چرا ماهیگیری و هواپیمایی به یک اندازه برای محیط زیست بد است؟

شرکت‌های ماهیگیری تجاری با گوفه‌کشی انبوهی از ماهیان را با تورهای بزرگ صید می‌کنند

ماهیگیری تجاری سبب شده است تا کف دریاها که چاهک جذب کربن بودند- Fred TANNEAU / AFP

بنا بر تحقیقی ابتکاری که در آن برای نخستین بار اثرات اقلیمی بهره‌برداری‌های گسترده را بررسی کرده‌اند، مشخص شده است شناورهای ماهیگیری تجاری که اقیانوس‌ها را برای صید ماهی کف‌روبی می‌کنند، از نظر انتشار کربن، دست کمی از صنعت هواپیمایی بین‌المللی ندارند.

گوفه‌کشی در کف اقیانوس، روش مطلوب شرکت‌های ماهیگیری تجاری است زیرا در هر بار گوفه‌کشی می‌توانند انبوهی از ماهیان را با تورهای بزرگ صید کنند.

این روش ماهیگیری سبب شده است تا کف دریاها که چاهک جذب کربن بودند، به منبع انتشار آن تبدیل شوند و هر سال صدها میلیون تن دی‌اکسید کربن در اقیانوس‌ها منتشر شود که معادل دی‌اکسید کربن تولیدی در ترابری هوایی است.

اگر پنج آلاینده‌ترین کشور جهان یعنی چین، ایالات‌متحده، هند، روسیه و ژاپن را کنار بگذاریم، مجموع ردپای کربنی سالانه بقیه کشورهای جهان، از آلایندگی گوفه‌کشی، کمتر است.

اقیانوس‌ها بیش از ۹۰ درصد گرمای به دام افتاده گازهای گل‌خانه‌ای ساخت انسان‌ را جذب می‌کنند و در بحران آب‌وهوایی، حکم ضربه‌گیر را دارند.

این کشف نگران‌کننده، بخشی از یافته‌های بررسی گسترده‌ای درباره اقیانوس‌ها است که گروهی بین‌المللی متشکل از ۲۶ زیست‌شناس دریایی، اقلیم‌شناس و اقتصاددان انجام دادند و روز چهارشنبه در مجله نیچر(طبیعت) منتشر کردند. این محققان، با در نظر گرفتن سه هدف همپوشاننده حفاظت از گونه‌ها، تولید غذاهای دریایی و مقابله با بحران آب‌وهوایی، الگوریتمی را برای شناسایی مناطقی به کار گرفتند که در آن‌ها اقدامات حفاظتی بیش از همه سودمند است.

دکتر تریشا اتوود از دانشگاه ایالتی یوتا و یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید: «کف اقیانوس‌ها، بزرگترین ذخیره‌گاه کربن در جهان است. در صورتی می‌توانیم در جلوگیری از گرمایش زمین موفق شویم که از آشفته کردن بستر پرکربن دریاها دست برداریم. اما هر روز داریم در کف دریاها گوفه‌کشی می‌کنیم، تنوع زیستی آن را از بین می‌بریم و کربن‌های هزاران ‌ساله را به حرکت درمی‌آوریم و در نتیجه، به تغییر اقلیم دامن می‌زنیم. یافته‌های ما در مورد اثرات اقلیمی گوفه‌کشی در کف دریاها نشانگر آن است که اگر می‌خواهیم برنامه‌های مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی پیش برود، نباید از پرداختن به فعالیت‌هایی که در کف اقیانوس‌ها صورت می‌گیرد، غفلت کنیم.»

کشورهایی که می‌توانند بیشترین اثر را در مهار بحران تغییرات آب‌وهوایی ایفا کنند، همان‌هایی هستند که آب‌های ملی بزرگی در اختیار دارند و ماهیگیری صنعتی به روش گوفه‌کشی در کف دریاها را انجام می‌دهند. فقط با حفاظت از چهار درصد اقیانوس‌ها که اکثرا در قلمروهای آب‌های ملی قرار دارند، می‌توان ۹۰ درصد خطر کنونی آشفتگی کربنی ناشی از گوفه‌کشی در کف اقیانوس‌ها را برطرف کرد.

در حال حاضر فقط هفت درصد گستره اقیانوس‌ها تحت حفاظت است اما بنا بر بررسی‌های تحلیلی، باید دست‌کم ۳۰ درصد گستره اقیانوس‌ها حفاظت شود تا بتوان چندین منفعت را برای بشریت فراهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکان‌های اولویت‌دار در سراسر اقیانوس‌ها پراکنده‌اند و اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها در فاصله ۳۲۰ کیلومتری مناطق انحصاری اقتصادی (ای‌ای‌زد) کشورهای ساحلی قرار دارند. مناطق دیگر نیازمند حفاظت در آب‌های آزاد و تحت حاکمیت قوانین بین‌المللی هم عبارتند از پشته میانی اقیانوس اطلس (رشته کوهی عظیم در زیر آب)، فلات زیرآبی ماسکارین در اقیانوس اطلس، پشته نازکا در کرانه غربی آمریکای جنوبی و پشته جنوب غربی اقیانوس هند بین آفریقا و قاره جنوبگان.

به گفته محققان، این که می‌گویند حفاظت از اقیانوس‌ها امنیت غذایی را از بین می‌برد، «افسانه‌ای» بیش نیست؛ زیرا طبق یافته‌های تحقیقاتی، اگر از ماهیگیری و سایر فعالیت‌های مخرب جلوگیری کنیم، زی‌توده (biomass) ماهیان در عرض یک دهه شش برابر می‌شود. حفاظت از نواحی مناسب به احیای منابع ماهی در اطراف این نواحی کمک می‌کند و میزان صید جهانی را بیش از هشت میلیون تن افزایش می‌دهد (معادل ۱۰ درصد صید جهانی در سال ۲۰۱۸).

دکتر انریک سالا، محقق تمام وقت انجمن ملی جغرافیا و نویسنده اصلی این مقاله، می‌گوید: «اگر مناطقی را تحت حفاظت قوی قرار دهیم، هم تولید مواد غذایی تقویت و زیست دریایی حفظ می‌شود، هم انتشار کربن کاهش می‌یابد. در این بررسی هم روش جدیدی برای شناسایی این مناطق ابداع کرده‌ایم. روشن است که اگر اقیانوس سالمتر باشد، هم به نفع بشریت است هم به نفع اقتصاد. اگر کشورها تا سال ۲۰۳۰، دست در دست هم از حداقل ۳۰ درصد گستره اقیانوس‌ها حفاظت کنند، به سرعت می‌توانیم این منفعت‌ها را محقق کنیم.»

هدف از «طرح‌های» حفاظت این است که هر یک از کشورها بهتر بتوانند بر اساس اولویت‌های ملی خود، نواحی نیازمند حفاظت را انتخاب کنند. اما این طرح در سطح جهانی نیز بهترین کارایی را دارد. به گفته این محققان، اگر کشورها همکاری کنند ۹۰ درصد بیشینه بهبود تنوع زیستی ممکن را می‌توان در نزدیک به نیمی از گستره اقیانوس‌ها محقق کرد.

در اجلاس پیمان تنوع زیست‌شناختی ملل متحد که قرار است اوایل امسال برگزار شود، حدود ۱۹۰ کشور جهان، پیمان نهایی پایان دادن به بحران تنوع زیستی در جهان را امضا خواهند کرد که در آن برای حفاظت از ۳۰ درصد گستره اقیانوس‌ها و خشکی‌های سیاره زمین تا سال ۲۰۳۰ هدف‌گذاری کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان