تداوم اختلال در فروش بنزین دولتی؛ وعده‌های ضدونقیض مسئولان

پس از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت مسئولان جمهوری اسلامی ایران ادعا کردند که این مشکل به‌سرعت حل خواهد شد

بر اساس اعلام رئیس صنف جایگاه‌داران سوخت، بیش از ۹۵ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت ایران با ارائه بنزین به قیمت آزاد فعال‌اند اما عرضه سوخت با نرخ دولتی همچنان با اختلال مواجه است.

اسدالله قلی‌زاده با اعلام اینکه تعداد کارکنان جایگاه‌ها برای ارائه خدمات دو برابر شده‌، وعده داده است که مشکلات فعلی به‌زودی حل شود. این مقام مسئول مشخص نکرده است که وضعیت فعلی عرضه سوخت دقیقا چه زمان پایان می‌یابد. با این حال،‌ فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بدون اشاره به فهرست جایگاه‌ها و ارائه آمار تفکیکی و دقیق، اظهار داشته است: «بیش از یک هزار و ۴۵۰ جایگاه به سامانه هوشمند سوخت متصل  و امکان دریافت بنزین با کارت‌ سوخت از آن‌ها فراهم شده است.» او همچنین تاکید کرد: «حدود دو هزار و ۳۵۰ جایگاه هم بنزین را با نرخ آزاد عرضه می‌کنند.»

پس از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت در تاریخ سه‌شنبه ۴ آبان‌ ۱۴۰۰، مسئولان جمهوری اسلامی ایران از جمله رئیس‌جمهور این کشور، ادعا کردند که این مشکل به‌سرعت حل خواهد شد. بر اساس پیگیری‌های خبرنگار ایندیپندنت فارسی از سطح شهر تهران، جایگاه‌های این شهر همچنان بنزین با نرخ دولتی عرضه نمی‌کنند. در استان خوزستان هم که روز گذشته مقصد سفر رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران بوده و امروز رئیس‌جمهوری به آنجا سفر کرده است هم سوخت تنها با نرخ آزاد عرضه می‌شود؛ ضمن آنکه بعضی جایگاه‌های بین‌شهری حتی سوخت به نرخ آزاد هم عرضه نمی‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در استان آذربایجان شرقی و غربی نیز وضعیت عرضه سوخت در جایگاه‌ها مشکلات زیادی را برای دارندگان وسایل نقلیه‌عمومی و ماشین‌های سنگین ایجاد کرده است. نبود امکان خرید سوخت به نرخ دولتی زیان مالی به این مشاغل را در پی داشته و دولت هم تاکنون در این‌ خصوص اقدامی نکرده است.

به گزارش منابع محلی، با توجه‌ به غیرفعال بودن جایگاه‌های عرضه سوخت در استان سیستان و بلوچستان، در مناطق دورافتاده‌تر سوخت موردنیاز کنار خیابان‌ها و با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شود و برای زمان حل مشکل جایگاه‌ها هیچ برنامه‌ای اعلام نشده است. گفته می‌شود اتصال مجدد به سیستم و عرضه سوخت در این مکان‌ها به‌صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد.

در استان اصفهان نیز مشکل عرضه سوخت آزاد در بیش از ۹۰ درصد جایگاه‌های شهری حل شده اما در شهرهای اطراف و به‌خصوص جایگاه‌های بین‌شهری، همچنان تعدادی از جایگاه‌ها امکان عرضه سوخت ندارند و خرید سوخت با نرخ دولتی هم ممکن نیست.

با وجود اظهارات مسئولان مبنی بر نرم‌افزاری بودن مشکل فعلی و اینکه برای سوخت‌گیری با نرخ آزاد هیچ مشکلی وجود ندارد، این میزان اختلال و فعالیت نکردن جایگاه‌ها در مناطق دوردست غیرشهری و بین‌جاده‌ای را نمی‌توان عادی قلمداد کرد؛ مسئله‌ای که درباره آن به طورغیرمستقیم گفته می‌شود به «استهلاک سامانه هوشمند سوخت» در ایران مربوط است.

در این میان، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جمهوری اسلامی ایران، گفته است: «تاکنون گزارشی از بروز مشکل برای حمل‌ونقل عمومی و ناوگان باری و مسافری گزارش نشده است.» اما وزیر کشور تصریح کرده است که «مشکل پمپ‌بنزین‌ها فنی بوده است و به‌سرعت برطرف خواهد شد.»

نکته قابل‌تامل در خصوص مشکلات اخیر در عرضه بنزین این است که برخلاف رویه‌ معمول، ائمه جمعه شهرهایی که امروز مراسم نماز جمعه در آن‌ها برگزار شده است، به موضوع حوادث و مشکلات روزهای اخیر اشاره‌ای نکرده‌اند و احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، تنها فردی است امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخلی، درباره مسئله حمله سایبری به سامانه سوخت‌رسانی در ایران صحبت کرده است. او مدعی شده است: «در موضوع بنزین دو نظریه وجود دارد؛ یک نظر معتقد است یک کشور خارجی مقصر بوده است و دوم اینکه مسئولان گفتند شیاطین داخلی در هک کردن مقصر بودند و با تکرار اغتشاشات آبان‌ماه می‌خواستند به اغتشاش‌ها دامن بزنند و با شایعه گرانی بنزین در کشور آتش‌افروزی کنند.»