تایر ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شد

انجمن صنفی صنعت تایر: تولیدکنندگان مجاز به ارائه تخفیف نیستند

در مرداد ۱۴۰۰تولیدکنندگان زمزمه‌ افزایش ۱۵ درصدی قیمت را سردادند - تجارت نیوز

انجمن صنفی صنعت تایر افزایش رسمی ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت تایر در ایران را اعلام کرد. بر اساس گزارش این انجمن، قیمت‌های جدید در دو مرحله، در ماه‌های مهر و دی ۱۴۰۰ اجرایی می‌شوند.

موضوع افزایش قیمت تایر در یک ماه‌ گذشته، در حالی مطرح می‌شود که از افزایش دو برابری قیمت آن در آبان ۱۳۹۹، هنوز یک‌ سال نگذشته است. با این‌ حال، شرکت‌های تایرسازی از تابستان ۱۴۰۰، هم‌زمان با افزایش قیمت سایر کالاها، برای گران‌تر کردن قیمت تایر خیز برداشتند.

در مرداد ۱۴۰۰ بود که تولیدکنندگان زمزمه‌ افزایش ۱۵ درصدی قیمت را سردادند. در روزهای نخست شهریور، این موضوع به رسانه‌ها نیز راه یافت؛ به‌خصوص پس از اینکه انجمن صنفی صنعت تایر به‌طور رسمی از افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر خبر داد. حتی برخی تولیدکنندگان روی محصولات خود برچسب قیمت‌ جدید زدند. در همان زمان انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرد که رشد قیمت‌ها به دلیل گران شدن مواد اولیه و مشکلات ناشی از ارز بوده است.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر، نیز با بیان اینکه تولیدکنندگان هر بار که برای خرید مواد اولیه داخلی اقدام می‌کنند، با نرخ‌های جدید روبه‌رو می‌شوند، گفته بود: «با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تمام‌شده محصول هم بالا می‌رود. در این شرایط، تولید بسیاری از انواع تایرها زیان‌ده شده است و موضوع اعمال افزایش قیمت مرتبا به تعویق می‌افتد؛ اما حقیقت این است که مجموعه صنعت تایر هم به‌هیچ عنوان به افزایش قیمت و ایجاد فشار بر مصرف‌کننده که ذی‌نفع اصلی محسوب می‌شود و رضایتش کمال مطلوب این صنعت است، تمایلی ندارند و بیشتر مایل‌ است راه‌حلی اساسی اتخاذ شود که نه تولیدکننده ضرر کند و نه قیمت گران شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پس از اعلام خبر افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از شرکت‌های تولیدکننده خواست در افزایش قیمت‌ها «وجاهت قانونی» را رعایت کنند و قیمت‌گذاری‌های را طبق «ضوابط عمومی هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها» انجام دهند.

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای خطاب به شرکت‌های تولیدی تایر اعلام کرد که «در راستای ساماندهی بازار» و «به دلیل شرایط خاص بازار» افزایش قیمت تایر منتفی است. به دنبال انتشار این خبر در روز سه‌شنبه ۹ شهریور، اکبر تقوی‌شوازی، مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نیز گفت: «با گران‌فروشان قطعا برخورد خواهد شد.»

پس از تذکر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، انجمن صنفی صنعت تایر نیز اعلام کرد که هرگونه افزایش قیمت «ملغی» خواهد بود. حالا حدود یک ماه و نیم پس از انتشار این خبر، انجمن صنفی صنعت تایر در اقدامی جدید از افزایش قیمت تایر خبر داده است؛ آن هم نه ۱۵ درصد بلکه ۳۰ تا ۴۰ درصد.

این انجمن روز دوشنبه، ۲۶ مهر، در نامه‌ای به مدیرعامل‌های شرکت‌های تولیدکننده تایر، مجوز افزایش قیمت‌ برای کارخانه‌ها را صادر کرد. این افزایش قیمت در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله اول آن از دوشنبه ۲۶ مهر قابل‌اجرا شد و مرحله دوم نیز سه ماه بعد، از اول دی ۱۴۰۰، اجرایی می‌شود.

(عکس از تابناک)

بر اساس این ابلاغیه، تایر خودروهای سواری رادیکال و ون، ۳۰ درصد گران می‌شوند که در مرحله اول ۲۰ درصد و در مرحله دوم ۱۰ درصد آن اجرایی می‌شود. همچنین تایرهای بایاس و رادیکال نیمه‌سنگین، سنگین و کشاورزی نیز درمجموع ۴۰ درصد گران می‌شوند که در مرحله اول ۳۰ درصد و در مرحله دوم ۱۰ درصد مابقی اعمال خواهد شد.

انجمن صنفی صنعت تایر از شرکت‌های تولیدکننده خواست که از روز دوشنبه، قیمت‌های جدید خود را بر اساس مرحله اول افزایش قیمت‌ها اعلام کنند. در این ابلاغیه تاکید شده است که تولیدکنندگان به هیچ عنوان مجاز به ارائه تخفیف نیستند.

بیشتر از اقتصاد