اولین سفر رسمی فرمانده نیروی هوایی امارات به اسرائیل

همکاری امنیتی علیه ایران؛ موضوع اصلی روابط نظامی امارات و اسرائیل؟

سرلشکر ناصر محمد العلوی، فرمانده نیروی هوایی امارات، در بازدید از  اسرائیل- Israel Defense Forces

رابطه اسرائیل و امارات متحده عربی یک لحظه تاریخی دیگر را تجربه کرد: سرلشکر ناصر محمد العلوی، فرمانده نیروی هوایی امارات، برای اولین بار در سفری علنی از اسرائیل بازدید کرد. او مهمان آمیکام نورکین، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل است و قرار است در رزمایش هوایی «پرچم آبی» که با حضور بسیاری از کشورهای جهان برگزار می‌شود، شرکت کند. این چهره نظامی در همایشی مربوط به کشورهای دارای هواپیماهای اف-۳۵ شرکت خواهد کرد. 

سرلشکر العلوی از پایگاه هوایی پالماخیم در جنوب تل‌آویو دیدار کرد و از سوی نورکین و نیروهای او مورد استقبال نظامی رسمی قرار گرفت. دو فرمانده نیروی هوایی در مورد چگونگی همکاری و تقویت نیروهای یکدیگر گفت‌وگو کردند.

به گزارش اورشلیم پست، نورکین خطاب به همتای اماراتی‌اش گفت: «من از شما فرمانده نیروی هوایی امارات برای آمادگی‌تان جهت آمدن به اسرائیل تشکر می‌کنم. این روزی تاریخی و مهم در همکاری بین نیروهای هوایی است.»

هواپیماهای آمریکایی اف-۳۵ محصول شرکت لاکهید مارتین با همکاری شرکت‌های آلمانی و بریتانیایی هستند و از بهترین هواپیماهای جنگی در جهان محسوب می‌شوند. پس از آمریکا، اسرائیل دومین کشوری است که این هواپیما را دریافت کرده است. اسرائیل در کارزارهای نظامی خود در خاورمیانه، از جمله در جنگ غیرمستقیم خود با ایران و تلاشش برای ممانعت از استقرار نیروهای ایرانی و متحدان آن‌ها در مرزهای شمالی اسرائیل، بارها از این هواپیماها استفاده کرده است. ابوظبی نیز خواهان خرید این جت‌های نسل پنجمی است و بخشی از «توافق ابراهیم» و صلح با اسرائیل، مبتنی بر وعده دریافت این هواپیماها بود.

اسرائیل در چند سال گذشته صدها حمله نظامی علیه نیروهای مربوط به ایران در خاک سوریه و چند مورد در عراق و حتی سایر کشورها انجام داده است. روسیه نیز که روابط حسنه‌ای هم با ایران، هم با دولت بشار اسد، و هم با اسرائیل دارد، در بیشتر موارد اجازه انجام آن حملات را به اسرائیل داده است. به نظر می‌رسد که حمله اخیر اسرائیلی‌ها در منطقه جولان سوریه نیز در پی دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در سوچی ممکن شد. روسیه اما در عین حال سامانه‌های پدافند هوایی در اختیار دولت اسد قرار داده است که می‌توانند علیه هواپیماهای اسرائیلی به‌کار روند. نیروی هوایی اسرائیل در ماه‌های اخیر تاکتیک‌های جدیدی برای مقابله با این قابلیت‌های دولت اسد به کار گرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و متحدان آن اولویت اصلی ارتش اسرائیل هستند و آویو کوخاوی، فرمانده ستاد ارتش آن کشور، بودجه مجزایی برای آمادگی جنگی و رزمایش نظامی مربوط به ایران تهیه کرده است. نیروی هوایی اسرائیل نیز تعالیم ویژه‌ای برای وضعیت احتمالی حمله به تجهیزات هسته‌ای ایران آغاز کرده است. انتظار می‌رود که این موارد، از موضوعات دیدار سرلشکر العلوی و ژنرال نورکین بوده باشند. 

نیروهای ایران برای مقابله با جت‌های اسرائیلی دست به تغییر آرایش سامانه‌های موشکی پیشرفته ضدهوایی خود زده‌اند، به صورتی که رادارها در نقاطی متفاوت از لانچرها تعبیه شده‌اند. بدین‌سان، ارتش اسرائیل اگر بخواهد به برنامه هسته‌ای ایران حمله کند، می‌بایست شمار بیشتری جت به میدان آورد.

