نخست‌وزیر سودان خواستار آزادی وزرا و بازگشت دولت شد

اعتراض‌های مردمی در سودان همچنان ادامه دارد

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر برکنار شده سودان - AFP

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر برکنار شده سودان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تنها راه برون‌رفت از بحران ناشی از کودتا در این کشور، آزادی وزرای بازداشت شده و بازگشت دولت او به قدرت است.

وزارت اطلاع‌رسانی دولت برکنار شده سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالله حمدوک در منزلش در خارطوم با سفرای کشورهای «گروه سه‌گانه» شامل ایالات متحده، بریتانیا و نروژ، دیدار کرده است. حمدوک در این دیدار، ضمن تاکید بر مشروعیت دولت انتقالی و کلیه نهادهای آن، افزوده است که «آزادی وزرای بازداشت شده و ازسرگیری کار دولت با حضور همه اعضای کابینه تنها رویکرد عملی برای حل بحران کنونی ناشی از کودتا در این کشور است».

این در حالی است که ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، هفته گذشته، همه نهادهای دولت انتقالی را که با مشارکت ارتش و غیرنظامیان و به دنبال اعتراض‌های مردمی و سرنگونی دولت عمرالبشیر در سال ۲۰۱۹ تشکیل شده بودند، منحل کرده است. عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر برکنار شده سودان، که هم‌زمان با وقوع کودتا بازداشت شده بود، یک روز بعد به خانه‌اش بازگردانده شد، اما او تاکنون در حبس خانگی به سر می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس بیانیه وزارت اطلاع‌رسانی دولت برکنار شده سودان، حمدوک تاکید کرده است که «نمی‌خواهد در طرح‌ها و برنامه‌های کودتاچیان هیچ نقشی ایفا کند» و سودان باید به وضعیت پیش از کودتا بازگردد.

در همین حال، در چارچوب تلاش‌های ایالات متحده برای پایان دادن به بحران سیاسی در سودان، قرار است جفری فلتمن، فرستاده ویژه آمریکا در امور شاخ آفریقا، بامداد سه‌شنبه، ۱۱ آبان ۱۴۰۰، به خارطوم وارد شود.

از سوی دیگر، فولکر پرتس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سودان، پس از دیدار با عبدالله حمدوک، تصریح کرده است که او گزینه‌های میانجی‌گری و راه‌های پیش روی سودان را بررسی کرده است و سعی دارد در همراهی با سایر طرف‌هایی که می‌توانند در حل بحران سیاسی سودان نقشی ایفا کنند، به تلاش‌های خود ادامه دهد.

در واکنش به نگرانی‌های داخلی و خارجی به ادامه حکومت نظامی، ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان که اکنون ریاست حکومت را در اختیار دارد، تاکید می‌کند که به انتقال قدرت به حاکمیت غیرنظامی متعهد است و انتخابات برای ژوییه ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی‌ شده است.

با این حال، اعتراض‌های مردمی در سودان همچنان ادامه دارد و شهروندان این کشور در پایتخت و سایر شهرها برای ابراز مخالفت با کودتای ارتش پیوسته  تظاهرات می‌کنند و بازگشت دموکراسی و حکومت غیرنظامی در این کشور را خواستارند.

بیشتر از جهان