وزیر خارجه اسرائیل با شاخه زیتون به بحرین رفت

منامه و تل‌آویو پنج قرارداد همکاری از جمله برقراری دو پرواز هفتگی امضا کردند

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، روز پنجشنبه ۳۰ سپتامبر در دیدار از منامه با ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین و همچنین سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد و نخست‌وزیر ‌آن کشور ملاقات کرد.

همزمان با برقراری پروازهای تجاری مستقیم و دو بار در هفته میان منامه و تل‌آویو توسط خطوط هوایی بحرینی «طیران الخلیج»، امضای پنج قرارداد همکاری دوجانبه دستاورد این ملاقات‌ها به شمار می‌رود.

لاپید بلندپایه‌ترین مقام اسرائیلی است که پس از امضای قرارداد عادی‌سازی مناسبات به منامه سفر می‌کند.

لاپید با هواپیمایی وارد منامه شد که بر بدنه‌اش پرچم‌های بحرین و اسرائیل، یک شاخه زیتون و ‌کلمات «صلح، مشارکت و همکاری» به سه زبان عبری، عربی و انگلیسی نقش بسته بود.

همچنین یک نهال درخت زیتون نیز با این هواپیما به بحرین منتقل شد تا به نشان صلح در وزارت امور خارجه بحرین کاشته شود.

یائیر لاپید پس از دیدار با پادشاه بحرین در توییتی نوشت:‌ «رهبری او به همکاری حقیقی انجامیده و دیدار ما مسیر رابطه را هموار کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بحرین و امارات متحده عربی یک سال پیش و در چارچوب پیمان‌های ابراهیم به میانجیگری دولت دونالد ترامپ در واشنگتن، مناسبات خود را بر مبنای منافع مشترک تجاری و نگرانی از تهدید جمهوری اسلامی ایران، عادی کردند. پس از آن سودان و مراکش نیز این پیمان را با اسرائیل امضا کردند.

لاپید در اظهاراتی که متن آن را دفتر نخست‌وزیری اسرائیل منتشر کرده گفت:‌ «ما فرصت‌های مشترک داریم. تهدیدهای ما نیز مشترک است و از اینجا هم چندان دور نیست.»

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل گفت که لاپید و همتای بحرینی‌ او، قراردادهایی را در زمینه پزشکی، بهداشت و درمان، ورزش و آب و حفاظت از محیط زیست امضا کردند.

لاپید قرار است پس از افتتاح سفارت اسرائیل در منامه شامگاه پنجشنبه به اسرائیل بازگردد.

در همین حال در نوار غزه، گروه اسلامگرای فلسطینی حماس از بحرین به دلیل میزبانی لاپید انتقاد کرد. حازم قاسم، سخنگوی حماس، گفت این کار اسرائیل را در انجام آنچه که «جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطینی و اماکن مقدسشان» توصیف کرد، تهییج می‌کند.

فلسطینی‌ها اقدام کشورهای عرب در عادی‌ساز روابط با اسرائیل را تضعیف‌کننده جایگاه خود در مقابل اسرائیل توصیف کرده‌اند. پیمان عادی سازی مناسبات اسرائیل با بحرین مورد انتقاد چهره‌های اپوزیسیون بحرین که عمدتا در خارج از کشور زندگی می‌کنند و همچنین مخالفان داخلی قرار گرفته است.

روز پنجشنبه فعالان بحرینی تصاویری از برخی تجمع‌های اعتراضی محدود در این کشور را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند.

کشور بحرین مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده است و  مقام‌های بحرین ایران را به تحریک ناآرامی‌ها متهم می‌کنند؛ اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

بیشتر از جهان