تهران تنها برای پاییز ذخیره آب دارد

تعداد شهرهای دارای تنش آبی ایران در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است

۷۷ درصد سفره‌های آب زیرزمینی ایران با خطر از بین رفتن همیشگی و تاثیرهای مخرب مواجه شده‌اند - عکس از انتخاب

شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد تهران به میزان ۱۰۰ روز مصرف شهروندانش ذخیره آبی دارد.

بر اساس این اطلاعیه تهران در شرایطی به فصل پاییز و شروع سال آبی جدید وارد شده که با کسری ۳۱۴ میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته مواجه است و ورودی سدهای تأمین‌کننده آب تهران نیز کاهش ۴۰ درصدی داشته است.

متوسط مصرف آب در تهران سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر (معادل سه میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب) است که در صورت تداوم این روند، طی روزهای آینده تأمین آب پایتخت‌نشینان با تنگناهای بیشتری روبرو خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرده بود که تعداد شهرهای دارای تنش آبی ایران در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و ۲۸ شهر دیگر نیز به جمع شهرهای درگیر با تنش آبی پیوسته‌اند. بر اساس این گزارش، ۲۸۲ شهر برای تأمین آب شرب در وضعیت بحرانی‌اند و ۱۰۱ شهر نیز در وضعیت قرمز به سر می‌برند. این بالاترین میزان در سه سال اخیر است و نشان می‌دهد بعد از سال ۱۳۹۷ که ایران با بحران خشکسالی درگیر شد، اینک بار دیگر چالش تأمین آب شرب در این کشور آغاز شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارش خود «تهدید‌های امنیتی» ناشی از منابع آب در حوضه‌های خارج از کشور و «خطر تنش‌های اجتماعی و امنیتی» در داخل کشور را از پیامدهای احتمالی مرتبط با بحران تأمین آب شرب دانست. احتمال ایجاد رقابت و اختلاف‌های استانی از دیگر مواردی‌اند که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به آن‌ها اشاره شده است.

 پیش‌تر، مجله «نیچر» در گزارشی هشدار داد که ۷۷ درصد سفره‌های آب زیرزمینی ایران با خطر از بین رفتن همیشگی و تاثیرهای مخرب مواجه شده‌اند. افزایش شوری خاک در کل ایران همراه با افزایش میزان فرونشست زمین در دشت‌‌های کشور، از جمله این تأثیرها است.

بر اساس این گزارش، میزان تغییر حجم آب زیرزمینی در حوضه‌های آبریز ایران نشان می‌دهد که بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ (۱۴ سال)، ۷۴ کیلومتر مکعب از آب‌های زیرزمینی از دست رفته است. در همین حال، مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در فروردین ماه امسال اعلام کرد در سال ۱۴۰۰ خشکسالی بسیار وخیم و شدیدی در جنوب و شرق کشور حاکم خواهد بود و به احتمال زیاد، تعداد شهرهای دارای تنش آبی در ســال کم باران ۱۴۰۰، به ۲۲۰ تا ۲۵۰ شهر می‌رسد.