پادشاه عربستان سعودی به‌طور مجازی در اجلاس سران گروه ۲۰ شرکت می‌کند

این نشست در روزهای ۳۰ و ۳۱ اکتبر (۸ و ۹ آبان) در رم، پایتخت ایتالیا، برگزار می‌شود

پادشاه عربستان سعودی سال گذشته ریاست نشست سران جی-۲۰ را برعهده داشت- Bandar AL-JALOUD/ Saudi Royal Palace/ AFP

دفتر سلطنتی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه این کشور، ریاست هیئت سعودی در اجلاس سران گروه ۲۰ را برعهده خواهد داشت و به‌صورت مجازی در این نشست شرکت می‌کند.

نشست سران کشورهای عضو گروه ۲۰ در روزهای ۳۰ و ۳۱ اکتبر (۸ و ۹ آبان) در رم، پایتخت ایتالیا، برگزار می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، واس، دفتر سلطنتی عربستان سعودی، روز یکشنبه، دوم آبان‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که ملک سلمان بن عبدالعزیز در پاسخ به دعوت ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، در شانزدهمین اجلاس سران گروه ۲۰ شرکت خواهد کرد.  

در این بیانیه، ضمن قدردانی از تلاش‌های کشور ایتالیا در جایگاه ریاست گروه ۲۰ در سال جاری، پادشاهی عربستان سعودی به‌عنوان عضوی از تروئیکای این گروه، از تلاش‌‌ها برای موفقیت اجلاس سران گروه ۲۰ حمایت می‌کند. 

تروئیکای گروه ۲۰، کمیته‌‌ای متشکل از سه رئیس دوره‌‌های قبلی، فعلی و بعدی این گروه و در حال حاضر شامل کشورهای عربستان سعودی (ریاست پیشین)، ایتالیا (ریاست فعلی) و اندونزی (ریاست بعدی در سال ۲۰۲۲) است. ساختار ریاست سه‌گانه یا تروئیکا در گروه ۲۰ با هدف همکاری و هماهنگی رئسای دوره‌ای و حفظ ثبات و تداوم دستورکار گروه در دوره‌های پیاپی در نظر گرفته شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه ۲۰ یا (جی-۲۰)، مجمعی است بین‌المللی شامل بیست قدرت اقتصادی برتر دنیا که بیش از ۸۰ درصد مجموع تولید ناخالص داخلی جهان، ۷۵ درصد تجارت جهانی و ۶۰ درصد جمعیت کره زمین را دربرمی‌گیرند. این بیست کشور شامل ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ترکیه، عربستان سعودی، آرژانتین، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، استرالیا، برزیل، نیجریه، کانادا و چین است.

پانزدهمین اجلاس سران گروه ۲۰ سال گذشته در ریاض، پایتخت عربستان سعودی و به ریاست آن کشور، برگزار شد. اجلاس ۲۰۲۰ گروه ۲۰ به‌علت همه‌گیری کرونا کاملا به‌صورت مجازی برگزار شد.

اجلاس امسال که به ریاست ایتالیا برگزار می‌شود، بر سه موضوع اساسی «مردم، کره زمین و توسعه» متمرکز خواهد بود؛ علاوه‌بر این، بسیاری مباحث دیگر، ازجمله اقتصاد جهانی، بهداشت، آموزش، کار، کشاورزی، انرژی، آب‌وهوا، محیط زیست، تجارت و سرمایه‌گذاری، اقتصاد دیجیتالی، مبارزه با فساد و همچنین فرهنگ و گردشگری به بجث گذاشته می‌شود.