حمله طالبان به محل اسقرار داعش در کابل

گفته می‌شود در این حمله همه اعضای داعش کشته شده‌اند

یکشنبه شب، شمال شهر کابل جنگ و درگیری شدیدی را شاهد بود. این درگیری در ناحیه هفدهم شهر کابل و در منطقه‌ای به نام «کوتل خیرخانه» رخ داد. ساکنان محل ضمن به اشتراک‌ گذاشتن عکس‌هایی از محل درگیری، خبر دادند که نبرد شدید ساعت‌ها ادامه داشته است. تصاویری که از محل حادثه منتشر شده است، نشان می‌دهد که خانه‌ای در این منطقه کاملا در آتش می‌سوزد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در توییتر نوشته است که نیروهای ویژه طالبان به یکی از محل‌های استقرار گروه داعش در شمال کابل حمله کرده‌اند. به گفته او، در این حمله، محل استقرار افراد داعش از بین رفته است و تمامی افرادی که آنجا حضور داشتند، کشته شده‌اند؛ ذبیح‌الله مجاهد در مورد تعداد کشته‌ها جزئیاتی ارائه نکرده است. 

شاهدان عینی می‌گویند در کنار درگیری با سلاح‌های سبک و سنگین، انفجارهایی را نیز شاهد بوده‌اند. محمد جلال، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی طالبان، هم در توییتر نوشته است که در جریان درگیری، سه تن از اعضای داعش جلیقه‌های انتحاری خود را منفجر کرده‌اند. 

طالبان از تلفات نیروهای خود نیز هیچ گزارشی نداده‌اند. در حالی که به گفته شاهدان محلی، در پی شلیک راکت افراد داعش، یک تانک نیروهای طالبان از بین رفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله به مردم محلی نیز آسیب و خسارت‌های مالی وارد کرده است. یک پمپ‌بنزین در محل درگیری کاملا سوخته است و برخی خانه‌ها و مغازه‌های اطراف درگیری خسارت دیده‌اند.

به نظر می‌رسد حمله گروه طالبان به محل حضور داعش در شمال کابل به انفجار روز یکشنبه در مراسم ختم مادر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، مرتبط باشد. پس از وقوع آن انفجار، طالبان اعلام کرد که سه نفر را در محل انفجار به ظن دست داشتن در این حادثه بازداشت کرده است. اگر این افراد عضو داعش بوده باشند، احتملا همان‌ها محل اختفای سایرین را به طالبان لو داده‌اند. 

در روزهای گذشته، فعالیت‌های داعش در مناطقی از افغانستان شدت گرفته است. پس از تسلط طالبان بر سراسر افغانستان، داعش فعالیت‌های خود را علیه گروه طالبان متمرکز کرده‌ است. بزرگ‌ترین حمله این گروه در جریان تخلیه افغان‌ها از فرودگاه کابل بود که در سه حمله انتحاری، نزدیک به ۲۰۰ تن کشته شدند. در آن زمان، طالبان در مورد تلفات وارده به این گروه اطلاعاتی منتشر نکردند اما بعدها افشا شد که تعدادی از اعضای طالبان نیز در آن انفجارها کشته شده‌اند. 

پس از آن، داعش چند حمله در استان ننگرهار، در شرق افغانستان، را سازماندهی کرد که همگی علیه گروه طالبان بود؛ با این حال، امارت اسلامی طالبان همچنان اعلام کرده است که حضور داعش در افغانستان در حدی نیست که بتواند برای طالبان تهدیدی محسوب شود.