نوشیدن قهوه خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را افزایش می‌دهد

حدود سه میلیون نفر در بریتانیا دچار بیماری کلیوی هستند

پژوهشگران گزارش شخصی افراد را در مورد میزان مصرف قهوه روزانه‌شان در نظر نگرفته و می‌گویند مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است- Pexels

یک پژوهش جدید به مشتاقان نوشیدن قهوه هشدار می‌دهد که بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری کلیوی هستند.

دانشمندان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه جانز هاپکینز کشف کرده‌اند که «متابولیک‌هایی» (عناصری که برای متابولیسم بدن لازم هستند) که در نتیجه نوشیدن قهوه در خون ایجاد می‌شوند، می‌توانند بالقوه موجب بروز این بیماری خطرناک شوند. پژوهشگران تعداد ۳۷۲ متابولیک(مولکول‌های رابط و مولود متابولیسم) را در پنج هزار نفر آزمایش کردند. آن‌ها متوجه شدند که یک متابولیک مرتبط با قهوه می‌تواند به‌ سلامت کلیه‌ها کمک کند، اما دو متابولیک دیگر ناشی از نوشیدن قهوه فرد را در معرض ابتلا به بیماری کلیوی قرار می‌دهد. 

دانشمندان می‌گویند این دو متابولیک هم‌چنین به مصرف دخانیات مرتبط است. این گزارش در نشریه «کلینیکال ژورنال آو اَمریکن سوسایِتی آو نِفرالاجی» (نشریه پزشکی انجمن نفرولوژی آمریکا) منتشر شده است. 

به گفته نظام درمان عمومی بریتانیا، بیماری مزمن کلیه یک بیماری طولانی‌مدت است که معمولا با بالا رفتن سن و در طول زمان وخیم‌تر می‌شود. این بیماری می‌تواند در نتیجه فشارخون، مرض‌قند، کلسترول بالا، عفونت کلیه و عوارضی دیگر ایجاد شود که کلیه‌ها را تحت‌فشار می‌گذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان غیرانتفاعی «کیدنی کِر یو‌کی» می‌گوید حدود سه میلیون نفر در بریتانیا دچار بیماری کلیوی هستند. سیاه‌پوستان، آسیایی‌ها و اقوام اقلیت پنج برابر سایرین در معرض این بیماری قرار دارند.

تحقیقات پیشین از قهوه به‌عنوان عاملی مفید در کارکرد کلیه‌ها یاد کرده است. در پژوهشی که در ماه مه سال ۲۰۲۰ منتشر شد، آمده است که نوشیدن یک فنجان قهوه بیشتر در روز «تاثیری حفاظتی» علیه بیماری مزمن کلیوی دارد. اما پژوهشگران در دانشگاه جانز هاپکینز می‌گویند شناسایی دو متابولیک یاد شده که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش دهد، «تعجب‌آور» بوده است.

دکتر کیسی رِبولتز، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید: «شواهد علمی گسترده حاکی از آن است که مصرف زیاد قهوه با یک رژیم غذایی سالم هماهنگی دارد.» «ما توانسته‌ایم یک متابولیک را در تایید این نظریه شناسایی کنیم.»

«اما دو متابولیک دیگر که با مصرف قهوه مرتبط هستند، به‌گونه‌ای شگفت‌آور خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را افزایش می‌دهد.» 

«این ترکیب‌ها هم‌چنین با مصرف دخانیات ارتباط دارند که ممکن است بخشی از علل مرتبط بودن آن‌ها با افزایش خطر بیماری کلیوی را توضیح دهد.» 

پژوهشگران گزارش شخصی افراد را در مورد میزان مصرف قهوه روزانه‌شان در نظر نگرفته و می‌گویند مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

گزارش تکمیلی از «اس‌دبلیو‌ان‌اس»

© The Independent

بیشتر از زندگی