پایان اجلاس سران گروه ۲۰ به میزبانی عربستان سعودی

عربستان سعودی اولین کشور عربی بود که ریاست این نشست را به عهده گرفت

نشست مجازی سران اقتصادهای برتر دنیا، جی ۲۰، روزهای اول و دوم آذرماه ۱۳۹۹ به میزبانی ریاض برگزار شد - AFP

نشست دو روزه گروه۲۰، G20 به میزبانی عربستان سعودی، پس از گفتگوی مجازی سران کشورها درباره مهم‌ترین مسائل اقتصادی، عصر روز یکشنبه به پایان رسید.

پانزدهمین نشست سران اقتصادهای برتر دنیا که ۸۵ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را دارند، در حالی به پایان رسید که پادشاه عربستان سعودی ریاست دوره بعدی این اجلاس در سال آینده را به رئیس‌جمهور ایتالیا واگذار کرد.

ریاست نشست جی ۲۰ بین کشورهای عضو در چرخش است. به طور معمول هر دوره ریاست‌، با پایان یافتن اجلاس سران آن سال به پایان می‌رسد.

عربستان سعودی اولین کشور عربی بود که در دسامبر ۲۰۱۹ ریاست این نشست را به عهده گرفت. به گزارش عرب‌نیوز، دیروز دوم آذرماه، در مراسم پایانی این نشست، ملک سلمان در ریاض گفت: «کشورهای جی ۲۰ در ارسال پیام امید و اطمینان به شهروندان خود و جامعه جهانی موفق عمل کرده‌اند.»

او با اشاره به بیانیه پایانی اظهارداشت: «افتخار من این است كه اعلام كنم اعضای جی ۲۰ این بیانیه را تصویب كرده‌اند. دستاورد امروز، همان چیزی است که دنیا از ما انتظار دارد و اوج تلاش‌های مشترک ما در طول این سال‌های پرچالش است.»

ملک سلمان افزود: «اقدامات مشترک و فردی ما برای غلبه بر چالش جهانی که با آن روبرو هستیم، حیاتی است. با نگاه به جلو، از طریق توانمندسازی مردم، حفاظت از کره زمین و ایجاد مرزهای جدید، ما زیربنا را می‌سازیم تا به موضوع اصلی خود برسیم؛ تحقق فرصت‌های قرن ۲۱ برای همه.»

ملک سلمان در ادامه گفت که کشورهای جی ۲۰ تعهد خود برای همکاری با یکدیگر برای مقابله با بیماری همه‌گیر و حفاظت از زندگی و معیشت مردم را افزایش داده‌اند.

او  افزود: «ما سیاست‌های مهمی را اتخاذ کرده‌ایم که بهبود اقتصادی و رسیدن به اقتصادی مقاوم، پایدار، فراگیر و متعادل را امکان‌پذیر می‌کند. این سیاست‌ها همچنین تحرک لازم را برای ایجاد سیستم تجارت جهانی مناسب برای همه حفظ کرده و شرایط را برای دستیابی به رشد پایدار فراهم می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملک سلمان اظهارداشت: «با وجودی که عربستان سعودی برای نخستین بار ریاست نشست جی ۲۰ را به عهده گرفته بود، توانست با حمایت کشورهای عضو در شرایط همه‌گیری [ویروس کرونا] به چالش‌های موجود بپردازد.»

او ادامه داد: «عربستان با توجه به شرایط منحصر به فرد خود از نظر منطقه‌ای و بین‌المللی، قرار گرفتن در محل اتصال سه قاره و در تقاطع بازارهای در حال ظهور و توسعه یافته، برای دستیابی به همکاری جهانی و یافتن راه‌حل‌هایی برای مهمترین چالش‌های جهان، نقشی اساسی در جی ۲۰ ایفا می‌کند.»

در بخشی از بیانیه پایانی اجلاس جی ۲۰ آمده است: «ما سران  جی ۲۰، همگی بر این اعتقاد هستیم که امروز اقدامات جهانی هماهنگ، همبستگی و همکاری چند جانبه بیش از هر زمان دیگری برای غلبه بر چالش‌های کنونی و توانمندسازی مردم ضروری است.»

سران اقتصادهای برتر دنیا همچنین قول دادند که از هیچ تلاشی برای توزیع عادلانه واکسن کووید-۱۹ در جهان دریغ نکنند.

نخستین اجلاس سران کشورهای عضو گروه جی ۲۰ در سال ۲۰۰۸ برگزار شد.

بیشتر از جهان