اظهارنظرهای امیدوارکننده اما بدون قطعیت در پاسخ به فیفا

زنان در ورزشگاه‌ها، شاید ۱۸ مهر، شاید وقتی دیگر

vox.com

فدراسیون فوتبال ایران به رغم‌ هشدارهای جدی فیفا هنوز نتوانسته درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها پاسخ روشنی بدهد. در رسانه‌های ایرانی اگرچه پی در پی خبرهایی درباره هشدارهای فیفا و نامه‌نگاری با فدراسیون فوتبال ایران منتشر می‌شود اما چیزی فراتر از واکنش‌های امیدوارانه و بدون منبع شفاف به هشدارها دیده نمی‌شود.

آخرین خبر که حتی دستمایه توییت‌های طنز شد، این بود که فیفا اعلام کرده فدراسیون فوتبال ایران با حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر موافق است اما هنوز جلب موافقت دولت در این زمینه باقی مانده. توافق فدراسیون فوتبال در حالیکه نمی‌تواند دراین‌باره تصمیم بگیرد، در واقع اهمیتی ندارد. حتی معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان دراین‌باره گفته: «بسترسازی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها در حال انجام است و سازوکارهای خوبی پیش‌بینی شده است تا این کار عملیاتی شود. در چند ورزشگاه حضور زنان را داشتیم و خوشبختانه مشکل خاصی هم پیش نیامده و امیدواریم موانع برای حضور زنان با ایجاد تمهیدات لازم برطرف شود». ابتکار حضور گزینشی تعدادی از زنان در ورزشگاه را مثال می‌آورد و در تمام مصاحبه‌هایی نظیر این قطعیتی درباره این اتفاق اعلام نمی‌شود و همه فقط اظهار امیدواری می‌کنند.

واقعیت اما چیزی است که اتفاق می‌افتد. فدراسیون فوتبال ایران در هفته گذشته می‌خواست بازی دوستانه تیم ملی و تیم امید ایران را با حضور زنان برگزار کند اما آن بازی سرانجام بدون تماشاگر برگزار شد تا به عنوان یک بازی ملی جدید بدون حضور زنان تماشاگر ثبت نشود و فیفا را دوباره حساس نکند. بازی دوستانه بدون تماشاگر در آستانه تورنمنت‌های مهم برای حفظ اطلاعات فنی تیم‌ها مرسوم است اما بازی دوستانه تیم ملی و تیم امید دلیل امنیت اطلاعات فنی مقابل حریفان نداشت که بدون تماشاگر برگزار شود. فیفا به حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال تأکید دارد، اما مسوولان فدراسیون فوتبال ایران از حضور زنان در مسابقات زیر ۲۰ سال فوتسال خبر می‌دهند تا اقداماتی در راستای هشدارهای فیفا را جلوه داده باشد.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌گوید: «فدراسیون فوتبال پاسخ‌ نامه فیفا را داده و در مجموع شرایط خوبی برای حضور خانواده‌ها و زنان برای بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه‌ها فراهم شده است. مسئولان کشور برخورد عقلانی و خوبی برای حل این موضوع در نظر گرفته اند و اگر مشکلات حل شود همه برای حضور در ورزشگاه تشویق می‌شوند. اگر الزامات مورد نظر به موقع انجام شود، ما را امیدوار می‌کند تا بتوانیم خانواده‌ها را در آینده به ورزشگاه‌ها راه بدهیم».

بازی رفت ایران مقابل کامبوج در انتخابی جام جهانی قطر اولین بازی خانگی تیم ملی ایران است که ۱۸ مهرماه در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. آن بازی طبق هشدار فیفا و وعده‌های فدراسیون فوتبال باید با حضور زنان برگزار شود و این شاید سرآغاز داستان تازه‌ای در فوتبال ایران باشد. اگرچه هنوز هیچ مقام رسمی در ایران با قطعیت از این اتفاق حرف نمی‌زند و اصل حضور زنان در ورزشگاه‌ها همچنان یک علامت سوال است، اما دو نکته در مساله ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران می‌توانند سوالاتی مهم باشند:

۱- حضور خانواده‌ها در ورزشگاه که همیشه در مصاحبه مسئولان فدراسیون تاکید می‌شود، برای تلطیف فضاست که از حضور زنان به طور مستقیم حرفی به میان نمی آید یا واقعا فدراسیون دنبال ساز و کاری در بلیت‌فروشی است که خانواده‌ها را به ورزشگاه راه بدهد؟ آیا زنان در سکوها جایگاه جداگانه‌ای خواهند داشت و اگر اینطور است چرا درباره حضور خانوادگی در ورزشگاه حرف می‌زنند؟

۲- آیا فیفا با حضور زنان در بازی‌های ملی ایران قانع می‌شود و بازی‌های باشگاهی در ایران همچنان فقط برای مردها به نمایش درمی‌آید؟

مکاتبات فیفا با فدراسیون فوتبال ایران این موارد را روشن نکرده یا فدراسیون فوتبال این نکات را با رسانه‌ها در میان نگذاشته است. شاید به این دلیل که موضوع از این که هست، پیچیده‌تر نشود.

بیشتر از ورزش