هشدار درباره بروز گرسنگی پنهان در ایران 

تمام‌ دهک‌های جامعه ایران کمبود کلسیم دارند

با افزایش تورم، خانواده‌های بسیاری در ایران با گرسنگی و مشکلات مربوط به تامین مواد غذایی روبه‌رو شده‌اند - مهر

رئیس موسسه علوم و صنایع غذایی درباره خطر شیوع «گرسنگی پنهان» در ایران هشدار داد و گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریبا تمام دهک‌های درآمدی جامعه کمبود کلسیم دارند.» قدیر رجب‌زاده مصرف کم شیر و لبنیات را مهم‌ترین عامل بروز این پدیده دانست و افزود: «سرانه مصرف شیر در ایران حدود ۷۰ لیتر و در کشورهای توسعه‌یافته بالغ‌ بر ۳۰۰ تا ۳۵۰ لیتر است.» 

به گفته او، در ایران، سرانه مصرف آبزیان هم با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و برای هر فرد به‌طور میانگین هشت کیلوگرم است؛ در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته و اروپایی، این رقم از مرز ۲۲ کیلوگرم عبور می‌کند.  

گزارش اخیر مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که قیمت انواع لبنیات در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به زمان مشابه سال قبل، بین ۶۱ تا ۱۰۷ درصد گران‌تر شده است. به‌ طوری‌ که در مدت یک سال، قیمت شیر بیش از ۶۹ درصد، قیمت پنیر بیش از ۶۸ درصد، بهای ماست حدود ۷۵ درصد و قیمت کره نزدیک به ۱۰۸ درصد افزایش یافته است. قیمت ماهی نیز در کمتر از یک ماه، بیش از ۵۰ درصد بیشتر شده و از کیلویی ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان در شهریور ۱۴۰۰، به ۱۲۵ هزار تومان در مهرماه همین سال رسیده و این سیر صعودی قیمت‌ها توان خانوارها برای تامین موادغذایی موردنیاز را کاهش داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رجب‌زاده «شرایط نابسامان اقتصادی» و «عادت‌های نامناسب غذایی» را نیز از جمله عواملی دانسته که به بروز مشکل گرسنگی پنهان در جامعه ایران دامن زده است. او با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی خانوارها باید «به‌فوریت» اصلاح شود، گفت: «استمرار شرایط کنونی می‌تواند در بلندمدت، سلامت جامعه را به‌شدت تحت‌الشعاع قرار دهد؛ به‌ گونه‌ای که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۸، حدود ۲۵ درصد از درآمد خانوارها برای تهیه موادغذایی هزینه شده است.» 

وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نیز در گزارش که تابستان ۱۴۰۰ منتشر شد، اعلام کرد که بیش از ۶۰ درصد درآمد خانوارهای شهری برای پرداخت اجاره‌بهای مسکن صرف می‌شود. در مدت همه‌گیری کرونا، هزینه‌های آموزش آنلاین و درمان نیز بار مضاعفی بر دوش خانواده‌های ایرانی بوده و همه این عوامل در کنار هم، خانوارها را مجبور کرده است تا برای گذران زندگی خود هزینه‌های سبد غذایی را کاهش دهند. 

این نکته‌ای است که رجب‌زاده نیز در گفت‌وگوی جدید خود با خبرگزاری ایسنا به آن اشاره کرده است. او با بیان اینکه سیر صعودی هزینه‌ها در دو سال گذشته بیشتر بوده، با استناد به بررسی‌های انجام شده گفته است که تنها دهک‌های بالای جامعه به‌اندازه کافی آهن جذب می‌کنند و در دهک‌های اول تا پنجم، علاوه بر کمبود آهن و کلسیم، کمبود ویتامین آ و ویتامین ب۲ نیز مشهود است.

او در ادامه، به نیاز بدن انسان به موادمغذی کافی همچون کربوهیدرات‌ها، چربی‌، پروتئین و ریزمغذی‌هایی همچون انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی اشاره کرد و گفت: «در پدیده گرسنگی پنهان، فرد از نظر فیزیکی احساس سیری می‌کند اما نیازهای ضروری سلول‌های بدن وی تامین نشده است.» 

رجب‌زاده کم‎‌بارشی سال‌های اخیر و آسیب رسیدن به محصولات کشاورزی را نیز از دیگر دلایل بروز پدیده گرسنگی پنهان در ایران دانسته و افزوده است: «شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی ایران و وضعیت بارش‌ها به‌ گونه‌ای بوده که نوسان‌های قابل‌توجهی در تولید محصولات کشاورزی ایجاد کرده و تلاطم در قیمت این محصولات در بازار را باعث شده و در سفره مردم اثر منفی گذاشته است.» 

او همچنین درباره پیامدهای بروز پدیده گرسنگی پنهان در جامعه ایران هشدار داد و گفت: «از جمله آثار بروز این مشکل در جامعه و استمرار آن می‌توان به ابتلا به انواع بیماری‌ها به دلیل ضعف دستگاه ایمنی بدن، ناتوانی جسمی، کوتاه‌قدی، چاقی یا لاغری مفرط، کاهش بهره هوشی، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی در کودکان و نوجوانان، تغییرات رفتاری به‌صورت بی‌حوصلگی، بی‌تفاوتی و انزواطلبی و درنهایت افزایش مرگ‌ومیر و کاهش امید به زندگی در جامعه اشاره کرد.»