اریک زمور، چهره جدید راست افراطی در انتخابات آتی ریاست جمهوری فرانسه

او که در نظرسنجی‌ها از مارین لوپن پیشی گرفته، معتقد است شهروندان فرانسوی با نام‌های «غیر فرانسوی» باید نامشان را تغییر دهند

اریک زمور ماه گذشته کتابی منتشر کرد با عنوان «فرانسه آخرین حرف خود را نگفته است» که بسیار پرفروش شده است- Valery HACHE / AFP

حدود شش ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه، انتخابات پیش رو و نامزدهای احتمالی آن به یکی از بحث‌های اصلی در آن کشور تبدیل شده است. 

رئیس جمهوری فعلی فرانسه، امانوئل مکرون، اگر در انتخابات آتی پیروز شود، نخستین رئیس جمهوری خواهد بود که در ۲۰ سال گذشته، پس از ژاک شیراک، برای دوره ۵ساله دوم ریاست جمهوری پا به کاخ الیزه خواهد گذاشت. اما بسیاری از رسانه‌های فرانسه بیش از توجه به سرنوشت مکرون در انتخابات آینده، بر قدرت گرفتن راست افراطی در آن کشور تمرکز کرده‌اند.

براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ انتخاباتی فرانسه که ۱۴ مهرماه (ششم اکتبر) منتشر شد، پیش‌بینی می‌شود که دو چهره راست افراطی درمجموع ۳۲ درصد آرای انتخابات را به‌دست خواهند آورد و در این میان ۱۷ درصد رای‌دهندگان به انتخاب اریک زمور و ۱۵ درصد آن‌ها به مارین لوپن تمایل دارند.

در این نظرسنجی امانوئل مکرون همچنان محبوب‌ترین گزینه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود، اما تنها ۲۴درصد شرکت‌کنندگان مایل به انتخاب او بودند.

این نظرسنجی پیش‌بینی کرده است که تمایل رای‌دهندگان به جناح چپ، شامل حزب سبزها، حزب سوسیالیست، حزب کمونیست و حزب «فرانسه تسلیم‌‌نشدنی»(La France Insoumise)، نیز در مجموع چیزی حدود ۲۵ درصد خواهد بود. 

نکته جالب نظرسنجی اخیر که برای بسیاری از ناظران دور از انتظار بود، این است که در انتخابات آینده، مارین لوپن دیگر مثل سال ۲۰۱۷، رقیب اصلی مکرون نخواهد بود و احتمالا جای خود را به اریک زمور، دیگر چهره جناح راست افراطی خواهد سپرد. 

اریک زمور، روزنامه‌نگار، تحلیلگر سیاسی و نویسنده‌ جنجالی، هنوز نامزدی خود در انتخابات را به‌طور رسمی اعلام نکرده، اما به‌تازگی با حضور مکررش در برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی فرانسه، درمیان طرفداران راست افراطی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اریک زمور ماه گذشته کتابی منتشر کرد با عنوان «فرانسه آخرین حرف خود را نگفته است» (La France n’a pas dit son dernier mot) که به‌سرعت در صدر فهرست پرفروش‌ترین‌های آمازون در فرانسه قرار گرفت و در مدت دو هفته حدود ۱۳۰هزار نسخه از آن به فروش رفت.

انتشار گسترده نظریات زمور، که به گفته منتقدان حتی از دیدگاه‌های لوپن هم راست‌گرایانه‌تر محسوب می‌شود، نگرانی چهره‌هایی سیاسی از  بسیاری طیف‌‌های مختلف را درپی داشته است. 

یکی از نظرات جنجال‌برانگیز او این است که می‌گوید شهروندان فرانسوی با نام‌های «غیر فرانسوی» باید نامشان را تغییر دهند. او همچنین با حمایت از نظریه موسوم به «جایگزینی بزرگ»، ادعا می‌کند که مهاجران به‌تدریج جایگزین اروپاییان سفیدپوست می‌شوند و درمورد تغییر بافت جمعیتی کشورهای غربی هشدار می‌دهد. این تئوری توطئه علاوه‌بر راست‌گرایان افراطی اروپایی، در ایالات متحده نیز یکی از نظریه‌های محبوب برتری‌طلبان سفیدپوست است.

پیش از این هفت زن اریک زمور را به آزار و اذیت جنسی متهم کرده‌اند و او بارها با اتهام نفرت‌پراکنی به‌دلیل سخنان نژادپرستانه، اسلام‌هراسانه، جنسیت‌زده و ضد زن یا همجنس‌گراهراسانه‎ به دادگاه احضار، اما تقریبا همیشه تبرئه شده است.

هرچند که نظرسنجی‌ها از افزایش محبوبیت اریک زمور نسبت‌به مارین لوپن حکایت دارند، اما اورلین موندون، استاد علوم سیاسی و پژوهشگر حوزه راست افراطی و نژادپرستی، درمورد او می‌گوید: «زمور انتظار رئیس‌جمهوری شدن را ندارد، آنچه می‌خواهد این است که به نوعی گفتمان راست افراطی را به گفتمان غالب در فرانسه تبدیل کند... او می‌خواهد در جدال ایده‌ها به پیروز برسد».