کشف «منطقه مرده‌» اقیانوسی در خلیج مکزیک

اینجا میزان اکسیژن آب به‌قدری اندک است که کفاف زیست دریا را نمی‌دهد

کارشناسان می‌گویند این پدیده ارتباطی روشن با وضعیت اقلیمی نیز دارد - HECTOR MATA / AFP

دانشمندان یک «منطقه مرده» فصلی در خلیج مکزیک کشف کرده‌اند از اندازه معمول بزرگ‌تر است، منطقه‌ای که میزان اکسیژن آب به‌قدری اندک است که کفاف زیست دریا را نمی‌دهد، و می‌گویند بحران اقلیمی تا اندازه‌ای بانی بروز این پدیده بوده است.

بنا بر اعلام اداره ملی اقیانوس و جو آمریکا (NOAA)، که حامی پژوهش میدانی یک‌هفته‌ای بوده است که هفته گذشته، برای جمع‌آوری داده‌ها در خلیج مکزیک صورت گرفت، این منطقه مرده حدود ۶۳۳۴ مایل مربع (۱۶۴۰۵ کیلومتر مربع) مساحت دارد، محدوده‌ای وسیع‌تر از ایالت کانتیکت، و وسیع‌تر از میانگین نواحی مرده فصلی در پنج سال اخیر است، که معمولا حدود ۵۳۸۰ مایل مربع (۱۳۹۳۴ کیلومتر مربع) مساحت دارند.

مناطق مرده، که هیپوکسی یا کم‌اکسیژن نیز نامیده می‌شوند، در اثر ورود مواد مغذی زمین، که معمولا ناشی از استفاده بی‌رویه از کود است، به آبگیرهای رودخانه و سرانجام اقیانوس ایجاد می‌شوند. نیتروژن و سایر ترکیب‌ها رشد جلبک‌ها را تقویت می‌کنند، که بعد می‌میرند، و فساد آن‌ها پیش از آنکه در اعماق آب پایین بروند، اکسیژن را مصرف می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پدیده حیات دریا را از بین می‌برد و برآورد می‌شود سالانه حدود ۲.۴ میلیارد دلار به شیلات و زیست‌بوم‌های دریایی خسارت می‌زند.

نانسی ربله، پژوهشگر در دانشگاه ایالتی لوییزیانا که عضو کنسرسیوم دانشمندانی است که مناطق مرده را رصد و دنبال می‌کنند، با اعلام این خبر گفت: «این وضعیت کم‌اکسیژنی بسیار نزدیک به ساحل است، و بسیاری از مشاهدات نشان می‌دهد که تقریبا فاقد اکسیژن است.»

در حالی که فعالیت کشاورزی یک عامل اصلی بروز این پدیده است، کارشناسان می‌گویند ارتباطی روشن با وضعیت اقلیمی نیز دارد.

رادیکا فاکس، معاون بخش آب در سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «امسال، دوباره و دوباره شاهد تاثیر عمیق تغییرات اقلیمی بر جوامع بوده‌ایم‌ــ از خشکسالی تاریخی در غرب کشور گرفته تا سیل‌ها. وضعیت اقلیمی ارتباط مستقیم با آب دارد، از جمله جاری شدن آلودگی ناشی از مواد مغذی [خاک] به خلیج مکزیک. در عین اینکه به منطقه کم‌اکسیژن خلیج مکزیک توجه داریم، باید تغییرات اقلیمی را نیز در نظر بگیریم و همکاری و مشارکت‌ها را تقویت کنیم تا پیشرفت لازم حاصل شود.»

علاوه بر اینکه امسال اندازه این منطقه بزرگ‌تر از معمول است، بسیار بزرگ‌تر از سقف مساحت ۱۹۰۰ مایل مربع (۴۹۲۰ کیلومتر مربع) است که کارگروه فدرال تعیین کرده بود. 

وزارت کشاورزی آمریکا در سال‌های اخیر بیش از ۵۰ میلیون دلار هزینه کرده است تا آبگیرهای رودخانه می‌سی‌سی‌پی را برای جلوگیری از گسترش کم‌اکسیژنی در خلیج مکزیک تقویت کند.

© The Independent

بیشتر از جهان