درخواست جمهوری‌خواهان از بایدن: مذاکره با تهران را ترک کن

«ما نباید به مذاکره با بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم ادامه دهیم»

برخی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا اعلام کردند همین که حزب جمهوری‌خواه اکثریت کنگره را دوباره به دست بگیرد، هر توافقی میان دولت بایدن با  ایران را لغو خواهد کرد- AFP

در پی حمله اخیر پهپاد ایرانی به یک پایگاه نظامی آمریکا در سوریه، تعدادی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، خواهان کنارگذاشتن ادامه دیپلماسی ایالات متحده با ایران شدند.

به نوشته واشنگتن فری بیکن، هفده عضو جمهوری‌خواه کنگره به رهبری برایان استیل، دولت بایدن را به نادیده‌گرفتن حملات تهاجمی فزاینده ایران به ایالات متحده و متحدانش در خاورمیانه متهم کردند.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که مذاکرات بین ایران و دیپلمات‌های آمریکایی در بحبوحه درخواست‌های تهران برای برداشتن کامل تحریم‌های اقتصادی متوقف شده است و جمهوری اسلامی اقدامات تهاجمی منطقه‌ای خود را افزایش داده است.

در بخشی از این نامه آمده است: «در دوران تشدید تنش در خاورمیانه، این کار پیام خطرناکی به دوستان و دشمنان ما می‌فرستد که ما همچنان به لغو تحریم‌ها و مذاکره با بزرگترین کشور حامی تروریسم ادامه می‌دهیم، زیرا آنها به ما حمله می‌کنند. این حمله بار دیگر یادآوری کرد که دولت شما با تلاش برای احیای توافق هسته‌ای با ایران، اولویت‌های اشتباهی را تعیین می‌کند. در صورتی که ایران دست به چنین رفتاری می‌زند، آن هم در حالی که مذاکرات هنوز ادامه دارد، تصور کنید چه احترامی برای توافق‌نامه قائل خواهند بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات نظامی آمریکا می‌گویند که ایران در اواخر ماه گذشته در پشت یک «حمله پیچیده، هماهنگ و عمدی» به یک پایگاه نظامی آمریکا در سوریه، جایی که نیروهای آمریکایی مستقر هستند، قرار داشته است.  

چندین پهپاد حامل مواد منفجره به این سایت نظامی حمله کردند، اگرچه هیچ تلفاتی گزارش نشد. بر اساس شواهد ایران تا به حال پشت یک رشته حملات پهپادی به مواضع آمریکا، اسرائیل و سایر متحدانش در منطقه بوده است.

دولت بایدن به طور علنی به این حمله واکنش نشان نداد و هیچ عملیاتی را باهدف مقابله با تجاوز ایران اجرا نکرد.  تصمیم دولت ایالات متحده برای پرهیز از تحریک ایران ، اتهاماتی را برانگیخته است که ایالات متحده در تلاش برای دستیابی به توافق هسته ای با تهران، هر کاری را حاضر است انجام دهد.  در حالی که دیپلمات‌های بایدن وعده می‌دهند که تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی علیه ایران را لغو کنند - از جمله تحریم‌هایی که حمایت ایران از گروه‌های نیابتی تروریستی را هدف قرار می‌دهند - جمهوری‌خواهان نگران هستند که جمهوری اسلامی جسورتر از پیش شود.

در بخشی دیگر از نامه آمده است: «ما همچنان به تماشای حمله ایران به نیروهای آمریکایی و متحدان ما در خاورمیانه  نشسته ایم و در عین حال افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران را شاهد هستیم» . تهدیدها ادامه دارد و دولت شما با لغو تحریم‌های آمریکا به تضعیف توانایی ما برای مبارزه با رژیم ایران کمک می کند.

پیشتر، اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا که در سیاست‌ خارجی این کشور تاثیرگذارند، اعلام کردند همین که حزب جمهوری‌خواه اکثریت کنگره را دوباره به دست بگیرد، هر توافقی میان دولت بایدن با جمهوری اسلامی ایران را بلافاصله لغو خواهد کرد.

بیشتر از جهان