رئیس قوه‌ قضاییه سقط‌ جنین را «جاهلیت مدرن» خواند

محدودیت‌ها برای پایان دادن خودخواسته بارداری در ایران افزایش می‌یابد

غلامحسین محسنی اژه‌ای در دیدار با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، سقط‌‌ جنین و سالمندی را دو «مسئله مهم» ایران دانست و «فرهنگ‌سازی» برای «برخورد» با آن‌ها را خواستار شد. در این جلسه، برخی نمایندگان مجلس هم از رئیس قوه قضاییه خواستند مجازات سقط‌ جنین افزایش یابد.

محسنی اژه‌ای در این نشست، پایان دادن خودخواسته زنان به بارداری را غیرقانونی خواند و گفت: «وقتی می‌خواهیم به نقطه اوج جاهلیت و تاریکی و انحطاط انسان اشاره کنیم، می‌گوییم در یک دوره پدران دختران خود را زنده‌به‌گور می‌کردند؛ اما امروز با یک جاهلیت مدرن مواجهیم که هزاران جنین حتی بعد از حیات با توافق و همیاری پدر و مادر از بین می‌روند.»

او در ادامه، فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از سقط‌‌ جنین را خواستار شد و افزود: «اگر برای سقط‌ جنین قوانین و مجازات سخت‌تری هم تعیین شود و تنها با روش‌های کیفری و قضایی با موضوع برخورد و از تبیین و فرهنگ‌سازی و باقی ملزومات غفلت شود، اقدام‌های قضایی کم‌اثر خواهند بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در جلسه رئیس قوه‌قضاییه با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین، نیز با اشاره به قریب‌الوقوع بودن ابلاغ «قانون حمایت از خانواده و جمعیت»،  تشکیل کارگروهی در قوه قضاییه برای نظارت دقیق بر اجرای این قانون را خواستار شده و گفته است که اجرای این قانون پنجره جمعیتی ایران را از «بحران سالمندی» خارج می‌کند. وی همچنین «برخورد قاطع» دستگاه قضایی با «باند‌های فساد» در حوزه دارو و سقط‌‌ جنین و «باند‌های زیرزمینی» که در این زمینه فعالیت دارند را خواستار شد. گفته‌های او را پروین صالحی، نماینده مبارکه، نیز تایید کرد و او نیز درخواست کرد دست فروشندگان داروهای سقط‌ جنین کوتاه شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان مجلس با هدف اجرای سیاست‌های ابلاغی علی خامنه‌ای برای افزایش جمعیت، قصد دارند محدودیت‌های بیشتری را برای پایان دادن خودخواسته زنان بر بارداری اعمال کنند. با همین هدف، در «طرح جوانی جمعیت» که دستاورد مجلس یازدهم برای اجرای سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران است، غربالگری اجباری جنین نیز حذف شده است.

به دنبال این تصمیم، جامعه پزشکی درباره افزایش خطر تولد نوزادان بیمار هشدار داد و اشرف سماوات، رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت، نیز به خبرگزاری ایسنا گفت که طرح جوانی جمعیت، ناهنجاری، مرگ و معلولیت را افزایش می‌دهد. در همین زمینه افروز صفاری‌فرد، معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی، نیز اظهار داشت که طرح جوانی جمعیت می‌تواند افزایش تولد سالانه بیش از ۷۰۰ فرد دارای معلولیت در ایران را سبب شود و آمار سقط‌های زیرزمینی را افزایش دهد.

از آنجا که سقط‌های زیرزمینی در مکان‌های غیربهداشتی و با امکانات محدود انجام می‌شوند، سلامتی زنان را به خطر می‌اندازند. با این‌ حال جمهوری اسلامی ایران با سلطه‌گری بر بدن زنان و نادیده گرفتن حقوق آنان، برای افزایش جمعیت ایران به هر قیمت خیز برداشته است و هرگونه فعالیت مدنی درباره بارداری‌های خطرناک و زودهنگام را جرم‌ محسوب می‌کند.