آیت‌الله صافی گلپایگانی: ایران باید با تمام کشورهای دنیا رابطه داشته باشد

این مرجع تقلید پیش‌تر نیز بر ضرورت «تعامل سازنده» با کشورهای دنیا تاکید کرده بود

صافی گلپایگانی می‌گوید گرانی سرسام‌آور برای مردم طاقت‌فرساست- عکس از شفقنا

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید شیعیان در قم، در دیدار با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران توصیه کرد با کشورهای دنیا «تعامل سازنده» داشته باشند. 

صافی گلپایگانی با تاکید بر اینکه ایران باید با «تمام کشورهای دنیا» با «عزت و اقتدار» رابطه داشته باشد، گفت: «اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است.» او در ادامه به رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران توصیه کرد که با «عقلانیت» و «تعامل سازنده» در احقاق حقوق ملت ایران بکوشند. 

او افزود: «امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.»

آیت‌الله صافی گلپایگانی با ابراز نگرانی از «وضعیت اقتصادی» و «مشکلات مردم» گفت: «مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند.» به گزارش پایگاه خبری انتخاب، در این دیدار که به مناسبت تولد پیامبر اسلام برگزار می‌شد، صافی گلپایگانی گرانی کالاها را «سرسام‌آور» خوانده و گفته است: «گرانی برای مردم طاقت‌فرسا و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیت‌الله صافی گلپایگانی در مهرماه ۱۳۹۹ نیز در تماس تلفنی با اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، بر «تعامل سازنده» با کشورهای دنیا تاکید کرده بود. او با بیان اینکه افزایش تعاملات بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌ کشورهای خارجی می‌تواند در حل مشکلات ایران موثر باشد، گفته بود: «گرانی و فشارهای اقتصادی مردم را رنج می‌دهد و لازم است برای کاهش این فشارها برنامه‌ریزی و اقدام‌های لازم انجام شود.» 

گلپایگانی خطاب به جهانگیری گفته بود: «حل مشکلات پیش رو نیازمند به‌کارگیری درایت و راهکارهای عقلانی است.» 

کشورهای منطقه خلیج‌فارس بارها جمهوری اسلامی ایران را به ایجاد تنش و درگیری متهم کرده‌اند. روابط پرتنش‌ با کشورهای اروپایی و دشمنی با اسرائیل و آمریکا در چهار دهه گذشته، جمهوری اسلامی ایران را از بهره‌گیری از ظرفیت‌های جهانی محروم کرده است. همچنین فشارهای ناشی از تحریم‌ها و جنگ‌افروزی مشکلات اقتصادی زیادی را برای مردم ایران به دنبال داشته است. 

گلپایگانی هم‌زمان با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، نیز اعتماد به آنان را اشتباه خوانده و در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «اینجانب بنا بر وظیفه دینی و انسانی خود، به‌ همه دولت‌ها و مراکز بین‌المللی هشدار می‌دهم که به‌ این وحشی‌گری‌ها و شهادت تعداد زیادی از مظلومان در افغانستان و آواره‌ شدن هزاران نفر از مردم، اعم از زن و مرد و پیر و جوان و کودک، واکنش جدی نشان دهند.»