خورشیدماهی غول‌پیکر در دام صیادان

وزن این ماهی عظیم‌الجثه، حدود ۲ تن تخمین زده شد

روز کاری گروه پژوهشگران اسپانیایی، مثل یک روز عادی شروع شد اما در پایان آن‌ها یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های تمام عمرشان را دیده بودند «بزرگ‌ترین خورشید ماهی»

انریکه اوستاله، زیست‌شناس دریایی، با دیدن خورشید ماهی عظیمی که در تور قایق ماهیگیری ماهی تن در سواحل مدیترانه‌ای سئوتا در اوایل ماه جاری مشاهده شده بود، نمی‌توانست به چشمان خود اعتماد کند.

انریکه اوستاله در مصاحبه‌ای به رویترز گفت: «ماهی خورشیدی ماموت، گونه‌ای که در اروپا در معرض خطر طبقه‌بندی‌شده، ۳٫۲ متر (۱۰٫۵ فوت) طول، ۲٫۹ متر (۹٫۵ فوت) عرض داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این یافته که او برای ارزیابی آن روز ۴ اکتبر روی دریا فراخوانده شده بود، رکوردی برای منطقه‌ای بود که به دلیل جزر و مد و الگوهای مهاجرتی ماهی‌های خورشیدی، سابقه‌ای از یافتن چنین مواردی نداشت.

اوستاله، سرپرست آزمایشگاه زیست‌شناسی دریایی دانشگاه سویل در منطقه سیوتا در شمال اسپانیا، می‌گوید: «ما سعی کردیم آن را در ترازوی یک تنی قرار دهیم، اما بسیار سنگین بود. ممکن بود ترازو را بشکند.»

با توجه به‌اندازه آن و مقایسه با سایر صیدها، وزن این ماهی عظیم‌الجثه، حدود ۲ تن (۴،۴۰۹ پوند) تخمین زده شد.

صیادان این ماهی را در محفظه‌ای زیر آب متصل به قایق نگه داشتند و با رسیدن پژوهشگران استفاده از جرثقیل به روی قایق آوردند. ماهی غول‌پیکر چند دقیقه روی قایق ماند تا زیست شناسان اندازه‌گیری‌ها، عکس‌ها و نمونه‌های DNA را برای آزمایش‌هایشان گرفتند.

این نمونه خاص با پوست خاکستری تیره، شیارهای گرد در پهلوها و سر بزرگ و ظاهری ماقبل تاریخ، احتمالاً یک «مولا الکساندرینی» بود، یکی از زیرگونه‌های تیره ماهیان خوراکی مولا که یک باله پشتی دارد.

اوستاله می‌گوید: «من مات و مبهوت بودم. ما در مورد چنین ماهی‌هایی خوانده بودیم ... اما هرگز فکر نمی‌کردیم روزی واقعاً بتوانیم یکی از آن‌ها را لمس کنیم»

اما این رویداد برای آن‌ها هیجان‌آور و ترسناک هم بود: «شما در یک قایق در وسط آب هستید، جرثقیل در حال حرکت است و ماهی وزن زیادی دارد، یک حیوان زنده متحرک!»

پس از پایان اندازه‌گیری‌ها که با اضطراب ناشی از صدمه دیدن طرفین همراه بود، ماهی به‌آرامی در آب رها شد تا به اعماق ۷۰۰ متری دریا، محل اصلی سکونتش بازگردد.

بیشتر از جهان