آنا آرونهایم در روزنامه «اورشلیم پست» در تحلیل خود از سفر فرمانده اماراتی به اسرائیل، نوشت: «نیروی هوایی اسرائیل می‌داند که صنعت دفاع جمهوری اسلامی ایران قوی است و اگر هم نیروی هوایی نداشته باشد، قابلیت‌های پهپادی آن نگران‌کننده‌اند و خطری عمده برای اسرائیل و سایر کشورهای منطقه محسوب می‌شوند؛ چنان‌که در حمله به آرامکو در سال ۲۰۱۹ [حمله حوثی‌ها با حمایت ایران به تجهیزات نفتی در عربستان سعودی] و حمله مرگبار اخیر به کشتی «مرسر استریت» دیدیم.»

اسرائیل و امارات سال‌ها است روابط مخفی نظامی و اطلاعاتی دارند و علیه حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه همکاری کرده‌اند. سفر علنی سرلشکر العلوی در واقع تثبیت روابطی است که از قبل برقرار بوده‌اند. تحلیل‌گران این سفر را در ضمن پیغامی روشن به جمهوری اسلامی می‌دانند:‌ همکاری تل‌آویو- ابوظبی برای آمادگی در مقابل تهران.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، پیش از این با احمد البواردی، همتای اماراتی خود، صحبت کرده است. طبق گزارش‌ها، همکاری امنیتی دو کشور با هدف مشترک تقویت ثبات منطقه موضوع این صحبت‌ها بوده است. 

آقای گانتز در ماه مارس به خبرگزاری رویترز گفت که اسرائیل می‌خواهد به «چیدمان ویژه امنیتی» با دولت‌های عرب حاشیه خلیج فارس برسد که مثل اسرائیل نگران فعالیت‌های تهاجمی ایران در منطقه هستند. 

وزیر دفاع اسرائیل گفته بود: «فکر نمی‌کنم به معاهده دفاعی برسیم، اما با تمام کشورهایی که با آن‌ها رابطه داریم، به توسعه روابط دفاعی خواهیم پرداخت. روند برپایی چیدمان امنیتی ویژه را داریم و درون این چیدمان می‌توانیم روابط‌مان را ادامه و توسعه دهیم.»

در ماه ژانویه، ارتش آمریکا در حرکتی مهم، اسرائیل را از حیطه «یوروکام» (فرماندهی نیروهای آمریکا در اروپا که بیشتر تمرکزشان بر روسیه و تهدیدات متوجه اروپا و کشورهای پیمان ناتو است) به حیطه «سنتکام» (که متمرکز بر خاورمیانه و آسیای مرکزی و جنوبی) منتقل کرد. این حرکت به روشنی در راستای «توافق ابراهیم» است و به آمریکایی‌ها اجازه می‌دهد با کاهش نیروهای خود در منطقه، بیشتر به همکاری اماراتی‌ها و اسرائيل اتکا کنند. 

کوخاوی و گانتز هر دو باور دارند که دولت‌هایی همچون امارات و بحرین و حتی کشورهای که هنوز با اسرائيل رابطه علنی ندارند (مهم‌ترین‌شان، عربستان سعودی)، می‌توانند روابط امنیتی خود را با اسرائیل گسترش بخشند. 

حتی پیش از توافق ابراهیم هم شاهد بودیم که خلبان‌های اماراتی و اسرائیل با هم در رزمایش‌های نظامی شرکت کردند؛ مثلا اینیوهوس ۲۰۱۹ که بزرگ‌ترین رزمایش نظامی یونان بود. انتظار می‌رود در رزمایش‌های آینده نیروی هواییِ اسرائیل، امارات و برخی سایر کشورهای «توافق ابراهیم»‌ نیز مشارکت داشته باشند. 

همکاری‌های اسرائیل و امارات در زمینه‌های مختلف به سرعت در حال شکل‌گیری است. روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آخرونوت» سه‌شنبه هفته گذشته گزارش داد که اسرائیل و امارات قرار است توافقی در زمینه همکاری فضایی امضا کنند که می‌تواند منجر به نصب پرچم هر دو کشور در سال ۲۰۲۴ بر کره ماه شود. در همین روز سازمان اسرائیلی «استارت‌آپ مرکزی ملی» در مراسمی در دبی قراردادی با «مرکز مالی بین‌المللی دبی» امضا کرد که هدف آن بهبود روابط اقتصادی دو کشور در حیطه «استار‌آپ» و به‌خصوص فن‌آوری‌های مالی و امنیت دیجیتال است. 

بیشتر از جهان