احتمال تنش آبی ۲۵۰ شهر ایران در تابستان ۱۴۰۰

امسال بارندگی در برخی نقاط کشور تا حدود ۳۰درصد نسبت‌به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است

آبرسانی با تانکر به مناطق روستایی جنوب سمنان- تصویر از خبرگزاری ایرنا

حمیدرضا کشفی، معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران اعلام کرد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته، موجب کم‌آبی در بسیاری از شهرها و روستاها و افزایش شهرهای دارای تنش آبی به «۲۲۰ تا ۲۵۰» شهر در سال آینده خواهد شد. 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حمیدرضا کشفی، روز یکشنبه، ۲۴ اسفندماه، گفت: «بارندگی در برخی نقاط کشور تا حدود ۳۰ درصد نسبت‌به مدت مشابه پارسال کاهش دارد و به این ترتیب در تابستان ۱۴۰۰ با مشکل کم‌آبی روبرو خواهیم شد.» او افزود که به این ترتیب، تعداد شهرهای دارای تنش آبی به «۲۲۰ تا ۲۵۰ شهر» افزایش خواهد یافت.

او پیش‌تر در اوایل اسفندماه نیز پیش‌بینی کرده بود که تعداد شهرهای دارای تنش آبی در تابستان ۱۴۰۰ به بیش از ۲۰۰ خواهد رسید.

کشفی گفته بود که طی سال‌ها گذشته تعداد شهرهای دارای تنش آبی از ۵۴۷ به ۱۷۰ شهر در تابستان ۱۳۹۹ رسیده و تعداد شهرهای دارای آب پایدار که در ۱۳۹۴ تنها ۵۷۱ شهر بود، به ۹۸۷ شهر افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام شرکت آب و فاضلاب ایران، همه‌گیری کووید-۱۹ میزان مصرف آب کشور را افزایش داده است و در برخی مناطق تا «۴۰ درصد» افزایش مصرف داشته‌ایم.

معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری آبفا همچنین از تدوین سندی برای تامین و توزیع صحیح آب برای همه استان‌ها و ابلاغ آن در سال ۱۴۰۰ خبرداد. به گفته او، براساس این سند «شهرهای تنش‌دار» هر سال رصد می‌شوند و اقدام‌هایی برای «ارتقای تاب‌آوری» آن‌ها انجام می‌شود تا کم‌آبی رخ ندهد.  

او تنش آبی را دارای سه سطح عنوان کرد: در زمان بالاترین مصرف (پیک مصرف) اگر تا ۱۰ درصد کمبود آب وجود داشته باشد، رنگ شهر «زرد»، ۱۰ تا ۲۰ درصد کمبود، «نارنجی» و ۳۰ درصد و بیشتر، شهر به رنگ «قرمز» در نظر گرفته می‌شود که در شهرهای قرمز ممکن است محدودیت مصرف در برخی مناطق برقرار شود.

به گفته معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب، از ۱۷۰ شهر دارای تنش آبی در تابستان گذشته، ۹۵ شهر در وضعیت زرد، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۲ شهر در وضعیت قرمز بودند.