بازی بدون تماشاگر ایران و کره جنوبی، یا فقط مردان یا هیچ‌کس

فائزه هاشمی: به بهانه کرونا می‌خواهند مانع ورود زنان به ورزشگاه شوند

کمتر از ۴۸ ساعت مانده به برگزاری مسابقه فوتبال دو تیم ایران و کره‌جنوبی اعلام شد که این مسابقه بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود. این در حالی است که پیش‌تر خبری منتشر شده بود مبنی بر آن که در پی درخواست فیفا، مجوز حضور تماشاگران زن نیز برای این دیدار صادر شده است. اما حالا حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، می‌گوید که کنفدراسیون آسیا مجوز فروش بلیت را صادر نکرد. در مقابل این ادعا، در خبری دیگر حسن کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال، گفت: «خودمان خواستیم دیدار ایران و کره جنوبی، بدون تماشاگر باشد.» او نیز مدعی شد که این تصمیم برای رعایت موارد بهداشتی و پیشگیری از ابتلا به کرونا گرفته شده است. پیش‌تر، فائزه هاشمی گفته بود که کرونا را «بهانه» قرار می‌دهند تا مانع حضور زنان به ورزشگاه شود.

دیدار تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی در چارچوب مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، سه‌شنبه ۲۰ مهر در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. روز ۱۸ شهریور ۱۴۰۰، یک ماه پیش از زمان برگزاری این بازی، «جیانی اینفانتینو»، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، در دیدار با شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، از او خواست که دیدار ایران و کره جنوبی در ورزشگاه آزادی با تکنولوژی وار (VAR) و با حضور زنان برگزاری شود. فیفا پیش‌تر نیز به ایران هشدار داده بود که در صورت ادامه مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه، جریمه خواهد شد.

در پی این درخواست، روز ۱۱ مهر رسانه‌های داخلی ایران اعلام کردند که مجوز حضور زنان در ورزشگاه برای بازی ایران و کره جنوبی صادر شده است. در آن خبر مشخص نشده بود که چه تعداد تماشاگر زن امکان حضور در ورزشگاه خواهند داشت. با این‌ حال، چند روز بعد در خبری دیگر اعلام شد که بازی فوتبال ایران و کره‌جنوبی بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون فوتبال اعلام کرد که دلیل اتخاذ آن تصمیم، «رعایت پروتکل‌های بهداشتی» و «آماده‌ نبودن زیرساخت‌ها» بوده است. این ادعا در حالی مطرح شد که فدراسیون فوتبال پیش‌تر اعلام کرده بود که بازی ایران و کره جنوبی با حضور حدود ۱۰ هزار تماشاچی برگزار می‌شود.

درحالی‌که حمید سجادی مدعی شد که کنفدراسیون آسیا مجوز فروش بلیت را صادر نکرده است، طبق گفته حسن کامرانی، برگزاری بدون تماشاگر بودن مسابقه خواست و تصمیم مسئولان حکومتی ایران بوده است. با این حال، کامرانی نیز ادعا کرد که این تصمیم برای پیشگیری از کرونا اتخاذ شده است.

براساس روایت حسن کامرانی، ماجرا از این قرار است که فدراسیون فوتبال «در زمان مقرر» نامه خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا برای گرفتن مجوز حضور تماشاگران ارسال کرده بود و به گفته او، از آنجا که مطابق قوانین فیفا، تماشاگران یا باید هر دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند یا آزمایش کرونای آنان منفی باشد، حضور تماشاگران در این دیدار منتفی اعلام شد.

پس از انتشار این خبر، فائزه هاشمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری انصاف‌نیوز، گفت: «به بهانه‌ کرونا نمی‌خواهند زنان وارد استادیوم شوند، چون فیفا هم فشار می‌آورد. امیدوارم فیفا گول نخورد و قضیه را دنبال کند، این‌یک کلک است.»  

اگرچه مسئولان امور ورزشی ایران مدعی شده‌اند که تصمیم به برگزاری بدون تماشاگر بازی ایران و کره جنوبی برای پیشگیری از شیوع بیشترِ کرونا گرفته شده است، اما اعتراف‌های حسن کامرانی حکایت از آن دارد که فدراسیون فوتبال برای برگزاری این بازی با حضور تماشاچیان خیز برداشته بود تا «توانایی» دولت رئیسی را در واکسیناسیون به نمایش جهانی بگذارد. این موضوع از گفت‌وگوی اخیر حسن کامرانی با خبرگزاری تسنیم مشهود است که در آن گفته بود: «برای برگزاری این مسابقه با تماشاگران، نشست‌های زیادی با وزارت بهداشت و ارکان مختلف داشتیم. حضور تماشاگران در فوتبال نشان می‌دهد که جامعه سالمی داریم و کشور به سمت سلامت پیش می‌رود. می‌خواستیم به تمام دنیا نشان بدهیم تماشاگر به ورزشگاه آورده‌ایم و وزارت بهداشت بسیار خوب کار کرده است.»

حتی وزیر ورزش و جوانان نیز به این موضوع اعتراف کرد و گفت: «از این که بازی با تماشاگر برگزار شود استقبال می‌کردیم، چون در این صورت این پیام را داشتیم که واکسیناسیون در ایران موفق بوده و ما هم می‌توانیم تماشاگر داشته باشیم.» با این حال، به نظر می‌رسد که شرط فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه، نقشه‌های جمهوری اسلامی را در این زمینه برهم ریخته باشد. 

حسن کامرانی گفت که شرایط به حد «استانداردی که می‌خواستیم و زیرساخت‌ها آماده نبود»، اما مدعی شد که درباره حضور تماشاگران در بازی روز سه‌شنبه، از سوی فدراسیون فوتبال هیچ کوتاهی نشده است. او افزود: «ما باید به سمتی برویم که تماشاگران را با پروتکل‌های کامل به ورزشگاه بیاوریم. الان هرکسی که می‌خواهد به ورزشگاه بیاید باید تست PCR بیاورد و این هزینه زیادی را برای آن‌ها در پی خواهد داشت. بحث سلامت باید راستی‌آزمایی شود، ولی اگر به این نتیجه برسیم که حضور هواداران در این وضعیت می‌تواند منجر به افزایش تعداد بیماران شود، باید از این کار جلوگیری و به کاهش کرونا کمک کنیم.»

مقام‌های ورزشی در حالی مدعی شده‌اند که برای پیشگیری از بیماری کرونا با حضور ۱۰ هزار نفر تماشاگر در ورزشگاه آزادی مخالفت کرده‌اند که به‌تازگی فرماندار شهر مرزی مهران اعلام کرد که بیش از ۵۱ هزار مسافر اربعین، بدون آزمایش کرونا از مرزهای زمینی وارد کشور شدند. جمهوری اسلامی ایران همواره با حضور زنان در ورزشگاه مخالفت کرده است، ولی در سال‌های اخیر با فشارهای جامعه جهانی در این زمینه مواجه شده است و از اظهارنظر مستقیم در این خصوص طفره می‌رود. حسن کامرانی نیز از پاسخ به سؤال مربوط به حضور زنان در ورزشگاه امتناع ورزید.

بیشتر از فوتبال