۱۰ درصد قصابی‌های تهران تعطیل شده‌اند

حذف گوشت قرمز از سفره خانوارهای ایرانی در حالی رقم می‌خورد که غذاهای جایگزین آن مثل سویا و حبوبات نیز از افزایش قیمت‌ بی‌نصیب نمانده‌اند

با کاهش مصرف گوشت قرمز، دام زیادی روی دست دامداران مانده است - ایرنا 

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی ایران از تعطیلی ۱۰ درصد قصابی‌های تهران خبر داد. به گفته علی اصغر ملکی، قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و همین مسئله باعث شده است برخی فروشندگان واحد صنفی خود را تعطیل کنند. پیش‌تر در خبرها آمده بود که ۲۰ درصد سوپرمارکت‌های تهران نیز به دلیل کاهش فروش و افزایش قیمت کالاها تعطیل شده‌اند. 

گزارش جدید وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۰، میزان مصرف گوشت در خانوارهای ایرانی دهک اول (کم‌درآمدترین) حدود هفتصد گرم در ماه بوده است اما این میزان در سال ۱۳۹۸ کمتر شده و به ماهانه ۳۰۰ گرم رسیده است. در همین زمینه، افشین دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک ایران، نیز در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که مصرف سرانه گوشت قرمز در ایران از ۱۲ کیلو در سال برای هر نفر به شش کیلو رسیده است. 

یافته‌های یک کار مطالعاتی در اتاق بازگانی تهران نیز نشان می‌دهد که مصرف موادغذایی ایرانی‌ها در دهه ۹۰ کمتر از دهه ۸۰ بوده اما هزینه‌های پرداختی آنان بیشتر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر، هم‌زمان با رشد تورم و افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی، بسیاری از موادغذایی پرمصرف از سفره خانوارهای ایرانی حذف شدند و کاهش قدرت خرید مردم تعطیلی کسب‌وکارهایی مثل قصابی‌ها و سوپرمارکت‌ها را به دنبال داشت. 

به گزارش سایت تجارت‌نیوز و به گفته علی اصغر ملکی، با کاهش مصرف گوشت قرمز، دام زیادی روی دست دامداران مانده است و چون آنان توان پرداخت هزینه‌های نگهداری و تامین نهاده‌های دامی را ندارند، دام‌های خود را زودهنگام به کشتارگاه می‌فرستند. در این روند، بسیاری از دام‌های مولد نیز به کشتارگاه رفته‌اند. 

حذف گوشت قرمز از سفره خانوارهای ایرانی در حالی رقم می‌خورد که غذاهای جایگزین آن مثل سویا و حبوبات نیز از افزایش قیمت‌ بی‌نصیب نمانده‌اند. به طوری که بر اساس اعلام قاسمعلی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی، قیمت سویا نسبت به تابستان ۱۳۹۹ بیش از هفتاد درصد افزایش یافته است. 

براورد اتحادیه بنکداران موادغذایی نشان داده است که از ابتدای سال جاری تا پایان تیر، یعنی در یک دوره چهار ماهه، مصرف موادغذایی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد کاهش داشته است. داده‌های مطالعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران نیز نشان می‌دهد که مصرف گوشت در کلیه دهک‌های درآمدی جامعه ایران از نصف کمتر شده است و مردم در سال ۱۳۹۸ به نسبت سال ۱۳۹۰ کمتر برنج، گوشت و لبنیات مصرف کرده‌اند.

پیش‌ترجلال الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران، نیز گفته بود: «با توجه به اوضاع اقتصادی کشور یکی از حوزه‌هایی که به شدت آسیب دیده، حوزه امنیت غذایی است. با این اتفاق‌ها، مصرف سرانه گوشت، لبنیات و اقلامی که بسیار گران شدند، به طور جدی آسیب دید و در این بین اقشار کم‌درآمد بیشترین آسیب را دیدند.»

بیشتر از اقتصاد