چه کسی چراغ‌های فرودگاه بگرام را روشن کرد؟

شاهدان عینی می‌گویند نظامیان خارجی را در ورودی فرودگاه بگرام دیده‌اند

از غروب روز گذشته، شنبه ۱۰ مهرماه، گزارش‌هایی در مورد روشن شدن چراغ‌های فرودگاه بگرام در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. تعدادی از کاربران عکس‌هایی را از اطراف فرودگاه بگرام منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهند پس از وقفه‌ای دو ماهه چراغ‌های این فرودگاه دوباره روشن شده‌اند.

همه انگشت‌ها بی‌درنگ به سوی چین نشانه رفته‌اند و عده‌ای از حضور نظامیان چینی در فرودگاه بگرام خبر داده‌اند. به گفته شاهدان عینی، نظامیان خارجی در ورودی فرودگاه بگرام دیده شده‌اند، اما تاکنون هیچ منبع معتبری حضور خارجی‌ها را در این فرودگاه تایید نکرده است. طالبان پس از داغ شدن بحث فرودگاه بگرام به سرعت نسبت به آن واکنش نشان دادند و گفتند حضور خارجی‌ها در فرودگاه بگرام یک شایعه است اما در مورد دلایل روشن شدن چراغ‌های بگرام توضیحی نداند.

در همین حال تعدادی از کاربران توییتر به نقل از شاهدان عینی نوشته‌اند که هواپیما‌های بزرگ نظامی در این فرودگاه فرود آمده‌اند‌. همچنین منابع آگاهی از جبهه مقاومت به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند که طالبان در چند روز گذشته تعدادی از مردم را در اطراف پایگاه نظامی بگرام بازداشت کرده‌اند. به گفته آن‌ها مشخص نیست افراد بازداشت‌شده به کجا منتقل شده‌اند. ناطق ملک‌‌زاده در صفحه توییترش ویديویی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد طالبان در حال بازرسی خانه به خانه در اطراف پایگاه بگرام‌اند.

اگر حضور خارجی‌ها در فرودگاه بگرام واقعیت داشته باشد به احتمال زیاد این افراد متعلق به کشور چین هستند. اوایل سپتامبر گزارش‌های متعددی در مورد تمایل چین برای در اختیار گرفتن فرودگاه بگرام منتشر شد. هرچند در پی‌ آن مقام‌های طالبان گفتند که چین به فرودگاه بگرام نخواهد آمد و در کل هیچ خارجی این فرودگاه را پایگاه خود نخواهد کرد، اما با توجه به تمایل چین برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در افغانستان، احتمال سپردن فرودگاه بگرام به چین زیاد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند منابع چینی تاکنون در این رابطه چیزی نگفته‌اند، اما پیش از این مقام‌های سیاسی جهان در باره تلاش چین برای گرفتن پایگاه بگرام اظهار نگرانی کرده‌ بودند. اوایل سپتامبر نیکی هیلی، سناتورپیشین آمریکا، به فاکس نیوز گفت که چین در حال پیشروی به سوی فرودگاه بگرام است. خانم هیلی گفت چینی‌ها تلاش خواهند کرد تا پاکستان را در مقابل هند تقویت کنند.

همچنین سی‌ان‌ان دو هفته پیش گزارش کرد هیئتی از چین به فرودگاه بگرام رفته‌ و در آنجا مستقر شده‌ است. خبرگزاری نیوز ۱۸ نیز عنوان کرده است که این هیئت شامل کارشناسان سرویس‌های استخباراتی (اطلاعاتی) چین بوده و هدفشان به دست آوردن شواهدی از فعالیت‌های استخباراتی آمریکا در پایگاه هوایی بگرام بوده است. گفته می‌شود تیم کارشناسان اطلاعاتی چین می‌خواهند از پایگاه بگرام به عنوان محلی برای کنترل ایغور‌های مخالف این کشور که در حال حاضر در افغانستان حضور دارند، بسازند.

این رسانه همچنین نوشته است که هیئت چینی برای رد گم کردن از پاکستان وارد فرودگاه کابل شده‌اند و نه به صورت مستقیم از کشورشان.

تلاش چین برای حضور قدرتمند در افغانستان به سرمایه خفته این کشور مرتبط است. بر اساس بررسی‌های آمریکا در سال‌های گذشته، افغانستان دارای امکانات معدنی به ارزش بیش از سه تریلیون دلار است که به شکل دست‌نخورده باقی مانده است. چین پیش از این، قرارداد استخراج بزرگ‌ترین معدن مس در آسیا را که در فاصله ۴۰ کیلومتری کابل قرار دارد، بسته بود. قرار بود چین بیش از پنج میلیارد دلار برای استخراج این معدن که بیش از ۱۴۰ میلیون تن سنگ مس دارد، سرمایه‌گذاری کند.

همچنین این کشور برای استخراج نفت در شمال افغانستان نیز سرمایه‌گذاری و به شکل رسمی برنامه استخراج نفت را آغاز کرده بود، اما با افزایش ناامنی در افغانستان این پروژه‌ها نیمه‌تمام ماندند. حالا با توجه به این‌‌که طالبان کنترل کل افغانستان را به دست گرفته‌‌اند و جنگ نیز در این کشور تقریبا پایان یافته است، به نظر می‌رسد چین به آرزوی خود برای قبضه‌کردن سرمایه‌های زیرزمینی افغانستان رسیده است. هرچند طالبان پیش از این گفته بودند که پایگاه بگرام را به هیچ‌کس نخواهند داد، اما با توجه به نزدیکی روابط میان چین و دولت طالبان بعید نیست به زودی سروکله چینی‌ها در بگرام پیدا شود.