لحاظ اقلیمی ظرفیت افزایش جمعیت بیشتر را ندارد. با این حال مسئولان جمهوری اسلامی بی‌اعتنا به مباحث کارشناسی و تنها بر اساس مسائل ایدئولوژیکی به تشویق فرزندآوری مشغولند.